شناسهٔ خبر: 5811 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

گزارش ۱۴ روزه سفرهای ایمن دریایی در خلیج فارس؛ از کاهش زمان انتظار مسافران نوروزی تا ارتقاء ایمنی ترددهای دریایی

ابراهیم ایدنی ابراهیم ایدنی بخش‌هایی از کارنامه ۱۴روز اخیر پرونده طرح ۲۰ روزه ساماندهی سفرهای دریایی سال ۹۴ در پهنه آب های فیروزه‌ای خلیج فارس را تشریح کرد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، "ابراهیم ایدنی" که در نشستی به منظور مرور کارنامه ۱۴روز اخیر طرح نوروزی سال ۹۴ سخن می گفت، اظهار کرد: در این طرح که از ۲۵ اسفندماه گذشته آغاز شده و تا روز پانزدهم فروردین ماه جاری ادامه دارد، سه محور اساسی ایمنی بنادر، شناورها و مسافران دریایی در دستور کار قرار دارد.

وی با اعلام اینکه پایانه های مسافری با امکانات رفاهی مناسب در تمام بنادر مسافری هرمزگان آمادگی خدمات رسانی شایسته به میهمانان نورزی هستند، افزود: بر همین اساس، تا هر زمان که مسافر در بنادر حضور داشته باشد، امکان خدمات دهی به هموطنان وجود دارد.

ایدنی اضافه شدن ۲ پست اسکله فلزی شناور به بنادر مسافری شهید حقانی بندرعباس و شهید ذاکری قشم و همچنین لایروبی حوضچه بندرگاه جزیره هرمز را از جمله اقدامات صورت گرفته برای فراهم کردن شرایط تردد و جابجایی ایمن مسافران به مقصد جزایر زیبا و شگفت انگیز خلیج فارس اعلام کرد.

این مقام مسئول گفت: برای روان تر شدن جابجایی مسافر، امسال در بندر شهید حقانی علاوه بر تفکیک مسیر ورود و خروج مسافران اقداماتی همچون، فروش الکترونیکی بلیت و افزایش باجه های بلیت فروشی از جمله تدابیر اندیشیده شده برای کاهش معطلی و ماندگاری مسافران اجرایی شده است.

کاهش زمان انتظار مسافران در بنادر

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان شرایط ایجاد شده سفرهای دریایی طی نوروزی ۹۴ را مناسب تر از سال های گذشته عنوان کرد و ادامه داد: براساس برنامه ریزی های انجام شده حداکثر زمان انتظار مسافران در طرح نوروزی ۱۵ دقیقه بیشتر نخواهد شد و در صورت بدی آب و هوا و بسته شدن بنادر مسافری طبق استاندارد تعیین شده، امکانات رفاهی در بنادر فراهم است.

وی از مسافران و میهمانان نوروزی خواست در شرایط نامساعد جوی که محدودیت تردد دریایی اعلام می شود، تا زمان بازگشایی بنادر با دست اندرکاران بنادر و ناوگان سفرهای دریایی همکاری کرده و صبور باشند.

بهبود وضعیت بارگیری خودرو با مسافر در شناورهای لندینگ کرافت

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان با بیان اینکه جابجایی خودروی مسافران به همراه سرنشین از بنادر پهل به لافت قشم و لنگه، چارک و آفتاب به کیش انجام می شود، اضافه کرد: برای پشتیبانی از این ترددها نیز ۴۸ فروند لندینگ کرافت با ظرفیت یکهزار و ۹۰۰ خودرو فعال است.

ایدنی ضمن تاکید بر ساماندهی جابجایی خودروی مسافران در بنادر واقع شده در مناطق آزاد قشم و کیش خاطرنشان کرد: در همین راستا، دستورالعمل بارگیری خودرو با مسافر و نحوه استقرار در لندینگ کرافت به تعاونی ها و مالکان شناورها ابلاغ شد که موارد آن توسط بازرسان و کارشناسان ایمنی در مبادی ورود و خروج شناورها، کنترل می شود.

انجام تمهیدات ایمنی در مسیرهای دریایی

رییس کمیته حمل و نقل دریایی ستاد خدمات سفر استان هرمزگان از انجام تمهیدات ایمنی برای تردد ایمن شناورها در بنادر و مسیرهای دریایی سخن به میان آورد و اظهار داشت: لایروبی حوضچه های جزایر هرمز، شهید ذاکری قشم و بندر پهل، کنترل مسیرها توسط سیستم وی تی اس سامانه (کنترل ترافیک دریایی)، بویه گذاری کانال عبور و مرور شناورها و تعیین نقاط گردشگری از عمده اقدامات صورت گرفته برای طرح امسال است.

وی گفت: امسال ۲۹ فروند شناور خدماتی تجسس و نجات شامل ۱۴ شناور ناجی و ۱۵ شناور همیار ناجی به مردم در صورت بروز شرایط اضطرار کمک رسانی می کنند و سامانه ۱۵۵۰ بدون کد برای اتصال به مرکز تجسس و نجات دریایی این اداره کل تعیین شده است و علاوه بر این شناورهای مسافری نیز به سوانح احتمالی دیگر شناورها کمک خواهند کرد.

۴ میلیون جابجایی مسافران دریایی بدون سانحه ناگوار

ایدنی افزود: خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده و اقدامات صورت گرفته طی دو هفته نخست اجرای طرح نوروزی با وجود جابجایی حدود ۴ میلیون نفر سفر و حمل و نقل بیش از ۴۱۰ هزار دستگاه خودرو، هیچ گونه سانحه دریایی اتفاق نیفتاده است.

وی از ادارات و ارگان هایی همچون استانداری، فرمانداری، شهرداری، شیلات، نیروی دریایی ارتش و سپاه، مناطق آزاد کیش و قشم، میراث فرهنگی و راه و شهرسازی به عنوان یاریگران اداره کل بنادر برای بهتر اداره شدن طرح نوروزی سفرهای دریایی یاد کرد.

عالی ترین مقام حوزه دریایی و بندری استان هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود متولی اسکله های تفریحی را سازمان میراث فرهنگی و گردشگری دانست و افزود: هماهنگی های لازم با این سازمان انجام شده و این موضوع در کمیته حمل و نقل دریایی استان  نیز به صورت مستمر پیگیری می شود.

حداکثر مسافت تردد قایق های تفریحی؛ فاصله دومایلی ساحل

ایدنی حداکثر مسافت قانونی تردد قایق های تفریحی در آب های ساحلی را تا فاصله ۲ مایلی از خشکی(کمتر از ۴ کیلومتر) دانست و گفت: این قایق ها باید حتما ثبت سازمان بنادر باشند و از جلیقه و حلقه نجات استفاده کنند.

وی افزود: اداره کل بنادر برای تجهیز بیشتر این شناورهای تفریحی جلیقه های نجات بیشتری در اختیار آنها قرار داده و طبق هماهنگی صورت گرفته با تعاونی های مستقر در اسکله های تفریحی، خدمه شناورها حتماً باید گواهینامه دریانوردی از سازمان بنادر و دریانوردی داشته باشند؛ ضمن اینکه با شناورهای همیار ناجی ایمنی مناطق گردشگری را کنترل خواهیم کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان همچنین در پایان ضمن اشاره به انجام سفرهای خارجی در مسیرهای بندر شهید باهنر - شارجه و بندرلنگه - دبی پیش بینی کرد؛ امسال ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته رشد جابجایی مسافر در بنادر را شاهد خواهیم بود.

نظر شما