شناسهٔ خبر: 58128 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران :

افتتاح پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیارد تومانی در مجتمع بندری امام خمینی/ آغاز عملیات ۱۰۷ میلیارد تومانی پروژه‌های عمرانی و بندری در خوزستان/ خروج ۶ کشتی مغروقه در جنگ تحمیلی از آبراهه خورموسا

بازدید وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر که از ۷ کشتی غرق شده در جنگ تحمیلی ۶ کشتی از آبراهه خورموسا تخلیه شده است، جزییات افتتاح پروژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری را در مجتمع بندر امام خمینی تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی امروز ۱۳ شهریور ماه در حاشیه آغاز عملیات تعمیرات اساسی اسکله ۲۷ تا ۳۴ بندر امام خمینی در گفت و گو با خبرنگاران گفت: افتتاح های بسیاری را امروز در مجنمع بندری امام خمینی به ارزش ۲۸۰ مبلین تومانم داشتیم که توسط بخش خصوصی و دولتی سرمایه گذاری شده است. البته۱۷۰ میلیارد تومان پروژه جدید را نیز باید عملیاتی کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم از امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: از جمله پروژه هایی که پی‌گیری می‌کردیم تجهیز کامل مجتمع بندری امام خمینی و اتصال سیستم بندر به سیستم ریل بوده است. همچنین یکی دیگر از پروژه‌هایی که بازدید و افتتا ح شد، افتتاح یک سیلوی ۵۰۰ تنی بود که مستقیما امکان بارگیری به سمت واگن های ریلی را دارد.

آخوندی افزود: در پروژه فوق سرمایه گذار ۱۰۰ واگن جدید را وارد سیستم کرده که خوشبختانه همگی در ایران و توسط شرکت واگن سازی پارس ساخته شده است. همچنین ۲۰۰ واگن نیز توسط شرکت فوق سفارش دارد که در یک سال آینده وارد سیستم خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه اتصال سیستم بندر به ریل را یکی دیگر از پروژه هایی عنوان کرد که در سال گذشته توسط مجموعه وزارت راه و شهرسازی پی‌گیری شد و از افتتاح موفق آن در بازدید روز ۱۳ شهریور سال جاری خبر داد.

آخوندی گفت: یکی دیگر از پروژه هایی که با پیشرفت بسیار خوب در مجتمع بندری امام خمیمی در حال انجام است، احداث سیلوهای بتی ۱۵ هزار تنی است که خوشبخانه پیشرفت خوبی داشته است و بخش سیویل آن ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی ادامه داد: کار این سیلوها بدین نحو است که بتواند به صورت مکانیزه و مستقیم تمام غلات کشتی را به سیلو تخلیه کند و از سیلو به سیستم ریلی تخلیه بار صورت بگیرد.

این مقام مسوول از دیگر پروژه‌های مورد بازدید را پروژه تخلیه و بارگیری مواد نفتی برشمرد و گفت: خوشبختانه با اقدام مناسب بندر و لای روبی هایی که انجام شده است، عمق آبخور کشتی ها از ۱۰ متر به ۱۲ افزایش یافته است. این توفیق به دست آمده که بتوانیم کشتی های بزرگتری را با ظرفیت ۴۵ هزار تن پهلوگیری کنیم. همچنین شاهد بودیم که دو کشتی همزمان و با سرعت بسیار خوب در حال بارگیری بودند.

آخوندی از دیگر پروژه های مورد بازدید خود را نوسازی خطوط  ریلی در داخل بندر عنوان کرد و گفت: حدود۱۶۰ کیلومتر ریل در بندر  داریم که اینها می توانند سهم ریل را از حمل و نقل بندر افزایش دهند.

به گفته وی، از عمده کارهایی که در بنادر در حال پی گیری است، این است که بنادر بتواند ارزش افزوده ایجاد کنند.

آخوندی توضیح داد: مفهوم ایجاد ارزش افزوده در بنادر این است که در پشت بنادر و در سکوها بتوانیم کارخانجاتی داشته باشیم تا مواد اولیه‌ای را در همان بنادر تبدیل به محصول نهایی کنند تا بخشی از آنها وارد کشور شود و بخشی دیگر به صورت صادرات به کشورهای دیگر بروند.

این مقام مسوول گفت: خوشبختانه کارهای مناسبی در حال انجام است که بخشی از آنها دانه‌های روغنی هستند که از برزیل وارد بندر امام خمینی می‌شوند و این دانه‌های روغنی ۶۰ درصد وارد کشور شده و ۴۰ درصد صادر می ‌شوند.

وی گفت: درصدد هستیم تا ۱۱ هزار اراضی را به شرکت های که دراین زمنیه تولید دارند، تخصیص دهیم.

وزیر راه و شهرسازی همچنین در طی سفر خود به خوزستان از خارج سازی مغروقه‌های کشتی در آبراهه خورموسا بازدید کرد و گفت: یکی از پروژ هایی که از سال ۹۵ پی‌گیری می کردم و خوشبختانه فعال شد، مغروقه‌هایی است که در آبراهه‌های خورموسا در بندر امام خمینی و در زمان جنگ تحمیلی غرق شدند.

آخوندی افزود: ۷ کشتی بزرگ اقیانوسی ما در جنگ تحمیلی در ابراهه خورموسا غرق شد که خوشبختانه توانستیم بخشی از آنها را از کانال ابراهه کشتی خارج کنیم. کشتی هایی که چندین هزار تن بار و چندین هزار تن وزن داشتند.

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد: خوشبختانه از ۷ کشتی غرق شده در جنگ ایران و عراق ۶ کشتی تخلیه شده و درصددیم یک کشتی باقی مانده را نیز تخلیه کتیم تا بتوانیم آبراهه خورموسا را بعداز ۳۰ سال از جنگ پاکسازی کنیم.

وی در پایان از اینکه آبراهه خورموسا و مغروقه ها توسط شرکت های ایرانی تخلیه شدهاند، اظهار خرسندی کرد./

نظر شما