شناسهٔ خبر: 58135 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

در پانزدهمین نمایشگاه سراسری گردشگری و صنایع وابسته در مشهد:

امکانات و طرح‌های جدید رجا در بستر وب رونمایی شد

لوگو رجا طی مراسمی با حضور مدیرعامل هلدینگ هگتا، معاون مسافری راه‌آهن و مدیرعامل شرکت رجا از طرح‌ها و امکانات جدید شرکت رجا در پانزدهمین نمایشگاه سراسری گردشگری و صنایع وابسته در مشهد رونمایی شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت رجا، طی مراسمی با حضور علی دستجردی مدیرعامل هلدینگ هگتا، میرحسن موسوی معاون مسافری راه‌آهن و محمد رجبی مدیرعامل شرکت رجا همچنین سایر مدیران و مسؤولان این مجموعه‌ها، از طرح‌ها و امکانات جدید شرکت رجا رونمایی شد.

شرکت رجا به‌ عنوان بزرگترین شرکت ریلی مسافری در کشور که توسط بخش خصوصی اداره می‌شود، نخستین شرکتی است که برای رفاه حال مسافران خود و تسریع در فرآیند تهیه بلیت اقدام به آماده‌سازی بخش «استرداد بلیت اینترنتی»، «کانال‌های اپلیکیشنی فروش بلیت قطار»، «بازسازی و بهسازی دیتا سنتر» و «صدور و کنترل مکانیزه قبض قطار» کرده است.

بر اساس گزارش‌های ارائه شده از سوی مدیریت فن‌آوری اطلاعات و راهبری سیستم‌های شرکت رجا در این جلسه، فرآیند استرداد اینترنتی بلیت در دی ماه ۹۶ تصویب شد؛  پیاده‌سازی این فرآیند نیز در بهمن ماه سال گذشته انجام و نهایتا آغاز عملیات اجرایی آن فروردین ماه امسال محقق شد تا بعد از تست اولیه قبل از اطلاع رسانی عمومی، کنترل‌های آخر آن انجام شود.

بر این اساس، از این پس مسافران برای استراداد بلیت قطار خود در صورت تمایل می‌توانند با مراجعه به سایت رجا و درج سریال و مشخصات بلیت خود، از امکان استرداد اینترنتی بلیت‌ها استفاده کنند. ضمن اینکه افق چشم‌انداز شرکت رجا برای استرداد اینترنتی بلیت‌های خریداری شده، استفاده از همه درگاه‌های بانکی و روش‌های خرید است.

در ادامه این مراسم، پیش از معرفی اپلیکیشن‌های رجا، گزارشی از سیر تحول ارائه بلیت قطارهای مسافری در صنعت ریلی مسافری کشور از سالیان قبل داده شد. طبق این گزارش، تا پیش از سال ۱۳۷۵ شرکت راه‌آهن در ایستگاه‌های خود اقدام به فروش بلیت به مسافران می‌کرد. از این سال تا سال ۸۳ آژانس‌های مسافرتی بلیت قطارهای مسافری را می‌فروختند که با رشد استفاده از اینترنت در ایران، امکان فروش بلیت به صورت اینترنتی فراهم شد. از سال ۹۴ نیز امکان ایجاد تنوع فروش بلیت بر بستر وب فراهم شد و اپلیکیشن‌های تک‌کاره فروش بلیت قطار نیز از سال ۹۵ به امکانات قبلی اضافه شد.

بررسی مزایای استفاده از اپلیکیشن‌های one window از جمله مواردی بود که در این برنامه به آن پرداخته شده بود. این اپلیکیشن‌ها امکان به‌دست آوردن مشتریان جدید، تبلیغات بدون هزینه و مطرح شدن در کسب‌وکارهای استارت‌آپی را فراهم می‌کند.

مهمترن نکته در این حوزه این می‌باشد که از این پس مسافران امکان تهیه بلیت‌های مسافری را با استفاده از اپلیکیشن شرکت رجا، اپلیکیشن آپ، اپلیکیشن تاپ و اپلیکیشن (۷۸۰) هف‌هشتاد، اپلیکیشن سکه و بزودی اپلیکیشن همراه‌ پلاس بانک ملت، اپلیکیشن پات، اپلیکیشن ایوا و اپلیکیشن نوین پی خواهند داشت.

صدور و کنترل مکانیزه قبض قطار امکان دیگری است که شرکت رجا اقدام به آماده‌سازی آن کرده است. با این اقدام تازه، امکان صدور آنلاین قبض قطار برای رییس قطارهای مسافری فراهم شده است. این مسؤولان مستقر در ناوگان ریلی، به‌هنگام سفر می‌توانند کلیه قبوض مسافرین و کلی درآمدها را به وسیله دستگاهی که به لحاظ کارکردی امکان آنلاین صدور قبض قطار با نشانی بلیت‌ها و مسافران همچنین امکان واریزی حضوری و اینترنتی بهای بلیت‌ها را دارد، انجام دهند.

مزایای استفاده از این سیستم، حذف خطاهای انسانی و کاهش مغایرت‌ها، تسهیل و امکان صدور و پرداخت قبض در یک دستگاه، امکان گزارش‌گیری در اسرع وقت، امکان جابه‌جایی مسافر و امکان پرداخت نقدی و بانکی به‌طور هم‌زمان است.

در پایان این مراسم، شرکت رجا از دیتاسنتر Data center جدید خود بعد از بازسازی و بهسازی کامل رونمایی کرد. این دیتا سنتر که بر اساس استانداردهای روز دنیا طراحی و اجرا شده است، مسؤولیت فروش بلیت تمامی شرکت‌های مسافری ریلی را بر عهده دارد.

یادآور می‌شود پانزدهمین نمایشگاه سراسری گردشگری و صنایع وابسته در مشهد با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار خراسان رضوی  یازدهم شهریورماه گشایش یافت. این نمایشگاه همزمان با نهمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی ایران در محل نمایشگاه بین المللی مشهد برپا شده که شرکت رجا نیز با دیگر شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ گردشگری تأمین اجتماعی (هگتا) با ایجاد غرفه و ارائه بروشور، کاتالوگ، فیلم و ... به معرفی خدمات و دست‌آوردهای خود در حوزه گردشگری می‌پردازند.

این نمایشگاه ۱۱ الی ۱۵ شهریورماه از ساعت ۱۷ الی ۲۳  در محل دائمی نمایشگاه‌‌های بین‌المللی مشهد برگزار شده و پذیرای بازدیدکنندگان عمومی و تخصصی در حوزه گردشگری و صنایع دستی می‌باشد.

در این دو نمایشگاه ۲۳۱ غرفه با بیش از ۲۵۰ شرکت کننده در بخش‌های مختلف حضور دارند و صنایع و دست‌آوردها و توانمندی‌های خود را به نمایش درآورده اند. هیات‌های نمایندگی، شرکت‌های گردشگری و خطوط پروازی کشور‌هایی از جمله ترکیه، استرالیا، چین، روسیه و ارمنستان نیز در این نمایشگاه غرفه و حضور دارند.

در حاشیه این نمایشگاه‌ها مجموعه‌ای از جشنواره‌ها و کارگاه‌ها و نشست‌های هم‌اندیشی نیز برگزار می‌شود که از جمله آنها جشنواره هفته فرهنگی خراسان رضوی، جشنواره غذا، آوا‌ها و نوا‌ها، همایش بررسی راه‌کارها و فرصت‌های تمرکز زدایی سرمایه‌گذاری و سه کارگاه آموزشی در این حوزه می‌باشد.

نظر شما