شناسهٔ خبر: 58177 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی خبر داد:

افزایش ۷ برابری اعتبارات در دولت یازدهم و دوازدهم/ افتتاح چهار پروژه جدید هواشناسی در سال ۹۷

فرخ مطلبی فر مدیرکل هواشناسی آستان آذربایجان شرقی گفت: چهار پروژه برای افتتاح در سال ۹۷ در برنامه داریم. از این تعداد طرح ۲ پروژه در هفته دولت افتتاح شد که شامل مرکز مانیتورینگ پیش‌بینی و شریان‌های حمل و نقل اداره کل هواشناسی استان بود که این طرح با حدود دو میلیارد ریال از محل منابع ملی افتتاح شد.

فرخ مطلبی فر، مدیرکل اداره هواشناسی استان آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پروژه‌ها و طرح‌هاین این اداره در سال جاری اظهار داشت: چهار پروژه برای افتتاح در سال ۹۷ در برنامه داریم. از این تعداد طرح ۲ پروژه در هفته دولت افتتاح شد که شامل مرکز مانیتورینگ پیش‌بینی و شریان‌های حمل و نقل اداره کل هواشناسی استان بود که این طرح با حدود دو میلیارد ریال از محل منابع ملی افتتاح شد.

وی ادامه داد: طرح دیگر هم ایستگاه خودکار اداره هواشناسی مراغه بود که این ایستگاه هم یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون ریال از محل منابع استانی افتتاح شد. دو پروژه در دست اقدام دیگر که امسال به به بهره برداری خواهد رسید ایستگاه خودکار هواشناسی شهرستان هوراند با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و پانصید میلیون ریال و هشت رود دیگر طرح است که با اعتباری نزدیک به یک میلیارد و دویست میلیون ریال به بهره برداری می‌رسد.

مدیرکل اداره کل هواشناسی استان آذربایجان در ادامه با اشاره به وضعیت تجهیزات هواشناسی استان گفت: در استان در حال حاضر یک مرکز رادار هواشناسی، یک ایستگاه جو بالا، ایستگاه هواشناسی هوانوردی با آخرین تکنولوژی RVR (سامانه جامع خودکار هواشناسی و هوانوردی) مشغول به فعالیت بوده و استان در کل حدود ۱۸ ایستگاه هواشناسی به همراه دو ایستگاه فرودگاهی و یک ایستگاه هواشناسی کشاورزی دارد.

مطلبی فر درخصوص وضعیت اطلاع رسانی اوضاع آب و هوا و ارائه آخرین اخبار هواشناسی در استان آذربایجان شرقی گفت: در حوزه اطلاع رسانی به صورت روتین هرگونه اطلاعیه و اخطاریه صادر شده از طریق سامانه پیامک کوتاه ۱۳۴ به مسئولان استانی ارسال می‌شود. البته به جز استفاده از این سامانه خودکار هم استفاده شده و اطلاع رسانی‌ تلویزیونی هم انجام می گیرد.

وی افزود: کاری که امسال انجام دادیم بحث «تهک» کشاورزی است که الان کلیه نقاط هواشناسی مربوط به کشاورزی را با هماهنگی که با خانه کشاورز استان و سازمان جهاد کشاورزی انجام شده، اطلاعات هواشناسی آن به بیش از ۶۰ هزار نفر کشاورز و کاربر ارسال می‌شود. سامانه خودکاری هم طراحی شده در مورد سامانه خودکارهواشناسی است که مربوط به کشاورزی است وتا الان چهار هزار نفر در این سامانه ثبت نام کرده‌اند که اطلاعات هواشناسی را به صورت رایگان از این کانال دریافت خواهند کرد.

مدیرکل هواشناسی استان آذربایجان شرقی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در این حوزه در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت‌های نهم و دهم اظهار داشت: با توجه به اینکه در طول چهار سال گذشته منابع اعتباری‌مان با پیگیری‌های سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان حدود ۷ برابر شد، سیستم‌های هواشناسی‌مان را به روز کردیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه مسئولان استانی به این درک رسیده‌اند که هرگونه هزینه‌ای در هواشناسی یک سرمایه گذاری بوده و هرچقدر تجهیز شویم در یک بازه زمانی کوتاه ۱۰ برابر آن به استان بازخواهد گشت. همراهی و هماهنگی در استان هم از مسئولان منابع مالی و هم شورای حمل و نقل استان شاهد بودیم که همه تلاش دارند مشکلات ما را حل کنند.

نظر شما