شناسهٔ خبر: 58205 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رستمی مهر در گفت وگو با پایگاه خبری مطرح کرد؛

تشریح آخرین وضعیت پروژه‌های جاده‌ای آذربایجان شرقی

جعفرصادق رستمی مهر مديريت ساخت و توسعه راه‌های اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی آخرین وضعیت محورهای مواصلاتی این استان را تشریح کرد.

جعفرصادق رستمی مهر مديريت ساخت و توسعه راه‌ها اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پروژه‌های در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری در حوزه راه استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از استان‌های مرزی و مهم در حوزه ترانزیت کالا و مسافر گزارشی را ارائه داد که مجموعه اقدامات صورت گرفته تا شهریورماه ۹۷ به شرح زیر است.

استان آذربایجان شرقی دارای ۳۷۴ کیلومتر راه در دست ساخت با اعتبار ملی و ۱۱۲ کیلومتر در دست ساخت با اعتبار استانی است که دارای ۶۲۹ میلیارد ریال مطالبات ملی و ۹۱ میلیارد ریال مطالبات استانی است.

استان آذربایجان شرقی ۲۲۵ کیلومتر آزادراه، ۴۳۹ کیلومتر بزرگراه، ۱۰۴۸ کیلومتر راه اصلی، ۱۴۵۴ کیلومتر راه فرعی و ۶۲۷۷ کیلومتر راه روستایی دارد.

پروژه‌های بزرگراهی در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری

باند دوم بزرگراه اهر- هریس- تبریز به طول ۹۰ کیلومتر، تاکنون ۴۳ کیلومتر بهره‌برداری شده و ۴۷ کیلومتر در دست اجراست که امسال در صورت تهیه قیر و تامین نقدینگی برای خرید گاردریل و تابلوهای ایمنی، تا پایان فصل کاری ۳۰ کیلومتر به بهره‌برداری می‌رسد و ۱۷ کیلومتر باقی مانده تا پایان سال ۹۸ به زیر بار ترافیک خواهد رفت.

بزرگراه تبریز- اسپیران- آقابابا- خاروانا- نوردوز ۱۵۰ کیلومتر طول دارد که ۱۰ کیلومتر آن جزء محدوده شهر تبریز و ساخت آن بر عهده شهرداری تبریز و سازمان عمرانی شهرداری این شهر است. ۱۲ کیلومتر نیز با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی ساخته شده که از این مقدار ۹ کیلومتر اتمام یافته و تهیه گاردریل، علائم ایمنی و احداث سه کیلومتر باقی مانده همراه با مطالبات پیمانکار به ۲۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که در سفرهای استانی رئیس جمهور این اعتبار تامین شد و ۱۲۸ کیلومتر باقی مانده بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است که در این زمینه دو قطعه ۱۰ کیلومتری توسط این شرکت به پیمانکار داده شده است.

محور مرند- سه راهی اووغلی برای ساخت ۳۵ کیلومتر در حوزه استان آذربایجان شرقی قرارداد بسته شده که ۱۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۲۰ کیلومتر آن نیز در دست ساخت است که در صورت تأمین نقدینگی لازم برای خرید گاردریل و علائم ایمنی، ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر آن را به زیر بار ترافیک می‌رود.

باند دوم بزرگراه صوفیان- شبستر- سلماس نیز حدفاصل صوفیان- شبستر به طول ۲۵ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده که نواقصی در بخشی از تقاطع‌های غیرهمسطح وجود دارد و از سمت شبستر به سلماس حدود ۲۲ کیلومتر در دست ساخت قرار دارد که طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده ۱۰ کیلومتر از این مسیر تا پایان آبان ماه به بهره‌برداری می‌رسد.

بزرگراه خواجه- ورزقان- سه راهی آقابابا نیز به طول ۶۰ کیلومتر به ۲۹۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داشته که ۱۱۰میلیارد تخصیص داده شده و ۱۸۰ میلیارد تومان باقی مانده است که پیشرفت فیزیکی پروژه ۳۰ درصد بوده و ۱۵ کیلومتر از این مسیر تا پایان فصل کاری ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسد.

باند دوم مرند- جلفا ۶۰ کیلومتر طول دارد که ۳۰ کیلومتر از آن در حوزه منطقه آزاد ارس قرار دارد و توسط منطقه آزاد ارس در دست ساخت است که ۱۸ کیلومتر به بهره‌برداری رسیده و ۱۲ کیلومتر باقی مانده تا پایان فصل کاری افتتاح می‌شود.

از ۳۰ کیلومتر مربوط به اداره کل راه وشهرسازی آذربایجان شرقی، ۲۰ کیلومتر زیر بار ترافیک رفته و ۱۰ کیلومتر باقی مانده است که پیشرفت فیزیکی کل طرح ۷۰ درصد است و اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه ۲۰ میلیارد است.

پروژه‌های آزادراهی در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری

ساخت تمام پروژه‌های آزادراهی بر عهده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور است. 

پروژه های راه اصلی در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری

احداث راه اصلی بناب- محمدیار (سه راهی نقده) به طول ۷۰ کیلومتر از پروژه‌های راه اصلی حوزه اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی است که از این مقدار ۲۳ کیلومتر در حوزه استان آذربایجان شرقی و ۴۷ کیلومتر در استان آذربایجان غربی قرار دارد. از این ۲۳ کیلومتر تنها ۷ کیلومتر در دست ساخت است و عملیات ساخت مابقی محور اجرایی نشده که در صورت رفع مشکلات ۵ کیلومتر از آن امسال زیر بار ترافیک می‌رود. این پروژه ۳۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که اعتبار لازم برای ساخت ۲۳ کیلومتر، ۳۸ میلیارد تومان است.

احداث باند دوم محور میانه- سرچم که طول کل آن  ۵۵ کیلومتر است و ۱۱ کیلومتر آن با مبلغ قرارداد ۳۷ میلیارد تومان در دست ساخت است و ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

احداث راه اصلی کنارگذر ایلخچی با طول ۸ کیلومتر از دیگر پروژه‌های اداره کل راه و شهرسازی است که ۵۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و ۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آن نیاز است.

محور بستان آباد- سراب نیز به طول ۶۰ کیلومتر در دست ساخت قرار دارد که ساخت ۱۵ کیلومتر آن مربوط به اداره کل راه و شهرسازی و ۴۵ کیلومتر باقی مانده مربوط به شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های حمل و نقل کشور است.

۱۵ کیلومتر مربوط به اداره کل راه و شهرسازی استان آذربایجان شرقی سال گذشته مورد بهره‌برداری قرار گرفته که پیشرفت فیزیکی آن ۹۷ درصد است و امسال با تأمین ۳ میلیارد تومان اعتبار برای خرید گاردریل مورد نیاز، ایمن سازی بخش باقی مانده این محور انجام می‌شود.

در خصوص محور مرند- سه راهی اووغلی برای ساخت ۳۵ کیلومتر در حوزه استان آذربایجان شرقی قرارداد بسته شده که ۱۵ کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۲۰ کیلومتر آن نیز در دست ساخت است که در صورت تأمین نقدینگی لازم برای خرید گاردریل و علائم ایمنی، ۱۰ تا ۱۲ کیلومتر آن امسال به زیر بار ترافیک می‌رود.

محور تبریز- بستان آباد به طول ۱۳ کیلومتر توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی در دست ساخت است که در سال ۹۷ مجدداً مناقصه می‌شود.

طول محور میانه- فیروزآباد ۷۵ کیلومتر است که ۳۸ کیلومتر آن مربوط به اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی و ۳۷ کیلومتر در حوزه استان اردبیل است که بخشی از این محور زیر سطح شهری قرار می‌گیرد و توسط سازمان آب منطقه‌ای راه‌های جایگزین با مشخصات راه اصلی در دست ساخت است.

۹ کیلومتر آن در دست احداث است که طبق برنامه ریزی‌های صورت گرفته ۵ کیلومتر از آن آسفالت و زیر بار ترافیک می‌رود، اعتبار در نظر گرفته شده برای این پروژه یک میلیارد و ۲۹۰ میلیون تومان است که تاکنون ۷۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

پروژه‌های راه روستایی در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری

استان آذربایجان شرقی دارای ۵ هزار و ۵۰۵ کیلومتر راه روستایی آسفالته و ۷۷۲ کیلومتر راه روستایی شنی است که اعتبار استانی برای راه‌های روستایی در سال ۹۷، ۵۲۰ میلیارد ریال است.

ساخت راه روستایی از شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ابلاغ می‌شود که ۳۵۰ کیلومتر راه در دست ساخت است و از این مقدار ۱۰۰ کیلومتر مربوط به پروژه‌های اقتصاد مقاومتی است که در قالب ۱۲ پروژه تعریف شده‌اند، این پروژه‌ها به طور متوسط ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته‌اند.

معماری راه‌ها

از زمان وزارت دکتر آخوندی به معماری راه‌ها اهمیت داده می‌شود که در گذشته تنها به ساخت راه توجه می‌شد و معماری راه اهمیتی نداشت، با تاکیدات ویژه وزیر به معماری راه در تقاطعات همسطح، غیرهمسطح و موضوع ایمنی توجه بسیاری به زیبایی جاده می‌شود.

تبدیل راه روستایی به فرعی

۱۰۹ کیلومتر محور روستایی در استان آذربایجان شرقی قرار دارد که بناست به راه فرعی تبدیل شود و از این مقدار ۲۰ کیلومتر در دست ساخت است که برای سال آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد. اعتبار مورد نیاز برای این ۲۰ کیلومتر، ۱۵ میلیارد تومان بوده که ۳۰ درصد آن تخصیص پیدا کرده است.

این محورها شامل محور مراغه- ملکان به طول ۲۵ کیلومتر، محور بیلوردی- زرنق به طول ۳۵ کیلومتر، قره آغاج- هشترود به طول ۱۲ کیلومتر، کردکندی- بخشایش ۲۵ کیلومتر و مهربان- هریس ۱۲ کیلومتر قسمتی از راه روستایی قروات- هشترود به راه فرعی درجه یک تبدیل می‌شود.

بهسازی راه‌ها

بهسازی راه اصلی جلفا- اصلاندوز- پارس آباد- بیله سوار به طول ۲۱۶ کیلومتر در حال انجام است و ۴ کیلومتر از آن مربوط به اداره‌کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی بوده و اصلاح قوس نوار مرزی انجام شده است.

احداث تونل

حدفاصل محور جلفا- سیه رود سه تونل در دست احداث است که یکی از تونل‌ها به بهره‌برداری رسیده و دو تونل دیگر در مرحله لاینینگ قرار دارند که تکمیل این تونل‌ها به ۵ میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و در صورت تامین اعتبار تا پایان فصل کاری سال ۹۷ به بهره‌برداری می‌رسند.

 

نظر شما