شناسهٔ خبر: 58218 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

ایزدی تشریح کرد؛

جزئیات تصمیمات دومین جلسه شورای مرکز ساماندهی سیاسی و اداری کشور/ موضوع انتقال پایتخت بر اساس جمع‌بندی نظرات تخصصی به شورا ارایه می‌شود

محمدسعيد ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی جزئیات دومین جلسه شورای مرکز ساماندهی سیاسی و اداری کشور را تشریح کرد و گفت: در صورت تایید و تصویب موضوع انتقال در شورای ساماندهی، وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف مدت ۶ ماه گزارش امکان‌سنجی این طرح را تهیه و جهت بررسی و تصویب به شورای فوق ارائه کند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، دومین جلسه شورای مرکز ساماندهی سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکز‌زدایی از تهران در روز دوشنبه ۱۲ شهریورماه سالجاری (۹۷) به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول محترم رئیس‌جمهور و با حضور اعضای شورای فوق، متشکل از وزیر راه و شهرسازی، وزیر نیرو، رییس سازمان محیط‌زیست، رئیس شورای اسلامی شهر، اعضای شورای شهر تهران، شهرداری تهران، نمایندگان محترم شورای اسلامی و نمایندگان سایر دستگاه‌های عضو، تشکیل شد.

در همین رابطه محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی، جزئیات تصمیمات گرفته شده در دومین جلسه شورای مرکز ساماندهی سیاسی و اداری کشور و ساماندهی و تمرکززدایی از تهران را در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در سه محور، برشمرد.

ایزدی گفت: به دنبال تصمیمات گرفته شده در نخستین جلسه شورای ساماندهی پایتخت، دبیرخانه شورا با هماهنگی و همکاری دستگاه‌های عضو، اقدامات را در سه محور برای تصمیم گیری به جلسه دوم ارایه کرد که در نهایت سه محور مورد تصویب قرار گرفت.

معاون وزیر راه و شهرسازی در بیان محور نخست تصمیمات گرفته شده در شورای فوق، گفت: به استناد ماده ۴ ساماندهی، آئین‌نامه اجرایی این قانون توسط دبیرخانه با همکاری وزارت کشور و هماهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور تهیه و تدوین و پس از طی مراحل بررسی در کمیته‌ها و کمیسیون‌های تخصصی به دولت تقدیم شده است.

ایزدی در مورد محور دوم تصمیمات گرفته شده در جلسه فوق، اعلام کرد: به استناد یافته‌های مطالعه طرح ساماندهی منطقه تهران- کرج پیشنهادات ارائه شده مورد بررسی مجدد قرار گرفت و محورهای کلیدی همچون ساماندهی و توسعه شبکه مطلوب حمل و نقل مجموعه شهر تهران، تعیین‌تکلیف محدوده و حریم شهرها، تقسیمات کشوری و ایجاد مدیریت یکپارچه و همچنین ساماندهی شهرک‌ها، نواحی و مناطق صنعتی و مناطق کارگاهی به عنوان اولویت‌های بررسی در جلسات آتی شورا مورد موافقت قرار گرفت.

دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران محور سوم را نیز تشریح کرد و گفت: با توجه به گزارش واصله از طرف مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری تحت‌عنوانِ ارائه نتایج بررسی‌های مربوط به انتقال پایتخت و پیشنهادات ارائه شده در این زمینه، ارایه نتایج بررسی این پیشنهاد در کارگروه تخصصی مربوط، ارایه شد.

به گفته ایزدی مقرر شد تا کارگروه در محور سوم به بررسی عمیق و علمی‌تر موضوع بپردازد. همچنین، پس از بحث و تبادل‌نظر اعضای شورا، مقرر شد تا وزارت راه و شهرسازی بر اساس سوابق موجود و مطالعات انجام شده، جمع‌بندی دیدگاه‌ها و نظرات تخصصی در خصوص انتقال را به شورا ارائه کند تا پس از بحث و تبادل‌نظر مبنای اقدامات بعدی قرار گیرد. همچنین، در صورت تایید و تصویب موضوع انتقال در شورای ساماندهی (عطف به گزارش بند قبل)، وزارت راه و شهرسازی موظف است ظرف مدت ۶ ماه گزارش امکان‌سنجی این طرح را تهیه و جهت بررسی و تصویب به شورا ارائه کند.

نظر شما