شناسهٔ خبر: 58238 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار بنادر و دریانوردی؛

افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰ پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری در مجتمع بندری امام‌خمینی/ برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور دبیرکل آیمو/ آغاز طرح تحول صنعت ‌دریایی کشور

گزارش آخر هفته  افتتاح و کلنگ‌زنی ۱۰ پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری در مجتمع بندری امام‌خمینی، برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی با حضور کی تاک لیم دبیرکل آیمو در تهران، حمایت دولت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل دریایی، پرداخت غرامت به خانواده جانباختگان سانچی و آغاز طرح تحول صنعت دریایی کشور از جمله اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته گذشته بود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اهم اخبار حوزه بنادر و دریانوردی در هفته‌ای که گذشت به شرح زیر است:

جزئیات سفر وزیر راه و شهرسازی به خوزستان

هفته گذشته وزیر راه و شهرسازی در راس هیاتی به منظور افتتاح پروژه‌های عمرانی و سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی و همچنین بازدید از چندین پروژه بندر- جاده وارد فرودگاه ماهشهر شد و مورد استقبال مسئولان ملی و استانی قرار گرفت. وی در جریان سفر خود از سایت پارسیان‌ریل شرق، سایت نظم‌آفرینان سهند، سایت نفتی خط نقره‌ای قشم، کنارگذر ماهشهر و محور ماشهر به هندیجان بازدید کرد.

افتتاح پروژه عمرانی و سرمایه‌گذاری ۲۸۰ میلیاردتومانی در مجتمع بندری امام‌خمینی (ره)

وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر که از ۷ کشتی غرق شده در جنگ تحمیلی ۶ کشتی از آبراهه خورموسا تخلیه شده است، جزییات افتتاح پروژه‌های عمرانی و سرمایه گذاری را در مجتمع بندری امام‌خمینی تشریح کرد.  

آخوندی گفت: افتتاح‌های بسیاری را امروز در مجتمع بندری امام‌خمینی به ارزش ۲۸۰ میلیون تومان داشتیم که توسط بخش خصوصی و دولتی سرمایه‌گذاری شده است. البته۱۷۰ میلیارد تومان پروژه جدید را نیز باید عملیاتی کنیم.

عضو کابینه دولت دوازدهم از امضای تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به مبلغ ۶۰۰ میلیارد تومان خبر داد و گفت: از جمله پروژه‌هایی که پی‌گیری می‌کردیم تجهیز کامل مجتمع بندری امام‌خمینی و اتصال سیستم بندر به سیستم ریل بوده است.  همچنین یکی دیگر از پروژه‌هایی که بازدید و افتتا ح شد، افتتاح یک سیلوی ۵۰۰ تنی بود که مستقیما امکان بارگیری به سمت واگن های ریلی را دارد.

امضای تفاهم نامه سرمایه گذاری تولید بیو اتانول در بندر امام‌خمینی

تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری تولید بیو اتانول ظهر سه‌شنبه با حضور وزیر راه و شهرسازی در منطقه ویژه اقتصادی بندر امام‌خمینی (ره) امضا شد. این تفاهم نامه به ارزش پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال بین سرمایه‌گذار خارجی و اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان منعقد شد.

کلنگ‌زنی و افتتاح ۳ طرح بزرگ سرمایه‌گذاری در بندر امام‌خمینی

سه طرح بزرگ سرمایه‌گذاری با حضور وزیر راه و شهرسازی و مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی کشور روز سه‌شنبه به صورت نمادین در اداره بنادر و دریانوردی بندرامام خمینی (ره) کلنگ‌زنی و به بهره‌برداری رسید. احداث سیلوی غلات شرکت پارسیان ریل شرق با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریالی و ظرفیت ۵۰ هزار تنی، احداث مخازن نگهداری فرآورده های نفتی سنگین شرکت خط نقره ای قشم با اعتباری بالغ بر ۱۲۰ میلیارد ریال و ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب و احداث کارخانه خوراک دام و طیور با سرمایه‌گذاری ۵۲۴ میلیاردریالی از جمله پروژه های افتتاح شده در بندر امام خمینی بود.

بهره‌برداری از اسکله نفتی شماره ۳۷ شرکت توسعه خدمات دریایی و بندری سینا

با حضور وزیر راه و شهرسازی از اسکله نفتی شماره ۳۷ مجتمع بندری امام خمینی (ره) که توسط بخش خصوصی احداث و در حال تکمیل است بازدید به عمل آمد. میزان سرمایه‌گذاری این پروژه ۲۰ میلیاردتومان برآورد شده است و میزان اشتغالزایی نیز ۶۰ نفر عنوان شده است.

بهره‌برداری از انبار چندمنظوره مجتمع بندری امام‌خمینی

انبار چندمنظوره مجتمع بندری امام خمینی با سرمایه‌گذاری ۲۴۰ هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای ۱۱۰ نفر در مجتمع بندری امام‌خمینی افتتاح شد.

برگزاری مراسم روز جهانی دریانوردی در ایران/ حضور کی تاک لیم دبیرکل آیمو در تهران

محمد راستاد معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این خبر که کی تاک لیم دبیرکل آیمو، شنبه (۱۷ شهریورماه) به تهران می‌آید، گفت: حضور دبیر کل آیمو فرصت مناسبی برای معرفی توانمندی‌های دریایی کشور به دنیا است و درعین حال آثار ناشی از تحریم تاکنون، مانع مراودات دریایی نشده است.

حمایت دولت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری در بخش حمل و نقل دریایی

راستاد همچنین در هفته‌ای که گذشت از اعطای تسهیلات وجوه اداره شده به متقاضیان ناوگان منطقه‌ای خبر داد و گفت: حمایت همه جانبه از بخش خصوصی داخلی برای آنکه بتواند به بخش حمل و نقل دریایی کشور مساعدت لازم را داشته باشد و ظرفیت های کافی را ایجاد کند در دستور کار، سازمان بنادر و دریانوردی است.

آغاز طرح تحول صنعت دریایی کشور با همکاری ۴ وزارتخانه

طرح تحول صنعت دریایی کشور مبتنی بر اقتصاد مقاومتی با همکاری ۴ وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت، راه و شهرسازی، وزارت نفت و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح صبح امروز در محل صنایع شهید توحیدی صنایع دریایی آغاز شد.

تشریح چشم‌اندازهای پیش‌روی صنعت حمل و نقل دریایی کشور

هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به ظرفیت‌های بالای صنعت دریایی ایران و برنامه‌های در دست اقدام تا افق ۱۴۰۴ به تشریح چشم‌انداز پیش روی این حوزه پرداخت و گفت: در حال حاضر بیش از ۱۲۰ هزار دریانورد ایرانی در جنوب و شمال کشور وجود دارد. با این حال بخشی از این دریانوردان به استثنا افسران کشتی‌های بالای ۳هزار جی‌تی که باید فارغ‌التحصیل دانشکده‌های دریایی باشند تقریبا هیچ لیسانس دریایی بیکار در ایران نداریم. کسانی که در رشته دریانوردی تحصیل می‌کنند بلافاصله جذب می‌شوند و در خطوط کشتیرانی داخلی و خارجی به کار گرفت می‌شوند.

پرداخت غرامت به خانواده جانباختگان سانچی

شرکت ملی نفتکش اعلام کرد: دریافت مدارک شناسایی خانواده جانباختگان نفتکش سانچی که شانزدهم دی ماه پارسال در آب‌های چین غرق شد، از یکشنبه آغاز شده و بزودی غرامت شرکت بیمه بین المللی «پی اند آی» به آنان پرداخت می شود.

نظر شما