شناسهٔ خبر: 58245 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

به ریاست وزیر راه و شهرسازی صورت گرفت:

تصویب ۷ مصوبه در چهل و هشتمین نشست ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار/ تهیه طرح جامع بازآفرینی شهر قزوین با محوریت گردشگری

جلسه مصوبات چهل و هشتمین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان قزوین طی ۷ بند اعلام شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و با حضور  محمدسعید ایزدی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، استاندار قزوین، نماینده مردم شریف تاکستان در مجلس شورای اسلامی، نماینده مردم دشتی و تنگستان و عضو کمیسیون عمران در مجلس شورای اسلامی، مسئولین استانی و نیز اعضای محترم ستاد برگزار شد.

ایزدی در ابتدای جلسه ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی، دستور کار جلسه را اعلام و در ادامه گزارش وضعیت محدوده‌ها و محلات هدف بازآفرینی شهری و عملکرد ستادهای استانی و شهرستانی استان قزوین توسط مسئولان استانی شهرستانی ارائه شد.

اهم موارد مطرح شده توسط اعضای در خصوص گزارش عملکرد مذکور به شرح ذیل است:

- شهر قزوین دارای ساختاری فرهنگی-تاریخی است که قابل شناسایی و بازخوانی است.

- لزوم توجه به بافت محور بودن اقدامات در بازآفرینی استان‌های کشور نه پروژه محور بودن اقدامات.

- لزوم توجه به آسیب‌پذیر بودن استان قزوین در مواجهه با زلزله

آخوندی در چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی در خصوص بناهای تاریخی شهر قزوین متذکر شدند که نمی‌بایست بناها به صورت انفرادی مورد توجه قرار گیرند. یکی از مشکلات فرسودگی بافت‌ها، عدم امکان انطباق با زندگی مدرن است.

 وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: باید بخش عمده‌ای از اقتصاد مدرن را وارد بافت‌های فرسوده کنیم. مهم این است که بافت را با زندگی امروز ایرانی‌ها سازگار کرد.

به گفته نائب رئیس ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار، توسعه امامزاده حسین (ع) در استان قزوین باید مورد تجدید نظر کلی قرار گیرد. فضایی فراهم شد که به تبعیت از توسعه حرم امام رضا (ع)، اطراف امام زاده‌ها به همان مقیاس توسعه یابد اما این طرح در شهر مشهد پروژه موفقی نبوده است.

 وی تاکید کرد: مداخله‌های گسترده در بافت تاریخی پیامد پیچیده‌ای دارد و باید بتوان این مداخله‌ها را محدود و هویت را حفظ کرد.

در پایان پس از اظهار نظراعضاء ستاد، موارد مطرح شده در قالب مصوبات ذیل جمعبندی شد:

مصوبات جلسه:

۱) مقرر شد تهیه طرح جامع بازآفرینی شهر قزوین با محوریت گردشگری و توسعه حمل و نقل عمومی با استفاده از طرح‌های موجود جهت تهیه یک طرح واحد توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری قزوین در دستور کار قرارگیرد.

۲) مقرر شد تهیه و اجرای طرح مرمت خانه‌های تاریخی احمدی، خطیبی، رضایی و بهشتی در محله دیمج شهر قزوین و گرمابه‌های آخوند و تنکابنی با همکاری سازمان میراث فرهنگی، صنایعدستی و گردشگری، شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری شهر قزوین در دستور کار قرار گیرد.

۳) مقرر شد حمایت از تملک و احیاء کارخانه آرد قزوین به عنوان کاربری ناهمگون با همکاری مشترك شهرداری قزوین، جهاد کشاورزی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دستور کار قرار گیرد.

۴) مقرر شد تهیه و اجرای طرح بازآفرینی خیابان سبزه میدان و عمارت کلاه فرنگی دولتخانه صفوی به عنوان یک طرح ویژه در استان قزوین توسط شهرداری قزوین، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شورایعالی شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی و شرکت بازآفرینی شهری ایران در دستور کار قرارگیرد.

۵) (مقرر گردید تهیه طرح مطالعات ساماندهی حاشیه رودخانه‌های شهرهای قزوین و الوند جهت استفاده از ظرفیت گردشگری آنها با همکاری شرکت بازآفرینی شهری ایران، امور آب استان قزوین، شهرداری شهرهای قزوین و الوند در دستور کار قرار گیرد.

۶) با توجه به پتانسیل‌های موجود در شهر تاکستان مقرر شد تهیه طرح ویژه بازآفرینی برای شهر تاکستان به عنوان پایلوت برنامه بازآفرینی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران با همکاری استانداری معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، شرکت بازآفرینی شهری و شهرداری تاکستان در دستور کار قرار گیرد.

۷) مقرر شد بازنگری طرح توسعه حرم امامزاده حسین (ع) از طریق شورایعالی شهرسازی و معماری با همکاری سازمان اوقاف و امور خیریه، شهرداری قزوین و شرکت بازآفرینی شهری در دستور کار ستاد ملی بازآفرینی شهری قرار گیرد./

نظر شما