شناسهٔ خبر: 58249 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهر سازی در دهلی نو مطرح کرد:

ابراز رضایت از روند طرح توسعه بندر چابهار/ به زودی هندی ها در بندر چابهار مستقر می شوند

آخوندی درجمع عباس آخوندی وزیر راه و شهر سازی ایران روز پنجشنبه در دهلی نو از روند همکاری هندی ها در طرح توسعه بندر چابهار ابراز رضایت کرد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، وزیر راه و شهر سازی پس از دیدار با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند، تاکید کرد که دو طرف درخصوص پروژه های بسیار زیادی گفت و گو کرده و به توافقات خوبی در زمینه همکاری دوجانبه درباره بندر چابهار دست یافتند.

وی گفت: با توجه به اینکه قرار است هندی ها در فاز اول چابهار مستقر بشوند و در مساله احداث ریل آهن چابهار به سمت ایرانشهر و یک پروژه دیگر برای تولید ریل با ذوب آهن اصفهان نیز همکاری کنند، مساله تامین ۲۵۰ لکوموتیو و همچنین سوزن هایی که در خطوط ریلی استفاده می شود نیز با وزیر هندی مورد گفت و گو قرار گرفت.

آخوندی با ذکر اینکه با هدف پیگیری توافقات پیشین به هند سفر کرده است افزود: خوشبختانه در حوزه چابهار روابط هند و ایران یک روند تنظیم شده دارد و توافقاتی نیز در گذشته به امضا رسیده است، در جریان گفت و گوها دو کشور در مورد ایجاد کانال بانکی جهت سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار به توافق رسیدند و به زودی هندی ها در بندر چابهار مستقر خواهند شد.

وی در توضیح اهداف سفر خود به هند اعلام کرد: در این سفر در مورد بندر چابهار مذاکره کردیم. ایران اعلام کرده است که از سرمایه گذاری هندی ها در بندر چابهار استقبال می کند. در خصوص سایر پروژه ها نیز با طرف هندی مذاکره و قرار شد این پروژه ها هر چه زودتر عملیاتی شوند.

وزیر راه و شهرسازی کشور در مصاحبه با ایرنا اظهار امیدواری کرد که دو کشور بتوانند سایر پروژه ها را نیز هرچه زودتر عملیاتی کنند.

آخوندی گفت: امیدواریم همکاری های جدیدی در زمینه ریل و سرمایه گذاری در زیرساخت های ریلی و سیستم های نقاله و ریلی داشته باشیم.

وی در مورد برنامه های دومین روز سفر خود به دهلی نو افزود : در کنفرانسی که با موضوع ارتباط با مفهوم حرکت و جابجایی با حضور نارندرا مودی نخست وزیر هند برگزار می شود، شرکت خواهم کرد. در حاشیه این کنفرانس ملاقاتی را با وزیر بازرگانی هند خواهم داشت تا بتوانم موارد تجاری میان دو کشور را پیگیری کنم.

آخوندی در ارتباط با حجم سرمایه گذاری هند در بندر چابهار توضیح داد که سرمایه گذاری هند در دو مرحله است. اولین مرحله یک سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری و یک خط اعتباری ۱۵۰ میلیون دلاری است که قرارداد هر دو سرمایه گذاری امضا شده است و می تواند به زودی اجرایی شود. در مورد اختصاص یک خط اعتباری دیگر نیز گفت و گو شده است. کلیات این خط اعتباری در طول سفر ریاست جمهوری به هند مورد توافق قرار گرفت که ارزش آن بیش از ۲ میلیارد دلار است.

وزیر راه و شهر سازی ایران در مورد هیاتی نیز که از ایران همراه وی به هند سفر کرده اند، گفت: تعدادی از مقامات سازمان بنادر و دریانوردی در هند حضور دارند که مساله چابهار را دنبال می کنند. همچنین نمایندگان شرکت راه آهن ، قرارداد های ریلی را پیگیری می کنند.

آخوندی در راس هیاتی در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه وارد دهلی نو پایتخت هند شد.

وی در نخستین روز سفر خود به دهلی نو با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند دیدار و گفت وگو کرد و اعضای هیات همراه نیز جلسات جداگانه ای را با دیگر مقامات هندی برگزار کردند.

به گفته منابع آگاه، پروژه توسعه بندر چابهار که هند در آن مشارکت دارد در مرکز مذاکرات آخوندی با مقامات هندی قرار دارد.

تفاهم‌نامه همکاری حمل و نقل ریلی بین ایران و هند، بین آخوندی و گادکاری، ۲۲ دی ماه سال گذشته در دهلی نو به ارزش ۲ میلیارد دلار به امضا رسید.

این تفاهم نامه شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش یک میلیارد دلار، تولید ۲۰۰ لکوموتیو برای قطارهای باری ایران توسط هند و تولید مشترک ریل میان دو کشور است.

بر اساس توافق امضا شده میان دو کشور در اردیبشهت ماه سال ۱۳۹۵، هند با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری کنترل دو لنگر گاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد.

چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است.

این بندر می تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هندی ها فراهم کند.

برچسب‌ها:

نظر شما