شناسهٔ خبر: 5825 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران خبرداد:

سرمایه‌گذاری جدید ۲۵۰ میلیون دلاری در صنعت هوانوردی/ ابلاغ آیین‌نامه حقوق مسافر تا پایان فروردین/ مذاکره با عرضه‌کنندگان هواپیما همزمان با مذاکرات هسته‌ای

 بازدید وزیر راه و شهرسازی از مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور وزیر راه و شهرسازی از سرمایه گذاری ۲۵۰ میلیون دلاری در صنعت هوانوردی کشور به منظور تجهیز سیستم راداری کشور و کنترل ترافیک هوایی خبر داد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی عصر روز گذشته (۱۱ فروردین) در  جریان بازدید از مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور ضمن تشکر از فعالیت سخت کارمندان این مرکز گفت: بخشی از ایمنی و استاندارد پرواز در همین مرکز کنترل ترافیک هوایی تامین می شود بنابراین یکی از مراکز بسیار مهم و حساس است.

وی گفت: در ایام نوروز به طور میانگین روزانه بیش از ۲ هزار پرواز مسافری داخلی و خارجی در فضای ایران توسط این مرکز هماهنگ و مسیربابی شد که اقدام بسیار بزرگی است. اوایل سال گذشته تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران به طور میانگین در شبانه روز حدود ۴۸۰ پرواز بود که این میزان از اواسط سال گذشته به روزانه حدود ۱۰۰۰ پرواز عبوری از آسمان ایران رسید. ما امیدواریم که با بهبود فضا و روابط بین المللی، ایران موقعیت استراتژیک خود را در فضای عبوری پیدا کند لذا در پی یک سرمایه گذاری بسیار عمده برای مدیریت فضای ایران هستیم.

وزیر راه و شهرسازی سرمایه گذاری جدید در صنعت هوانوردی را فرصتی برای تبدیل فضای آسمان ایران به یک فضای امن در داخل و منطقه عنوان کرد و ادامه داد: این سرمایه گذاری علاوه بر اینکه برای ارتقای صنعت حمل و نقل هوایی داخلی بسیار هائز اهمیت است می تواند ایران را به فضایی امن برای انجام پروازهای عبوری سایر کشورها تبدیل کند که در نتیجه منجر به افزایش درآمد برای کشور می‌شود.

وی با بیان اینکه مرکز کنترل ترافیک هوایی کشور در سال ۸۰ با سرمایه گذاری حدود ۱۲۰ میلیون دلار تاسیس شد افزود: از آن زمان تاکنون سرمایه گذاری جدی در حوزه تجیهزات هوانوردی صورت نگرفته که ما تصمیم گرفتیم برای تجهیز این مرکز به آخرین تکنولوژی های کنترل فضا و سایر فرودگاه های ایران ۲۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری جدید انجام دهیم تا مرکز کنترل فضای آسمان ایران را به آخرین فناروری های جدید دنیا مجهز کنیم. این به روزرسانی می تواند با بهبود روابط بین المللی ایران را به مرکز پروازهای هوایی جهانی تبدیل کند موضوعی که استحقاق آن را داشتم اما این فرصت را تا حد زیادی از دست داده ایم.

آخوندی ادامه داد: علاوه بر حفظ و توسعه میزان پروازهای عبوری ما باید بتوانیم در واقع موقعیت ترانزیت ایران را افزایش دهیم تا بخش عمده هواپیماهایی که از فضای ایران استفاده می کنند برای سوختگیری و همچنین تغییر مسیر از فرودگاه بین المللی مهرآباد، امام خمینی(ره) و سایر فرودگاه های بین المللی ایران استفاده کنند. اضافه بر تجهیز راداری کشور به توسعه فرودگاه های کشور نیاز داریم زیرا بسیاری از فرودگاه های کشور از نظر تجهیزات فرودگاهی در شرایط قابل فبولی نیستند لذا حداقل فرودگاه های بین المللی کشور باید تجهیز و سیستم های کمک ناوبری جدید در این فرودگاه ها نصب شوند چراکه هم مسافران داخلی و هم مسافران خارجی انتظار دارند در ارائه خدمات بالاترین استانداردها رعایت شوند. بنابراین نیازمند سرمایه گذاری جدید هم در بخش تجهیزات فرودگاهی و هم در بخش خدمات مسافری هستیم ضمن اینکه بر اساس قانون بودجه ۹۴ سرمایه گذاری های خوبی با کمک بخش خصوصی پیش بینی شده است.

پروازهای فرودگاه امام(ره) در سال گذشته ۲۹ درصد بیش از ظرفیت بود

وزیر راه و شهرسازی افزود: در سال گذشته موفق شدیم فرودگاه مهرآباد را تا حد زیادی ساماندهی کنیم و تصور می کنم اغلب مسافرانی که در ایام نوروز امسال از فرودگاه مهرآباد سفر کردند از وضعیت این فرودگاه راضی بودند اما فرودگاه بین المللی امام خمینی به شدت بیش از ظرفیت خود مورد بهره برداری قرار می گیرد. در حالی که ظرفیت این فرودگاه سالانه جابجایی حدود ۵ میلیون مسافر است اما این میزان در سال گذشته حدود ۶.۵ میلیون نفر بود که نشان می دهد نشست و برخاست پرواز در این فرودگاه در سال گذشته حدود ۲۹ درصد بیش از ظرفیت بود که بسیار زیاد است. من کاملا اذعان دارم مسافرانی که از فرودگاه بین المللی امام سفر می کنند از وضعیت این فرودگاه راضی نیستند زیرا بسیار بیش از ظرفیت موجود مورد بهره برداری قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در سال ۱۳۸۴ مورد بهره برداری قرار گرفت و حدود ۱۰سال است که سرمایه گذاری جدید در این فرودگاه نداشتیم گفت: حال انکه ظرفیت این فرودگاه باید سالانه به جابجایی ۵۰ میلیون مسافر برسد اما اکنون با ۱۰ درصد این ظرفیت یعنی جابجایی حدود ۵ میلیون نفر در سال فعالیت می کند لذا حداقل باید دو فاز از فرودگاه امام را به بهره برداری برسانیم.

قرارداد ساخت ترمینال پنج در فرودگاه بین المللی امام امضا شد

آخوندی ادامه داد: به مظور افزایش ظرفیت فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) در پایان سال گذشته قرارداد ساخت ترمینال پنج این فرودگاه که به مدت دو سال متوقف شده بود منعقد شد؛ امیدوارم بتوانیم با سرعت و در مدت ۱۴ تا ۱۶ ماه آینده در صورت دوشیفته کار کردن به بهره برداری برسانیم. همچنین مقدمات یک سرمایه گذاری بین المللی نیز برای ترمینال دو با ظرفیت جابجایی ۲۰ میلیون مسافر هم در حال انجام است که امیدواریم قرارداد این ترمینال نیز تا تابستان منعقد شود. با انجام این دو پروژه در فرودگاه امام خمینی امیدواریم بتوانیم رضایت مسافران این فرودگاه را جلب کنیم. ضمنن اینکه وضعیت چند فرودگاه مراکز استان ها مانند فرودگاه اهواز مناسب نیست و باید سرمایه گذاری جدیدی در آنها انجام شود.

فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) باید به فرودگاه ترانزیتی تبدیل شود

آخوندی در ادامه با بیان اینکه فروگاه امام خمینی (ره) باید به یک فرودگاه ترانزیتی از جهت سوختگیری هواپیماهای عبوری و ارائه خدمات به مسافران تبدیل شود گفت: این فرودگاه در زمان طراحی در دهه ۵۰ قرار بود به عنوان فرودگاه ترانزیتی ایفای نقش کند. اگر می خواهیم یک فرودگاه ترانزیتی داشته باشیم باید بتوانیم هم به لحاظ فنی و هم از نظر مسافری ارائه خدمات داشته باشیم که شرکت فرودگاه های کشور در این زمینه برنامه مدونی تهیه و ارائه کند.

ابلاغ آیین نامه حقوق مسافر به ایرلاین ها تا پایان فروردین

وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره حقوق متقابل ایرلاین ها در برابر مسافران در زمان بروز تاخیرهای پروازی و سایر موارد گفت: در این زمینه آیین نامه حقوق مسافر در شورایعالی هواپیمایی بررسی شد و مراحل نهایی خود را طی می کند و به محض رفع یکسری مشکلات این آیین نامه امیدواریم تا پابان فروردین به تصویب برسد و به شرکت های هواپیمایی ابلاغ کنیم.

وی با تاکید بر اینکه اداره صنعت هوانوردی در شرایط تحریم با وجود مشکلات فنی و تامین قطعات علی‌رغم رشد تقاضا کار بسیار سختی است گفت: در همین شرایط تحریم در سال گذشته شاهد افزایش ۱۰ درصدی در بخش جابجایی مسافر داشتیم البته این شرایط نابسامان را تایید نمی کنم و قطعا مردم ما حق داشتن صنعت هوانوردی بهتری را دارند اما امیدواریم با فضای بین المللی که ایجاد می شود ناوگان هوایی را نوسازی کنیم. ناوگان حمل و نقل هوایی ایران بسیار پیر است و با این ناوگان قدرت رقابت بین المللی نداریم.

آخوندی درباره ممنوعیت ورود هواپیما با عمر بیش از ۱۵ سال بر اساس دستورالعمل جدید سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بخش عمده اجرای این دستورالعمل و نوسازی ناوگان هوایی به رفع تحریم ها مربوط می شود که امیدواریم این بخش ها به نتایج مثبت ختم شود.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ما همزمان با مذاکرات هسته ای، تمام مذاکرات لازم را با عرضه کنندگان هواپیما در سطح جهان انجام دادیم و یک برنامه کاملی را در این زمینه تهیه کردیم. امیدواریم اگر نتایج این مذاکرات مثبت بود گام دوم را به سرعت برداریم.

وی همچنین درباره متنوع سازی نرخ بلیت هواپیما و فروش آن بر اساس میزان ارائه خدمت شرکت های هواپیمایی به مسافران نیز گفت: اگر قرار باشد نرخ دستوری باشد قطعا آزادسازی صورت نگرفته است قاعدتا اگر تعداد هواپیماها و به تبع آن عرضه افزایش یابد نرخ بلیت هواپیما در فضای رقابتی متعادل می شود.

آخوندی ادامه داد: وقتی به دنبال آزادسازی می رویم رقابت نرخ را تعیین می کند مگر اینکه شرکتی بخواهد حقوق مسافر را تضییع کند. با ابلاغ آیین نامه حقوق مسافر اگر حق مسافری مورد تعرض قرار بگیرد حتما به هر شکایتی رسیدگی می کنیم ضمن اینکه در همین شرایط هم به همه شکایات رسیدگی کردیم و از هیچ شکایتی عبور نمی کنیم اما بخش عمده ای از رفاه را باید در رقابت پیدا کنیم.

ارائه پیشنهاد بررسی نقاط ممنوعه پروازی به رئیس جمهور

آخوندی به نقاط ممنوعه و محدودیت های راه های هوایی کشور نیز اشاره کرد و گفت: اینکه به دلیل نقاط ممنوعه پروازی محدودیت هایی داشته باشیم یک نقطه منفی محسوب می شود که برای حل این مشکل قطعا دستگاه های مربوطه به ما کمک خواهند کرد تا راه های هوایی جدید در ارتفاعات بالا ایجاد کنیم و محدودیت های پروازی را کاهش دهیم ضمن اینکه شخصا این موضوع را پیگیری می کنم.

وزیر راه و شهرسازی از مدیرعامل شرکت فرودگاه های کشور خواست تا نقشه های موجود و مسیرهای هوایی را در جهت کاهش محدودیت های راه های هوایی بررسی کند تا به شخص رئیس جمهور ارائه شود.

تهیه آیین نامه مدیریت یکپارچه فرودگاه‌ها

آخوندی در بخش دیگری از اظهاراتش بر لزوم مدیریت یکپارچه فرودگاه های کشور تاکید کرد و گفت: در فرودگاه های کشور مدیریت واحد یکپارچه از موضوعات مهمی است که باید مد نظر باشد زیرا ناهماهنگی در فرودگاه های کشور پسندیده نیست.

وی افزود: در هیمن زمینه شرکت فرودگاه های کشور آیین نامه مدیریت یکپارچه فرودگاه ها را تدوین کند تا در هیئت دولت مطرح و به تصویب هیئت وزیران برسد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن تشکر از همه دست اندرکاران صنعت حمل و نقل هوایی گفت: علی رغم تمام محدودیت های بین اللمی همه دست اندرکاران حمل و نقل هوایی توانستند این صنعت را در برابر تحریم‌های بین‌المللی فعال و سرپا نگه دارند.

نظر شما