شناسهٔ خبر: 58257 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازتاب سفر ۲ روزه آخوندی در رسانه‌های هند:

ایران عملیات توسعه بندر چابهار را به هند واگذار می‌کند/ روابط هند و ایران امری نیست که آمریکا بخواهد آن را متوقف کند

چابهار رسانه‌های هند با انعکاس خبر سفر دو روزه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی ایران به هند، نوشتند: در دیدارهای انجام شده بین مقامات دو کشور مقرر شد ایران براساس توافق‌های انجام شده تا یک ماه آینده عملیات توسعه بندر چابهار را به یک شرکت هندی واگذار خواهد کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رسانه های هند به نقل از منابع آگاه که از آنها نام نبرده‌اند نوشتند که ایران آمادگی دارد تا براساس توافق اولیه بین دو کشور درباره چابهار، عملیات توسعه این بندر را به شرکت هندی تحویل دهد. 

شبکه 'ان دی تی وی' به نقل از همین منابع افزود: آخوندی پس از دیدار با 'نیتین گادکاری' وزیر کشتیرانی و جاده‌های هند گفت: ما هم اکنون یک قدم به سوی جلو برداشته ایم. ما باید یک کانال بانکی به هند معرفی می‌کردیم که خوشبختانه این کار انجام شد و طرف هندی با آن موافقت کرد.

آخوندی اعلام کرد: هند نیز یک کانال بانکی معرفی کرده است که از سوی بانک مرکزی ایران مورد تایید قرار گرفته است.

وی تصریح کرد: طرف هندی در بندر چابهار سرمایه‌گذاری کرده است و ما به دنبال عملیاتی کردن و استفاده از این بندر هستیم و همه اقدامات انجام شده اند.

وزیر راه و شهرسازی ایران در ارتباط با تحریم های آمریکا ابراز امیدواری کرد تا یک روش برای ادامه صادرات نفت به هند معرفی شود.

آخوندی توضیح داد: البته این تحریم ها بر تجارت میان دو کشور تاثیر خواهد گذاشت. اما صادرات نفت ایران به هند متوقف نخواهد شد. در پایان هر دو کشور راه حلی پیدا خواهند کرد تا به روابط خود ادامه دهند، ما از طرف هندی شنیده ایم که آنها متعهد به ادامه خرید نفت از ایران هستند، ایران نیز متعهد به ادامه روابط تجاری با هند و خرید برنج، سایر کالاهای غذایی و همچنین صنعتی است.

وی در ادامه گفت: تحریم‌های آمریکا در حدی تاثیرگذار بوده اند. این تحریم‌ها تجارت میان دو کشور را سخت کرده اند اما من باید تاکید کنم که روابط هند و ایران امری نیست که آمریکا بخواهد آن را متوقف کند.

روزنامه 'فیننشال اکسپرس' هم نوشت که وزیر راه و شهرسازی ایران اعلام کرد تهران از سرمایه گذاری شرکت‌های هندی برای توسعه میدان بزرگ گازی فرزاد ب حمایت می‌کند اما طرف هندی هنوز پیشنهادی برای این پروژه ارائه نکرده است.

وی در توضیح دیدار خود با گادکاری گفت: ما بیانیه رسمی نارندرا مودی نخست وزیر هند در طول سفر حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به دهلی نو را بررسی کردیم. این بیانیه بسیار قوی است که نشان می دهد ما دارای روابطی عمیق با هند می باشیم. در این دیدار هند بر تعهد خود در ارتباط با تمام توافقاتی که با ایران انجام داده است تاکید کرد.

بندر چابهار که در استان سیستان و بلوچستان واقع در سواحل جنوبی ایران قرار دارد، راه دسترسی هند به چهار شهر در افغانستان را نیز فراهم خواهد کرد.

فاز اول این بندر در ماه دسامبر (آذر) سال گذشته با حضور حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و نمایندگانی از هند و سایر کشورهای منطقه افتتاح شد.

بندر چابهار یک موفقیت در روابط هند و ایران است و پس از عملیاتی شدن آن، تحولات زیادی پیرامون این بندر اتفاق افتاده و براساس خبرهای منتشر شده ترافیک باری از بندر کراچی به چابهار منتقل شده است. بندر چابهار هزینه حمل ونقل و زمان برای صادرات کالاهای هند را تا یک سوم کاهش می دهد. این بندر همچنین تجارت میان هند، افغانستان و ایران را با توجه به مخالفت پاکستان برای استفاده از خاک این کشور، افزایش خواهد داد.

آخوندی در راس هیاتی در نخستین ساعات بامداد پنجشنبه وارد دهلی نو پایتخت هند شد. 

وی در نخستین روز سفر خود به دهلی نو با نیتین گادکاری وزیر حمل و نقل و کشتیرانی هند دیدار و گفت وگو کرد و اعضای هیات همراه نیز جلسات جداگانه ای را با دیگر مقامات هندی برگزار کردند. 

به گفته منابع آگاه، پروژه توسعه بندر چابهار که هند در آن مشارکت دارد در مرکز مذاکرات آخوندی با مقامات هندی قرار دارد. 

تفاهم‌نامه همکاری حمل ونقل ریلی بین ایران و هند، بین آخوندی و گادکاری، ۲۲ دی ماه سال گذشته در دهلی نو به ارزش ۲ میلیارد دلار به امضا رسید. 

این تفاهم نامه شامل توسعه راه آهن چابهار به زاهدان به ارزش یک میلیارد دلار، تولید ۲۰۰ لکوموتیو برای قطارهای باری ایران توسط هند و تولید مشترک ریل میان دو کشور است. 

براساس توافق امضا شده میان دو کشور در اردیبشهت سال ۱۳۹۵، هند با سرمایه گذاری ۸۵ میلیون دلاری کنترل دو لنگرگاه در فاز اول بندر چابهار را به عهده دارد. 

براساس گزارش ایرنا، چابهار به عنوان منطقه راهبردی و با موقعیت عالی جغرافیایی از ظرفیت های سرمایه گذاری، تجاری، اقتصادی، ترانزیتی، گردشگری و صنعتی بالایی برخوردار است. 

این بندر می‌تواند زمینه دسترسی هند به افغانستان و آسیای میانه بدون نیاز به عبور از پاکستان را برای هندی ها فراهم کند. 

 

نظر شما