شناسهٔ خبر: 58297 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

عضو کابینه دولت دوازدهم مطرح کرد؛

حفظ موقعیت رقابتی بنادر ایران/ اعمال تخفیف‌های ۵۰ تا ۷۰ درصدی در بنادر کشور/ ایران دارای یکی از ناوگان‌های مهم جهان است

وزیر در جمع وزیر راه و شهرسازی با اعلام این مطلب که موقعیت رقابتی بنادر ایران با اعمال تخفیف های ۵۰ تا ۷۰ درصدی اعمال می‌شود، گفت: امیدواریم بتوانیم با کمک ناوگان ایران و همچنین کمک سازمان‌های بین‌المللی به رغم شرایط بسیار سختی که داریم راه‌هایی برای برون‌رفت از وضعیت موجود طراحی کنیم و بتوانیم اقتصاد ایران را همچنان فعال نگه داریم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم روز جهانی دریانوردی مصادف با هفتادمین سال تاسیس سازمان بین‌المللی دریانوردی در گفتگو با خبرنگاران، گفت: امروز روز جهانی دریانوردی است و ما همه ساله این روز را با حضور دریادلان کشور اعم از افرادی که در حوزه بنادر و کشتیرانی فعالیت می‌کنند و همچنین افرادی که مسئولیت امنیت دریا را برعهده دارند تبریک گفته و جشن می‌گیریم.

وزیر راه و شهرسازی با یادآوری این مطلب که در مراسم روز جهانی دریانوردی، دبیرکل سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز حضور یافت، افزود: ایران جزو اعضای فعال سازمان بین‌المللی دریانوردی است و از بدو تاسیس در آن سازمان فعال بوده است و جزو ۲۰ کشور فعال آیمو به شمار می‌رود.

عضو کابینه دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه ایران در لیست سفید سازمان بین‌المللی دریانوردی است، به تعهد ایران به بیشتر کنوانسیون‌های جهانی دریانوردی اشاره کرد و گفت: ایران یکی از کشورهای فعال آیمو و همچنین جزو کشورهایی است که توانسته نقش فعالی را در جهت حمل و نقل دریایی ایفا کند.  به همین دلیل، از سازمان بین‌المللی دریانوردی این خواسته را داریم با توجه به اینکه ایران به تمامی کنوانسیون‌ها پیوسته و آنها را رعایت کرده است، سازمان بین‌المللی دریانوردی نیز از فعالیت‌های دریانوردی ایران در سطح بین‌المللی حمایت کند.

آخوندی تصریح کرد: از سازمان بین‌المللی دریانوردی درخواست می‌کنیم تا از ایران در مقابل تحریم‌های ناجوانمردانه و یک‌جانبه آمریکا، پشتیبانی کند.

وی در ادامه به ارایه آمار پرداخت و افزود: در سال ۲۰۱۷ در حدود ۱۰.۳ میلیارد تن کالا توسط ناوگان دریایی در سطح جهان جابه جا شده است که این جابه جایی‌های توسط کشتی‌هایی با ۱.۶ میلیاردتن، صورت گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی به موقعیت ایران در سطح جهانی نیز اشاره کرد و گفت: ایران دارای ۲۳۸ ناوگان دریایی بوده و رتبه ایران در سطح جهان رتبه ۲۱ است. لذا ناوگان دریایی ایران یکی از ناوگان‌های مهم است که در سطح جهان فعالیت می‌کند. خوشبختانه حمل و نقل دریایی در دنیا جزو حمل و نقل‌های بسیار ایمن است و سوانح دریایی در سطح دنیا بسیار کم است. لذا هر سانحه‌ای که رخ می‌دهد به شدت موجب جلب توجه افکار عمومی را می‌کند.

آخوندی خاطرنشان کرد: یکی از کارهایی که سازمان جهانی دریانوردی انجام می‌دهد این است که از هر سانحه‌ای عبرت می‌گیرد و تمامی دلایلی که برای وقوع سانحه ایجاد شده است را برمی‌شمارد و در کنوانسیون‌های بعدی مورد تصحیح و بازنگری قرار می‌دهد تا از آن پس شاهد سوانحی دوباره نباشیم.

این مقام مسئول و سیاستگذار حوزه راه و حمل و نقل دریایی کشور همچنین گفت: ۶۰ درصد نفت در ایران، توسط دریا جابه‌جا می‌شود. امیدواریم بتوانیم با کمک ناوگان ایران و همچنین کمک سازمان‌های بین‌المللی به رغم شرایط بسیار سختی که داریم راه‌هایی برای برون‌رفت از وضعیت موجود طراحی کنیم و بتوانیم اقتصاد ایران را همچنان فعال نگه داریم.

وی در بیان راهکارهای فوری برای دوران بعد از تحریم نیز توضیح داد: عمده کاری که انجام می‌دهیم حفظ سیستم بیمه‌ای در سطح دریانوردی، پیگیری بحث آموزش و ارایه آموزش‌های مختلف دریانوردی و بحث تخفیف‌های دریایی در بنادر کشور است.

آخوندی با بیان اینکه تخفیف‌های مناسبی در زمینه دریایی تا میزان ۵۰ درصد اعمال می‌شود، گفت: اعمال تخفیف‌های ۵۰ و بعضا ۷۰ درصدی برای این است تا بتوانیم موقعیت رقابتی بنادر ایران را حفظ کنیم.

نظر شما