شناسهٔ خبر: 58326 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر اداره کل راهداری کهگیلویه و بویراحمد مطرح کرد:

ایمنی راه‌ها در قراردادهای راهسازی لحاظ شود/ توجه به کوهستانی بودن راه‌های استان

علی خوان پایه مدیر اداره کل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ما به لحاظ کوهستانی بودن، شرایط خاصی دارد و از این جنبه اعتبارات مقتضی برای ایمنی راه‌های وسیع تونلی و پل‌های بزرگ باید با جدیت در قراردادهای راهسازی لحاظ شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی خوان‌پایه، مدیر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به موقعیت خاص راه‌های این استان از نظر کوهستانی بودن، گفت: به دلیل کوهستانی بودن استان، بخشی از آن در مناطق تپه‌ ماهوری و دارای شرایط خاص است. به همین دلیل وضعیت نقاط حادثه‌خیز در استان قابل توجه است و ما از سال ۹۲ نسبت به شناسایی آنها اقدام کردیم و آن‌ها را در قالب نقاط دیربازده و پرهزینه و زودبازده و کم‌هزینه شناسایی و نسبت به رفع‌شان اقدام کردیم.

وی در ادامه گفت: تا کنون حدود ۱۵۰ نقطه حادثه‌خیز در سطح استان شناسایی کرده‌ایم و تعدادی دیگر هم هنوز ترمیم نشده است که برنامه داریم  در جهت رفع آنها اقداماتی انجام دهیم.

این مدیر استانی در ادامه توضیح داد: نزدیک به ۱۵۰ کیلومتر جاده چهارخطه در سطح استان داریم، ولی اگر می‌خواستیم ورودی شهرها را براساس استاندارد چهارخطه کنیم، باید نزدیک به ۷۰۰ کیلومتر راه چهارخطه می‌داشتیم، ولی در این زمینه فعلا دچار محدودیت هستیم.

خوان‌پایه در ادامه توضیح داد: در حال حاضر راه‌های دو خطه‌ای توسط اداره راه و شهرسازی و شرکت‌های ساخت در استان در حال برنامه‌ریزی برای احداث هستند؛ در حالی که این موارد ساخت‌وساز به دلیل شرایط خاص استان ممکن است سبب بروز نقاط حادثه‌خیز جدید شود. در این باره پیمانکاران هم در حین ساخت باید به ایمنی راه‌ها توجه خاص کنند و اداره راهداری نیز باید در خصوص رفع نقاط حادثه خیز اقدام کند.

وی گفت: با توجه به اینکه استان راه‌های چهار خطه و یا ترانزیتی کمتری نسبت به استان‌های دیگری دارد، ولی در زمینه سیستم‌های حمل‌ونقل هوشمند براساس برنامه‌ سازمان حمل‌ونقل جاده‌ای و هم از نظر ثبت تخلف و دوربین‌های نظارت تصویری و سامانه‌های تردد شمار که در برنامه کاری سازمان حمل و نقل جاده‌ای هست، فعالیت پیشروتری داشتیم.

این مدیر راهداری با اشاره به زیاد شدن ترددها در فصل سفر و ارایه تمهیدات راهداری در استان توضیح داد: به صورت مقطعی و کوتاه مدت با برنامه‌ریزی هایی که در سطح اداره کل و با هماهنگی با دستگاه‌های خدمات رسان مانند پلیس راه و راه‌اندازی گشت‌های کنترل نامحسوس در ایام مسافرتی مانند ایام این ماه. در تلاشیم تا با برنامه‌سازی در رسانه‌ها، رادیو و فرهنگ‌سازی در حوزه رعایت مقررات و ایجاد زیرنویس در تلویزیون به کاهش تلفات در استان کمک کنیم.

وی درباره وضعیت تصادف‌ها در سال جاری نسبت به سال گذشته گفت: متاسفانه تصادف‌های منجر به فوت در سال جاری نسبت به مدت مشابهش در سال گذشته افزایش پیدا کرده است که در اغلب آن‌ها خطاهای انسانی عامل اصلی است. که البته نواقص راه و جاده و خودرو را هم نمی‌توان از نظر دور داشت. در این باره در تلاشیم که با برنامه‌ریزی‌های موثر این سوانح را به کاهش برسانیم.

خوان‌پایه توضیح داد: یکی از چالش‌های پیش روی برنامه‌های آتی، موضوع کمبود منابع مالی و اعتباری است. موضوع دیگر فرهنگ‌سازی و امور زیربنایی است که بایستی به شکلی قوی‌تر انجام شود و اغلب خطاهای انسانی به نبود فرهنگ‌سازی برمی‌گردد.

وی تصریح کرد: درصدد هستیم که با مدارس، دانشگاه‌ها، صدا و سیما و سایر رسانه‌ها برنامه‌هایی برای بهبود فرهنگ تردد به مسافران و رانندگان داشته باشیم. هر گاه کارگاه و یا دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، تصادفات در حوزه ناوگان عمومی کاهش می‌یابد. ولی در واقع در میان رانندگان شخصی این حوادث بیشتر است که از علت‌‌های آن خطاهای انسانی و عدم رعایت موازین قانونی است.

این مدیر استانی توضیح داد: متاسفانه مساله ایمنی خودروها در مسایل تردد واقعا بغرنج است و دیده شده در تصادف‌ها پرایدی ۵ یا ۶ یا حتی ۱۵ نفر هم نفر جان خود را از دست داده‌اند. مساله ایمنی خودروها بسیار جدی است و در حوزه ساخت هم برای ایمنی جاده‌ها باید بودجه و اعتبار لازم پیش‌بینی شود.

وی با اشاره به اینکه موضوع ایمنی داخل تونل‌ها در این استان بسیار مهم است، اضافه کرد: استان ما به جهت کوهسنانی بودن دارای تونل است. به عنوان مثال تونلی به طول ۲ هزار متر داریم که به تهویه نیاز دارد و اگر سانحه‌ای منجر به آتش‌سوزی شود، همه می‌دانیم که فاجعه انسانی رخ می دهد.

خوان‌پایه با اشاره به مشکلات دیگر راه‌های کوهستانی استان توضیح داد: استان ما به لحاظ جغرافیای کوهستانی در شرایط خاص قرار دارد. بیش از ۱۴ کیلومتر تونل داریم و تعداد زیادی پل‌های بزرگ، که به لحاظ  تمهیدات ایمنی اعتبارات مناسب را می‌طلبند و باید هنگام انعقاد قرارداد برای ساخت راه‌ها موضوعات ایمنی مانند روشنایی، تهویه تونل و جداکننده‌ها لحاظ شود./ 

نظر شما