شناسهٔ خبر: 58327 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

بازتاب حضور آخوندی در نشست جهانی حركت‌پذیری:

آمریکا یک کشور بیگانه در منطقه محسوب می‌شود/ ضرورت تقویت هرچه بیشتر روابط تاریخی ایران و هند

نشست وزیر راه و شهرسازی در حاشیه نشست جهانی حركت‌پذیری در هند، آمریكا را به عنوان یك بیگانه در منطقه توصیف كرد و ضمن تأکید بر لزوم تقویت روابط تاریخی ایران- هند گفت: روابط ایران و هند برای منطقه حیاتی است و ما به دنبال راه‌های همكاری با یكدیگرهستیم، آمریكا در منطقه یك بیگانه است، بنابراین "خودی‌ها" می‌بایست گرد هم آیند و روابط حسنه خود را ادامه دهند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از فرست‌پست، سرويس خبري هند-آسيا در حاشیه نشست جهانی حركت‌پذیری (mobility) در کشور هند، عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، آمریكا را به عنوان یك بیگانه در منطقه توصیف كرده و ضمن تأکید بر لزوم تقویت روابط تاریخی ایران-هند بیان کرد: روابط ایران و هند برای منطقه حیاتی است و ما به دنبال راه‌های همكاری با یكدیگرهستیم، آمریكا در منطقه یك بیگانه است، بنابراین "خودی‌ها" می‌بایست گرد هم آیند و روابط حسنه خود را ادامه دهند.

اظهارات وزیر راه و شهرسازی یك روز پس از امضای قرارداد دفاعی هند و آمریكا بیان شده است كه  طی آن قرارداد، نیروهای مسلح هند می‌توانند تجهیزات نظامی از واشنگتن را خریداری کنند؛ اما با این وجود پیشرفتی در رسیدن به سند اسقاط حق به واسطه تحریم‌های آمریكا حاصل نشده است تا بتواند دهلی را از خرید تسلیحات روسی یا نفت ایران بر حذر دارد.

هند همواره تاكید كرده است كه خرید نفت خام ایران برای امنیت انرژی این كشور حیاتی است و هند به خرید سیستم دفاع موشكی S-۴۰۰ از روسیه ادامه خواهد داد.

گفتنی است وزیر امور خارجه آمریكا، مایك پومپئو، بعد از گفتگو ۲+۲ هند-آمریكا در پاسخ به خبرنگاران گفت، "به كرات به هند‌‌ی‌ها گفته‌ایم كه در تاریخ ۴ نوامبر تحریم‌ها اجرایی خواهند شد، و ما در صورت نیاز اسقاط حق را مورد بررسی قرار خواهیم داد".  

با این حال، وی گفت آمریكا انتظار دارد كه خرید نفت خام ایران "از سوی هر كشوری به صفر برسد و یا در غیر این صورت تحریم‌‌ها اِعمال خواهد شد. بنابراین ما با هندی‌ها كار خواهیم كرد، از آنجایی كه هند نفت خام سایر كشورها را خریداری می‌نماید، ما خوشحالیم از اینكه ببینیم این محصولات آمریكایی به این كشور ارسال می‌گردد. 

اما پومپئو در پاسخ به سوالی در خصوص توافق دفاعی هند با روسیه عنوان داشت: "تلاش‌های ما در اینجا این نیست كه شركای بزرگ استراتژیك همچون هند را كه یك شریك تجاری است جریمه كنیم. قرار نیست تحریم‌ها تاثیر بدی بر كشورهایی همچون هند بگذارد. تحریم‌ها می‌بایست بر كشور تحریم‌شده اثر گذارد".

در حال حاضر هند برای تامین نفت قرارداد رقابتی با ایران دارد – هزینه‌های حمل از خلیج فارس در مقایسه با آمریكا كم است و ایران نیز مدت زمان بازپرداخت اعتباری طولانی‌تری را ارائه می دهد.

در سه ماهه نخست سال جاری، ایران دومین تامین‌كننده بزرگ نفت به هند بوده است كه طی آن شركت‌های نفتی دولتی تخفیفات بیشتری را از سوی ایران دریافت می‌كنند و(این امر) طبق داده‌های رسمی  ایران را جایگزین عربستان سعودی كرده است./

برچسب‌ها:

نظر شما