شناسهٔ خبر: 58508 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی در ستاد ارتقای ایمنی راه‌آهن مطرح کرد:

لزوم توجه مدیران به فرایند مدیریتی برای مقابله با بحران/ سیاست‌ها و برنامه‌های ارتقا ایمنی راه‌آهن به تصویب رسید

جلسه جلسه کارگروه مدیریت بحران و ارتقای ایمنی راه‌آهن به ریاست مدیرعامل شرکت راه‌آهن برگزار و سیاست‌ها و برنامه‌های ارتقا ایمنی راه‌آهن به‌منظو ارائه چارچوب به مناطق و ادارات مختلف راه‌آهن تصویب شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، سعید محمدزاده در جلسه ستاد ارتقا ایمنی راه‌آهن با بیان اینکه «اقدامات اصلاحی نیازمند برنامه‌ریزی است و نباید اشتباه را کتمان و کلی‌گویی کرد» گفت؛ ارتقا ایمنی نیازمند سیاست‌ها و برنامه‌های منسجم در راه‌آهن است تا علاوه بر افزایش ایمنی، نسبت به بررسی و پیشگیری از سوانح هم اقدام شود؛ از این‌رو باید به فرایند مدیریتی مقابله با بحران توجه ویژه شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی در این ‌رویداد که با رویکرد پیگیری مسائل مربوط به بحران در حوزه ریلی برگزار شد، افزود: مدیران باید هر «شبه حادثه» یا حادثه و سطح ریسک در هر منطقه و تبعات آن را بررسی کنند و خود را در مقابل این موضوع مسئول بدانند تا مشخص شود که دلایل آنچه بوده و برای جلوگیری از آن راهکار و نقطه‌نظر ارائه کنند.

وی ادامه داد: ایمنی ماحصل رفتار ما است بخش‌های ستادی وظیفه مدیریت بر کلان عملیات ایمنی را به عهده‌دارند اما بخش‌های اجرایی به ریشه‌یابی عوامل حوادث و راهکارهای جلوگیری از آن بپردازند.

محمدزاده گفت: تحولات از عیب‌یابی و تغییر رفتار شروع می‌شود و همه عناصر یک جامعه در آن نقش دارند.

وی با تأکید بر اهمیت جایزه تعالی در این جلسه که با حضور مدیرعامل راه‌آهن، قائم‌مقام، معاونین و اعضای گروه مدیریت بحران برگزار شد گفت: انتظار داریم تا مدیران از این فرصت برای افزایش بهره‌وری در ایمنی، پژوهش و توسعه فن‌آوری‌ها استفاده کنند.

مدیرعامل راه‌آهن خواستار برگزاری این جلسات در فاصله یک هفته در میان شد و گفت: همه باید نگاهی متعصبانه به راه‌آهن داشته باشند و نگاه آن‌ها این باشد که راه‌آهن خانه من است.

حسین عاشوری قائم‌مقام راه‌آهن نیز در این جلسه خواستار بررسی بیشتر برخورد قطار با وسایل نقلیه جاده‌ای و «برخورد با عابر» شد و اضافه کرد: اقدامات اصلاحی بایستی در راستای پیشگیری از حوادث انجام شود و مدیران در مورد راهکارها و طرح‌های خود دراین‌باره توضیح تحلیلی بدهند.

قائم‌مقام راه‌آهن گفت: غیر هم‌سطح کردن به معنای کاهش حوادث نیست و استانداردسازی و فرهنگ‌سازی در این زمینه بسیار مؤثر است.

خسرو رشیدی، مدیرکل ایمنی و نظارت بر شبکه و دبیر جلسه کارگروه مدیریت بحران و ارتقا ایمنی نیز، با ارائه گزارش‌هایی در زمینه مدیریت، پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی بحران به بررسی موضوعات مرتبط با بحران در حوزه ریلی پرداخت.

همچنین در این جلسه مصوباتی در مورد سیاست‌ها و برنامه‌های ارتقا ایمنی راه‌آهن به‌منظور ارائه چارچوب به مناطق و ادارات مختلف راه‌آهن تصویب و شرح وظایف آیین‌نامه کارگروه بحران در حوزه حمل‌ونقل ریلی ارائه شد.

گفتنی جلسات کارگروه مدیریت بحران و ارتقای ایمنی به شکل ماهیانه برگزار می‌شود.

نظر شما