شناسهٔ خبر: 58567 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

داودپور در گفتگو با پایگاه خبری اعلام کرد:

نقش چشمگیر مدارس اجتماع‌محور در ارتقای کیفیت فضای شهری در شهرهای جدید/ آموزش مباحث فرهنگی و اجتماعی به خانواده‌ها در ساعات غیردرسی

زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید اعلام کرد: روش بهره‌برداری از مدارس اجتماع‌محور به نحوی است که در ساعات غیر درسی از حیاط و فضای مدارس که در شهرهای جدید بسیار بزرگ هستند استفاده شود، درحال حاضر شهر جدید هشتگرد نخستین شهر راه‌اندازی کننده این نوع از مدارس در بین شهرهای جدید است که موفق شد از فضای آموزشی موجود برای کاربری‌های دیگر نیز استفاده کند.

زهره داودپور عضو هیئت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه وشهرسازی در خصوص رویکرد جدید این شرکت در ساخت مدارس اجتماع‌محور بیان کرد: این ایده که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده نقش ویژه‌ای درافزایش کیفیت فضای شهری در شهرهای جدید دارد چراکه این شهرها تفاوت‌هایی با سایر شهرهای کشور داشته و در حال حاضر با کمبودهایی در حوزه فضاهای فرهنگی و اجتماعی مواجه هستند به همین دلیل بسیار مهم است که از تمام ظرفیت‌های این شهرها به ویژه مدارس استفاده چند منظوره داشته باشیم.

داودپور با بیان اینکه تلاش داریم تا بتوانیم از مدارس در قالب موضوعات فرهنگی و اجتماعی استفاده کرده و آموزش‌هایی را در زمینه‌های غیردرسی به والدین و فرزندان ارائه دهیم گفت: این تجربه در بسیاری از کشورهای جهان دیده شده و تأثیرات بسزایی در این بخش داشته است.

وی ادامه داد: روش بهره‌برداری از مدارس اجتماع‌محور به نحوی است که در ساعات غیر درسی از حیاط و فضای مدارس که در شهرهای جدید بسیار بزرگ هستند استفاده شود، طبق آمارهای موجود حداقل مساحت دبستان‌ها در شهرهای جدید ۳ هزار متر، راهنمایی ۵ هزار متر و دبیرستان ۷ هزار مترمربع بوده و حتی در بسیاری از موارد فراتر از استانداردهای آموزش و پرورش احداث شده است.

داودپور از آغاز پروژه ساخت مدارس اجتماع‌محور به عنوان یک پروژه شاخص در برخی از شهرهای جدید مانند شهر جدید بهارستان خبر داد و گفت: اساس ساخت این مدارس با مراکز اموزش عادی تفاوت داشته و از ابتدا با توجه به هدف چند منظوره بودن آن ساخته می‌شود.

عضو هدیت مدیره شرکت عمران شهرهای جدید ادامه داد: درحال حاضر شهر جدید هشتگرد نخستین شهر راه‌اندازی کننده این نوع از مدارس در بین شهرهای جدید است که موفق شد از فضای آموزشی موجود برای کاربری‌های دیگر نیز استفاده کند.

به گفته داودپور فضای کالبدی تنها بخشی از نیازهای تحقق این رویکرد بوده و بخش دیگر آن هماهنگی با آموزش و پرورش جهت تجهیز مدارس و نیروی انسانی است تا در ساعات غیردرسی از این فضاها برای گردهمایی وآموزش‌های فرهنگی استفاده شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه شرکت عمران شهر جدید هشتگرد اولین شرکتی بود که توانست تفاهمنامه‌ای را در این راستا با آموزش و پرورش امضا کند گفت: در حال حاضر در شهرهای جدید امیرکبیر و علوی نیز اقداماتی در این حوزه در دست انجام است که امید است در آینده‌ای نزدیک توسعه یافته و در تمامی شهرهای جدید مشاهده شود./

نظر شما