شناسهٔ خبر: 58571 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مركز لجستيك چيست؟

طرح لجستیک مرکز لجستیک محدوده مشخصی است که به منظور تجميع فعالیت‏های مرتبط با لجستیک و حمل‌و‏نقل کالا در بعد داخلی يا بین‏‌المللی و در جهت بهینه‌سازی فرآيندها و كاهش هزینه‏‌ها ايجاد می‌شود.

انواع مراكز لجستيك در دسته‌بندي زير نشان داده شده‌اند كه موارد خاكستري رنگ مواردي هستند كه در ستاد مراكز لجستيك كشور مديريت مي‌شوند:

تعاريف هر يك از مراكز لجستيك (بخش خاكستري رنگ) به شرح ذيل است:

شهر لجستيك: مركز لجستيكي كه با بالاترين سطح عملكردي،‌ حيطه فعاليت و گستره غالبا بين‌المللي (صادرات،‌ واردات،‌ ترانزيت و صادرات مجدد)،‌ به عنوان دروازه اصلی کشور فعالیت می‌کند و با دارا بودن منطقه آزاد يا منطقه ويژه اقتصادي و دسترسي به حداقل سه شيوه‌ حمل‌ونقل نقشی اساسی در حمل‌ونقل و تجارت دارد.

دهكده لجستيك:‌ مركز لجستيكي با ظرفيت و سطح عملكردي بالا،‌ داراي حيطه فعاليت و گستره غالبا بين‌المللي (صادرات،‌ واردات،‌ ترانزيت)،‌ داراي بندر خشك و دسترسي پرظرفيت ريلي و جاده‌اي‌، جهت ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، خدمات ارزش افزوده، بازرسی‌های قانوني مربوط به جابجایی کالا و انجام تشریفات و کنترل‌های مرتبط گمرکی فعاليت مي‌نمايد. بندر خشك منطقه‌اي محصور در داخل دهكده لجستيك است كه جهت تركيب،‌ توزيع، ‌تخليه، بارگيري، نگهداري،‌ بازرسي‌هاي قانوني مربوط به جابجايي و انجام تشريفات و كنترل‌هاي گمركي مرتبط با كالاهاي بين‌المللي فعاليت ‌‌مي‌نمايد.

پارك لجستيك عمومي: مرکز لجستیکي داراي حيطه فعاليت و گستره كشوري،‌ داراي پايانه چندوجهي،‌ كه به انواع مختلف گروه‌هاي كالايي،‌ خدمات لجستيك شامل ترکیب، توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری، بازرسی‌های قانوني مربوط به جابجایی کالا و خدمات ارزش افزوده ارائه مي‌نمايد.

پارك لجستيك تخصصي: مرکز لجستیکی با تمرکز بر فعالیت‌های یک گروه کالایی خاص در حوزه توزیع، تخلیه، بارگیری، نگهداری و دیگر خدمات ارزش افزوده تخصصی گروه کالایی فعاليت مي‌نمايد.

مركز لجستيك مرزي: مرکز لجستیک مرزی، مرکز لجستیکی است که در منطقه مرزی واقع است و امکانات و خدمات لجستیک مورد نیاز را برای صادرات، واردات و ترانزیت فراهم می‌کند. گمرک، مرزبانی، سازمان ملی استاندارد، سازمان حفظ نباتات کشور و به طور کلی تمامی سازمان‌های ذی‌ربط در ورود و خروج کالا خدمات خود را به طور متمرکز و یکپارچه در این مرکز ارائه می‌کنند.

خدماتي كه انتظار مي‌رود در مراكز لجستيك به طور عمومي ارائه شود در شكل ۲ نشان داده شده‌اند.

برچسب‌ها:

نظر شما