شناسهٔ خبر: 58581 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

در گفت و گو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صورت گرفت؛

تشریح عملکرد هواشناسی استان فارس/ لزوم برقراری توازن بین توسعه تجهیزات و تامین نیروی انسانی

مسعود ده ملایی مدیرکل هواشناسی استان فارس به تشریح عملکرد این اداره کل درخصوص تجهیز و بهره‌برداری در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت.

مسعود ده‌ملایی، مدیرکل هواشناسی استان فارس در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درخصوص پروژه‌ها و طرح‌های این اداره کل در سال جاری اظهار داشت: در حال حاضر مطالعه در خصوص احداث ایستگاه‌های هواشناسی در مراکز شهرستان‌های پاسارگاد، خرامه، گراش و رستم و همچنین رایزنی جهت اخذ مجوزهای لازم در این زمینه در حال انجام است.

وی افزود: همچنین تبدیل تمام ایستگاه‌های نیمه خودکار به خودکار و تبدیل ۲۰ ایستگاه باران‌سنجی سنتی به ایستگاه باران‌سنج دیتالاگری از طرح‌های این اداره کل در سال جاری است.

مدیرکل هواشناسی استان فارس در ادامه با اشاره به تجهیزات و امکانات این مجموعه در استان و پیشرفت‌های حاصل شده نسبت به سال‌های گذشته گفت: درخصوص امکانات اداره کل هواشناسی فارس می‌توان به ایستگاه‌های هواشناسی اشاره کرد. در حال حاضر در سطح استان ۲۸ ایستگاه سینوپتیک اعم از خودکار و نیمه خودکار، یکایستگاه پایش جو بالا، ۵ ایستگاه خودکار فرودگاهی، ۳ ایستگاه خودکار جاده‌ای، ۲۳۷ عدد ایستگاه باران سنجی، ۶ ایستگاه اقلیم شناسی خودکار، ۶ ایستگاه اقلیم شناسی سنتی و ۳ ایستگاه هواشناسی کشاورزی خودکاروجود دارد که به طور مداوم اطلاعات از این ایستگاه جمع آوری و به مرکز استان و مرکز کشور ارسال می‌شود.

وی ادامه داد: رادار هواشناسی یکی از تجهیزاتی است که در سال‌های اخیر به امکانات موجود اضافه شده که از این رادار در پیش‌بینی‌های کوتاه مدت بارش‌ها، انواع و شدت آنها استفاده می‌شود. نصب و راه اندازی دستگاه RVR در فرودگاه شیراز که به منظور افزایش امنیت پرواز مورد بهره برداری قرار می گیرد از دیگر تجهیزات جدید این اداره کل است.

ده‌ملایی درخصوص اقدامات صورت گرفته بابت اطلاع‌رسانی جوی در حوزه‌های گوناگون اعم از کشاورزی، جاده‌ای و غیره با اشاره کارهای صورت گرفته در این اداره کل اظهار داشت: در راستای ارائه خدمات به کاربران بخش کشاورزی، این اداره کل پیش‌بینی‌های تهیه شده توسط گروه پیش‌بینی را از طریق سایت هواشناسی کشاورزی، کانال و گروه‌های کشاورزی به اطلاع کاربران می‌رساند.

وی افزود: هشدارها و اخطاریه‌های جوی که شامل پیش‌بینی پدیده‌های خاص اعم از بارش‌ها، رعد و برق، طوفان ،گرد و خاک، کاهش و افزایش دما و غیره است، علاوه بر اینکه از طرق فوق اطلاع رسانی می‌شود، بوسیله پیامک به گروه‌های مختلف شامل مسئولین استانی‌، اعضای خانه کشاورز و انجمن صنعتی کشاورزان و کشاورزان پیشرو در نقاط مختلف استان ارسال می‌شود.

این مدیر استانی ادامه داد: علاوه بر اقدامات فوق هر هفته در روزهای یکشنبه و چهارشنبه جلسات مشترکی با کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی در این اداره کل برگزار می‌شود که در آن جلسات پس از ارائه پیش‌بینی‌های سطح استان، توصیه‌های هواشناسی کشاورزی بر اساس پیش‌بینی‌های صادر شده به تفکیک شهرستان بر روی سایت هوشناسی کشاورزی کشور به آدرس www.irimo.tahak.ir بارگزاری می‌شود و کاربران می‌توانند با ثبت نام در سایت مذکور و دریافت کد کاربری به این توصیه‌ها دسترسی داشته باشند.

مدیرکل هواشناسی استان فارس با اشاره به گزارشات تحلیلی از روند تغییرات پارامترهای مختلف نسبت به سالهای قبل، گزارشات وضعیت خشکسالی استان، تحلیل وضعیت بارش و سایر گزارشات که بنا بر ضرورت و درخواست مقامات استان در اختیار مسئولان استانی قرار می‌گیرد، تصریح کرد:  در زمینه اطلاع رسانی جاده‌ای ، در حال حاضر سه ایستگاه خودکار جاده‌ای در سطح استان تاَسیس شده است و با استفاده از سنسورهایی که بر روی این ایستگاه‌ها نصب است پارامترها و متغیرهای هواشناسی را اندازه گیری می‌کند.

وی ادامه داد: مرکز استان با استفاده از نرم افزار ارتباطی که بر روی ایستگاه خودکار نصب است و این اطلاعات را به صورت لحظه‌ای دریافت می‌کند. اداره فناوری و آمار هواشناسی استان با پردازش پارامترها، اطلاعات لازم را برای بخش‌های گوناگون از قبیل پیش‌بینی، تحقیقات، هواشناسی کشاورزی  و ... استخراج می‌کند.  در مجموع لازم به ذکر است کلیه وضعیت‌های خاص جوی از آلودگی هوا، بویژه گردوغبار گرفته تا موارد دیگر همگی پس از صدور هشدارها و اخطاریه‌های جوی از طرق صدا و سیما به اطلاع عموم می‌رسد.

مدیرکل هواشناسی استان فارس در ادامه با مقایسه‌ای ازاقدامات این اداره کل در دولت یازدهم و دوازدهم نسبت به دولت نهم و دهم اظهار داشت: در دولت یازدهم با پیگیری‌های این اداره کل و همکاری مسئولان استان سه ایستگاه خودکار جاده‌ای در گردنه‌های پر خطر استان شامل جلب گیر سپیدان، دشت ارژن و کولی کش افتتاح شد. تا قبل از دولت تدبیر و امید سه ایستگاه اقلیم شناسی خودکار در سطح استان دایر بود که با افتتاح ایستگاه‌های خودکار دهرم، میشان و خشت تعداد این ایستگاه ها هم اکنون به ۶ عدد رسیده، همچنین افتتاح و راه اندازی ایستگاه‌های سینوپتیک تکمیلی خودکار، خفر، خنج، سروستان و فورگ نیز از دیگر دستاوردهای این اداره کل در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

وی ادامه داد: نصب و راه اندازی رادار هواشناسی در ارتفاعات کوه دراک شیراز، نصب سامانه RVR در فرودگاه شهید دستغیب شیراز که باعث ارتقاء سطح بین المللی فرودگاه و افزایش امنیت پرواز شده است، انتقال خطوط مخابراتی هواشناسی بر روی فیبر نوری از دیگر اقدامات این اداره کل در دولت تدبیر و امید بوده است.

ده‌ملایی با تاکید بر عدم متوازن بودن توسعه میان پیشرفت تجهیزات و تامین نیروی انسانی گفت: متاسفانه توسعه‌ها متوازن نیست، با اینکه تعداد زیادی ایستگاه و تجهیزات پیشرفته جهت پایش بهتر وضعیت جوی تهیه شده ولی این اداره کل در زمینه تامین نیروی انسانی موفق نبوده و حتی قادر به جایگزینی نیروهای بازنشسته هم نیست. چارت این اداره کل دارای ۱۹۱ پست سازمانی است که بیش از ۹۹ پست آن بلاتصدی است و در سال جاری نیز تعدادی از نیروهای کارشناس فنی باسابقه بازنشسته خواهند شد که این مساله سبب شده تعداد پست‌های بلاتصدی از رقم اعلام شده نیز بیشتر شود.

وی ادامه داد: این شرایط نه تنها باعث خواهد شد که هواشناسی استان توان استفاده از زیر ساخت‌های ایجاد شده را نداشته باشد بلکه فشار مضاعفی را به نیروهای متخصص اداره نیز وارد خواهد کرد. بدلیل کم بودن اعتبارات هزینه‌ای، اداره کل توان جبران زحمات و ماموریت‌های همکارانی را که کار پست‌های بلاتصدی را می‌کشند، نداشته و بدلیل کمبود اعتبار و ارزبری لوازم مصرفی، امکان بکارگیری تجهیزات مهم هواشناسی موجود در امر پایش جو بصورت مداوم و موثر فراهم نیست.

این مقام مسئول استانی تاکید کرد: رادار هواشناسی استان که در کوه دراک با مسیری صعب العبور با هزینه گزاف احداث شده و با تحمیل هزینه جاری هنگفت(بدلیل هزینه بالای تامین و انتقال سوختف آب شرب و غیر شرب و...) به بهره‌برداری رسیده است بدلیل امواج مختل کننده در بسیاری از زمان‌ها قابل استفاده نیست.

وی در پایان گفت: کاهش شدید بارش، استفاده بی رویه از منابع زیرزمینی و نیاز شدید به منابع آبی باعث شده بعضی از افراد شیاد سعی در استفاده از وضعیت موجود داشته و با ادعای واهی ایجاد یا جذب سامانه بارشی، دنبال ماهیگیری از آب گل آلود باشند. بنابراین نیاز است مسئولین با هوشیاری از سوء‌استفاده این افراد جلوگیری کرده و با تصمیمات صحیح این شرایط بحران را مدیریت کنند

نظر شما