شناسهٔ خبر: 58582 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر مطرح کرد؛

تشریح مهم‌ترین عوامل رسوب زدایی در بنادر کشور/ مهلت توقف کالا در بنادر حداکثر دو ماه

روانبخش بهزادیان مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در صورت حل مسائل بانکی و ثبت سفارش طی دو ماه آینده شاهد بهبود کامل روند و جریان تجاری خروج کالا از گمرکات خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، روانبخش بهزادیان درباره مسائل مطرح شده مبنی بر رسوب ۱۳۹ هزار کانتینر در بنادر کشور که شامل ۷ میلیون تن کالا و ۲.۵ میلیون تن کالای اساسی است، اظهار کرد: در سال ۱۳۹۶ برای حدود ۱۰۸ میلیون تن کالای غیرنفتی مشتمل بر ۳ میلیون TEU کانتینر در بنادر کشور عملیات بندری و ترخیص کالا انجام شده است و در حال حاضر ترکیب موجودی ۱۳۹ هزار کانتینر دپو شده در بنادر کشور بدین صورت است که ۵۰ درصد از آن ها مربوط به قبل از سال ۱۳۹۷ و ۵۰ درصد دیگر مربوط به شش ماهه اخیر است.

وی ادامه داد: بطور متوسط میزان رسوب کانتینر نسبت به کل عملیات کانتینری بین ۵ تا ۷ درصد است که رسوب کالا و کانتینرهای سنواتی در فرایند متروکه برابر ضوابط و قوانین مربوطه در حال پیگیری و اقدام هستند و از سوی دیگر رویه درخواستی صاحبان کالا برای کانتینرهای موجود عبارتند از ۶۰ درصد برای واردات، ۲۰ درصد برای ترانزیت خارجی و مابقی به قصد مصرف منطقه اقتصادی و ترانشیپ در بنادر نگهداری می شود.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به اینکه رسوب کالاهایی که به قصد واردات به سرزمین اصلی در بنادر نگهداری می شوند دلایل متعددی دارد، بیان کرد: مهمترین علت در این رابطه مسائل بانکی و عدم صدور کد رهگیری و عدم تخصیص به موقع ارز است، چرا که فروشنده به دلیل عدم دریافت وجه کالای فروخته شده اجازه انتقال کالا و واگذاری اسناد حمل را صادر نمی کند.

بهزادیان افزود: بر همین اساس خریدار کالا که همان وارد کننده ایرانی است، امکان آزادسازی کالا و متعاقبا ترخیص آن را ندارد. لازم است تا بانک ها نیز در این رابطه اقدامات عاجلی به عمل آورند یا اولویت بندی های کالایی مورد تجدید نظر قرار گیرد.

وی به دیگر  دلایل رسوب کالا در بنادر اشاره کرد و گفت: از دیگر علل رسوب کالا در بنادر نگرانی صاحبان کالا از عواقب بعد از ترخیص در زمینه اعمال مقررات احتکار است که ترجیح می دهند تا تثبیت قیمت ها و فضای کسب و کار از ترخیص کالا خودداری کنند و در این رابطه به بنادر کشور اعلام شد که مهلت توقف کالا را حداکثر دو ماه تعیین نمایند تا صاحبان کالا نسبت به ترخیص کالاهای خود اقدام کنند.

مدیرکل امور بندری سازمان بنادر و دریانوردی، ادامه داد: در عین حالت تخفیفات تشویقی نیز برای آن هایی که ظرف چند روز آینده اقدام به ترخیص کالا نمایند نیز اعطا خواهد شد.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، بهزادیان با بیان اینکه مشکل دیگر بحث ثبت سفارش برخی از این کالاهاست که انجام نمی شود و امکان اظهار و ترخیص کالا را ندارند، خاطرنشان کرد: بعضی دیگر از کالاها مشکل تعهد پرداخت ما به التفاوت نرخ ارز را دارند که صاحبان آن ها به هر دلیلی مایل به تعهد دادن نیستند، در نتیجه اجازه ترخیص آنها از سوی بانک ها صادر نمی شود، چنانچه این موضوعات که عموما مربوط به بانک ها و در حوزه ثبت سفارش است حل شود انشاالله در دو ماه آینده شاهد بهبود کامل روند و جریان تجاری خروج کالا از گمرکات خواهیم بود.

نظر شما