شناسهٔ خبر: 58599 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

قائم مقام شرکت فرودگاه‌ها خبر داد:

عمليات بازگشت حجاج به کشور با آرامش انجام شد/ بازگشت ۸۵۲۰۰ زائر خانه خدا با ۳۱۶ پرواز

حسین اسفندیاری قائم مقام مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران در امور فرودگاه‎ها با اعلام خبر پايان عمليات حج و بازگشت همه حجاج به وطن گفت: با توجه به آمادگي‎های فرودگاه‎ها خوشبختانه در مجموع عمليات اعزام و پذيرش حجاج هم در مرحله رفت و هم در مرحله برگشت با آرامش و کيفيت مناسب انجام شد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابطعمومی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، حسین اسفندیاری گفت: با عنایت خداوند متعال عملیات برگشت حجاج  که از ۵ شهریور آغاز شده بود و بدون وقفه ادامه یافت، با انجام آخرین پرواز در بامداد امروز، ۲۵ شهریور، در فرودگاه گرگان به پایان رسید.

وی در مورد فرودگاههایی که مأمور به انجام عملیات حج بودند، گفت: پروازهای حج در ۱۹ فرودگاه شامل فرودگاه امام خمینی(ره)، فرودگاه مشهد، فرودگاه اصفهان، فرودگاه اهواز، فرودگاه ارومیه، فرودگاه بندرعباس، فرودگاه شیراز، فرودگاه گرگان، فرودگاه همدان، فرودگاه تبریز، فرودگاه ساری، فرودگاه کرمان، فرودگاه زاهدان، فرودگاه یزد، فرودگاه بیرجند، فرودگاه کرمانشاه، فرودگاه زنجان، فرودگاه بوشهر و فرودگاه رشت انجام شد.

اسفندیاری با بیان اینکه در عملیات بازگشت بالغ بر ۸۵۲۰۰ زائر بیتالله الحرام و دستاندرکاران حج به وطن بازگشتند، گفت: در این مدت ۳۱۶ پرواز انجام شد که از این تعداد ۵۲ درصد را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و ۴۸ درصد را شرکت هواپیمایی سعودی انجام دادند. البته با وجودی که عملیات حج به طور رسمی توسط این دو شرکت انجام شد اما شرکت هواپیمایی قشم ایر نیز به منظور کمک به این عملیات، چند هواپیما در اختیار ناوگان شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران قرار داد که جا دارد از مدیریت و عوامل این شرکت تشکر کنیم.

وی در مورد میزان تأخیرات در پروازها گفت: امسال میزان تأخیرات بسیار کمتر از سالهای گذشته بود به طوری که حتی ۴۲ درصد از پروازهای برگشت با تعجیل انجام شد؛ یعنی با هماهنگی، زودتر از زمان مقرر انجام شدند. ۱۹ درصد از پروازها با تأخیر زیر ۳۰ دقیقه و ۳۹ درصد پروازها با تأخیر بالای ۳۰ دقیقه همراه بودند که از میان آنها تعداد بسیار اندکی تأخیر طولانی داشتند. در کل امسال میانگین تأخیرات ۵۰ دقیقه بود و این آمار برای عملیات حج که به صورتی فشرده انجام میشود و با توجه به محدودیتهایی که در فرودگاههای جده و مدینه وجود دارد آمار مناسبی است.

قائم مقام مدیرعامل در امور فرودگاهها با اشاره به اینکه همه ارگانهای انتظامی و امنیتی اعم از سپاه، پلیس، عوامل وزارت اطلاعات، عوامل گذرنامه، گمرک و دیگر دستگاههای مختلف همکاری بسیار خوبی داشتند، گفت: با توجه به دستورالعملهایی که برای مراحل رفت و بازگشت حجاج برای فرودگاهها صادر کرده بودیم و با آمادگیها و هماهنگیهایی که در درون هر یک از فرودگاهها رخ داد، خوشبختانه همه مراحل با هماهنگی ارگانهای فرودگاهی و غیرفرودگاهی به خوبی انجام شد و در بازدیدهایی که از فرودگاههای مختلف داشتیم شاهد انسجام فوقالعادهای در برنامههای کاری آنها بودیم به طوری که با نظم و ترتیب، ترمینالهای ورودی خود را برای ورود حجاج آماده کرده بودند و فرآیند ورود، انجام کنترلهای لازم و ترخیص و خروج حجاج در کمترین زمان ممکن انجام می‎شد.

وی در مورد خدماتی که بخشهای غیر فرودگاهی ارائه کردند، گفت: برای نمونه مسئولان بهداشت و درمان در فرودگاهها حضور داشتند و به انجام امور بهداشتی و قرنطینه می‎پرداختند و مسئولان پلیس راهور نیز در داخل و خارج از فرودگاه برای روانی و سهولت تردد مردم تلاش میکردند.

اسفندیاری با بیان اینکه در عملیات حج امسال در چند فرودگاه، به منظور افزایش کیفیت خدمترسانی و رفاه حال مردم، برای اولین بار ترمینال مخصوص مستقبلین فعال شد، گفت: برای نمونه ترمینال مستقبلین فرودگاه ساری شامل فضایی ۷ هزارمتر مربعی است و کمک زیادی برای پذیرش مستقبلین و فراهم کردن امکانات رفاهی آنها کرد.

وی با بیان اینکه پس از بررسی جامع عملکرد فرودگاهها نتایج آن منتشر خواهد شد، گفت: اما در مجموع میتوان گفت عملیات حج تمتع سال ۹۷، با عملکرد خوب فرودگاهها و به نحو مناسبی انجام شد. البته مدیران ستادی شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران نیز با نظارت مستمر و برطرف کردن مشکلاتی که به صورت مقطعی به وجود میآمد همکاری لازم را داشتند که همین جا از مدیران ستاد، مدیران فرودگاههای کشور و همه همکارانی که در عملیات حج درگیر بودند و همچنین از همکاران روابطعمومی نیز به خاطر انعکاس سریع و مناسب فعالیتها تشکر میکنم و انشاالله از اجر معنوی زحمات شایسته خود بهرهمند شوند.

نظر شما