شناسهٔ خبر: 58630 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین:

نقش پررنگ بخش خصوصی در بازآفرینی استان/ بازآفرینی مولد عالی در ایجاد شغل پایدار و حمایت از اقتصاد استان

رافع ناصری فر رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین گفت: در سال جاری ۲۱ محله در سطح استان قزوین هدف‌گذاری شده‌اند که این تعداد در ۶ شهرستان و هفت شهر جزو برنامه‌ها قرارگرفته‌اند.

رافع ناصری فر، رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در خصوص بحث بافت‌های فرسوده در این استان و اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی و سکونتگاه‌های غیررسمی اظهار داشت: اقدامات انجام‌گرفته در این حوزه در استان متناسب باسیاست‌های دولت بود و شاهد برگزاری جلسات منظم ستاد بازآفرینی استانی، شهری و شهرستانی بودیم. این برنامه‌ها در شهرستان‌ها برای ۶ شهرستان است که در سال ۹۷ پیاده‌سازی می‌شوند.

وی افزود: در این زمینه در ستاد ملی که در اواخر مردادماه بود حضور داشتیم و برنامه‌های استان در آنجا به رؤیت ستاد رسید و استقبال خوبی از سوی اعضا و شخص خود آقای وزیر صورت گرفت. برنامه‌های استان را آقای دکتر آخوندی رؤیت و تائید کردند که این برنامه گزارشی از چند دستگاه اجرایی و استانی است.

ناصری‌فر با اشاره به هدف‌گذاری‌های صورت گرفته در سال ۹۷ در استان قزوین در حوزه بازآفرینی شهری گفت: در سال جاری ۲۱ محله در سطح استان قزوین هدف‌گذاری شده‌اند که این تعداد در ۶ شهرستان و هفت شهر جزو برنامه‌ها قرارگرفته‌اند. اولویت‌بندی‌ها در ستاد بازآفرینی استاد صورت گرفته و در حال تهیه برنامه اقدام مشترک و برنامه عملیاتی این محلات هستیم.

وی ادامه داد: در برخی محلات پیشروی بیشتری داشتیم و در برخی دیگر هم در حال تهیه طرح بازآفرینی هستیم. به‌عنوان‌مثال مصوبات محله بلاغی در شورای عالی شهرسازی مراحل آخر را سپری‌ می‌کند. محله آقا کبیر هم در دست اقدام است و به‌جز این دو مورد محله راه‌آهن هم در دست اقدامات بوده که مطالعات آن در حال انجام است. در مورد سایر محلات به فراخور برنامه اجرایی و پیشرفت موارد اجرایی ابلاغ و کار عملیاتی آن دنبال می‌شود.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان قزوین در ادامه در خصوص طرح‌های استانی در حوزه بازآفرینی و مراحل پیشرفت‌های حاصل‌شده، تصریح کرد: اقدامات صورت گرفته در حوزه بازآفرینی در هادی‌آباد پررنگ‌تر بوده است و چند اقدام به‌صورت الگو انجام‌شده است. در آنجا یک پارک به بهره‌برداری رسید و سرای محله را هم در حال احداث داریم.

وی افزود: بهسازی معابر هم در این محله در دست اقدام بوده و یک دفتر تسهیلگری توسط شهرداری آنجا راه‌اندازی شده است. به این طریق هم ابعاد اجتماعی و هم ابعاد نهادی محله را به‌موازات هم پیش می‌بریم تا کارهای توانمندسازی متناسب با پروژه‌های زیرساختی و روبنایی در هر ۴ محور به‌صورت الگو انجام شود.

وی ادامه داد: در استان طرح دیگری در این حوزه وجود دارد که در سطح کشور استان قزوین پایلوت شده که مربوط به محله راه‌آهن است. طرحی که یک کار مشترک بین حوزه‌های مختلف وزارتخانه و شهرداری و مجموعه مدیریت شهری استان است. به‌عنوان اولین شهر در این زمینه پیشرو هستیم که خود آقای دکتر آخوندی هم روی این موضوع صحه گذاشتند.

ناصری‌فر با اشاره به دیگر طرح‌ها در این حوزه اظهار داشت: در این زمینه بحث امام‌زاده حسین را داریم که کار بزرگی در استان است و با هماهنگی سازمان ملی زمین و مسکن، ستاد ملی بازآفرینی شهری ایران، شهرداری و استانداری ساماندهی آن در برنامه داریم. در این زمینه برنامه‌های دیگری هم در دست اقدام است می‌توانیم به محله سردار، محله بلاغی خیابان شهید انصاری شرقی و دیمج اشاره داشت که این مجموعه جزو اقدامات استان در حوزه بازآفرینی است.

وی افزود: این طرح در سایر شهرستان‌ها که امسال به موضوع بازآفرینی پیوستند آغاز شده است. در تاکستان تهیه طرح بازآفرینی به‌عنوان شهر الگو که یک شهر تاریخی است در دست انجام است. در شهرهای دیگر مثل الوند، گل‌ها، آبیک و آوج و همچنین خانه اربابی که همه بافت‌های معروفی دارند همه جزو شهرستان‌هایی هستند که امسال جزو برنامه بازآفرینی قرار دارند.  

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان با تأکید بر روی همکاری‌های مناسب در استان قزوین در خصوص بازآفرینی شهری اظهار داشت: در حوزه بازآفرینی شهری در استان قزوین یکی از نکات مثبت همکاری همه‌جانبه دستگاه‌های اجرایی و مدیریت شهری است. در این بحث شهرداری‌ها کاملاً توجیه شده‌اند و مشکلی در این خصوص در ستاد ملی بازآفرینی نداریم.

وی افزود: در خصوص همکاری اهالی محلات نیز دفاتر تسهیلگری ما در محلات مستقرشده‌اند که به‌خوبی موضوعات نهادسازی را برای مردم پیاده می‌کنند. به همین خاطر شاهد مشارکت خوبی از سوی مردم و NGOتا هستیم که آن‌ها را درگیر این طرح کردیم و به بهترین شکل از ظرفیت‌ها و حضورشان در جلسات بهره می‌بریم.

ناصری‌فر در خصوص وضعیت ارائه تسهیلات در بافت‌های فرسوده و بحث بازآفرینی در استان قزوین گفت: در استان قزوین ازلحاظ پرداخت تسهیلات مشکل نداریم اما مشکل اساسی که مردم دارند عدم پرداخت یارانه تسهیلات بانکی است که دولت متعهد به پرداخت آن شده بود. این عدم پرداخت باعث شده کم شدن رغبت مردم و کمرنگ شدن تسهیلات باشیم. به نظر می‌رسد با پرداخت بخشی از یارانه‌ها دوباره اعتماد برگشته و ساخت‌وسازها در بافت‌های فرسوده دوباره رونق بگیرد.

رئیس اداره عمران و بهسازی شهری اداره کل راه و شهرسازی استان درزمینهٔ فعالیت‌های اجتماعی صورت گرفته در مناطق حاشیه‌نشین استان قزوین گفت: یکی از هدف‌گذاری‌های مدنظر در این زمینه احداث سرای محلات در سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین بود. اقدامی که در هادی‌آباد، باغ نشاط و چند محله دیگر هدف‌گذاری شده‌اند.

وی افزود: به‌جز این یکسری کلاس‌های آموزشی برای توانمندسازی بانوان با کمک فنی و حرفه‌ای برگزار کردیم تا مشاغل خانگی تقویت شوند و کلاس‌هایی همچون چرم‌دوزی و خیاطی برگزار شد. به‌موازات توانمندسازی در بعد اجتماعی هم فعالیت‌ها انجام می‌گیرد تا در این مبحث عقب نمانیم.

ناصری‌فر با اشاره به مزایای اقتصادی بازآفرینی شهری در استان و تأثیر مثبت آن بر اقتصاد استان گفت: اینکه بخواهیم به‌طور کامل بگوییم چه میزان در این طرح به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد شغل خواهد شد هنوز ممکن نیست چون طرح باید تمام شود. با توجه به حضور مردم و جذب کاری که با مشارکت وجود دارد این طرح یک مولد عالی در ایجاد شغل پایدار و حمایت از اقتصاد استان خواهد بود.

وی در پایان گفت: بااین‌حال شرایط اقتصادی پیش‌آمده برخی از پروژه‌ها را تحت تأثیر قرار داده اما طرح و اصل موضوع که توانمندسازی و ایجاد سبک زندگی پایدار و فرصت شغلی است را نمی‌توان نادیده گرفت و تأثیر بسزایی خواهد داشت. به همین خاطر در خیلی از طرح‌ها حتی بحث ساماندهی دست‌فروشان دیده‌شده و با این توجه اقشار مختلف مردم درگیر یک شغل پایدار می‌شوند.

نظر شما