شناسهٔ خبر: 58684 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

رئیس بخش شتاب‌نگاری ایران مطرح کرد؛

جزئیات ۳ پیشنهاد محققان برای رویارویی با فعالیت آتشفشان دماوند/ ورود ۲۰۰ دستگاه شتاب‌نگار به کشور/ دستگاه‌های شتاب‌نگار جدید در تهران و مازندران تا ۶ ماه آتی نصب می‌شوند

اسماعیل فرزانگان رئیس بخش شتاب‌نگاری ایران با اعلام این مطلب که کشور برای به روز کردن دستگاه‌های شتاب‌نگار به ۷۰۰ دستگاه جدید نیاز دارد از تامین ۲۰۰ دستگاه جدید تا به امروز خبر داد و گفت: جایگزینی ایستگاه گزنک با سیستم جدید، جایگزینی ایستگاه دماوند با سیستم جدید و جایگزینی ایستگاه در غرب و شمال‌غرب دماوند از جمله راهکارهای ما برای رویارویی با فعالیت آتشفشان دماوند است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، اسماعیل فرزانگان عضو هیات علمی و رئیس بخش شتابنگاری ایران، در نشست ویژه ریسک آتشفشان دماوند؛ وضعیت موجود و چه باید کردها، اعلام کرد: تعدادی شبکه شتاب تگار در کنار دماوند داریم که قدیمی هستند و به روز نشده‌اند که امیدواریم دستگاه‌های جدید را به زودی جایگزین کنیم.

رئیس بخش شتابنگاری ایران با اعلام این مطلب که در حال حاضر ۱۰۷۴ ایستگاه شتاب‌نگار فعال در کشور وجود دارد، ادامه داد: بیشترین ایستگاه‌ها در تهران، فارس، کرمان و خراسان‌رضوی وجود دارد و بیشترین شتاب نگاشت ها را نیز در استان های آذربایجان شرقی، فارس، کرمان، هرمزگان و کرمانشاه ثبت کرده ایم.

این محقق و استاد دانشگاه همچنین خاطرنشان کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی موفق شد ۲۶۲ دستگاه شتاب نگار جدید خریداری کند که ۲۰۰ دستگاه تاکنون وارد مرکز شده و ۶۲ دستگاه نیز امیدواریم با مساعدت دولت و گمرک ترخیص شود و به مجموعه دستگاه های شتاب نگار افزوده شود.

رئیس بخش شتابنگاری ایران گفت: تحولات ارز و سیستم تامین تجهیزات و ارتباطات بانکی در چند ماهه اخیر و نوساناتی که ایجاد شد مشکلاتی را برای ما ایجاد کرده است و امیدواریم هرچه زودتر مشکلات ارزی برطرف شود و قراردادهای خرید ۵۰۰ دستگاه شتاب‌نگار جدید با مشکلات ارزی که داشته اند برطرف شود و بتوانیم دستگاه های جدی را جایگزین کنیم.

این مسئول در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی یادآور شد: با خرید و تامین ۷۰۰ دستگاه جدید شتاب نگار وضعیت مناسبی از نظر ثبت لرزه‌ها در کشور خواهیم داشت.

وی همچنین گفت: دستگاه‌های جدید مجهز بوده و به سیستم ماهواره‌ای و دیگر امکانات به روز متصل هستند که این وضعیت می‌تواند به کشور کمک شایان توجهی کند. دستگاه‌های جدید این امکان را فراهم می‌کنند تا شتاب زمین‌لرزه‌های مختلف و حتی کوچک را نیز محاسبه کنند.

رئیس بخش شتابنگاری ایران، وضعیت موجود دستگاه‌های شتاب‌نگار را در استان تهران توضیح داد و گفت: در حال حاضر پیرامون قله دماوند در استان تهران نزدیک‌ترین ایستگاه شتاب‌نگاری در گزنک و وانا است که در برنامه داریم تا دستگاه جدید را در گزنک نصب کنیم که اینکار قطعا تا ۶ ماه آینده انجام خواهد شد.

فرزانگان ادامه داد: ایستگاه‌های دماوند، رودهن، بومهن، لواسان، فشم و گرما  درب از دیگر ایستگاه‌هایی هستند که نصب دستگاه‌های جدید در آنها در دستور کار است.

وی یادآور شد: در غرب دماوند دستگاه شتاب نگار نداریم و باید از جهت نصب دستگاه شتاب‌نگار منطقه مورد مطالعه قرار بگیرد.

به گفته رئیس بخش شتابنگاری ایران نزدیک‌ترین ایستگاه‌های شتاب‌نگار در استان مازندران، ایستگاه‌های شاه‌زید و بلده هستند که باید دستگاه های جدید در آن ایستگاه ها تا ۶ ماه آینده نصب شوند.

رئیس بخش شتاب نگاری ایران با اعلام اینکه بیشترین زلزله ها در سال گذشته مربوط به منطقه جنوب دماوند بودند گفت: ثبت بیشترین زلزله‌ها در امتداد گسل مشاء ثبت شده است.

وی همچنین برنامه پیشنهادی را برای دستگاه های لرزه نگاری در سه محور برشمرد و گفت: جایگزینی ایستگاه گزنک با سیستم جدید، جایگزینی ایستگاه دماوند با سیستم جدید و جایگزینی ایستگاه در غرب و شمال‌غرب دماوند از جمله راهکارهای ما برای رویارویی با فعالیت آتشفشان دماوند است.

نظر شما