شناسهٔ خبر: 58691 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

خادمی خبر داد:

کاهش ۵۰ کیلومتری مسافت تا ارمنستان با تکمیل محور تبریز- اسپیران/ رونق صنعت گردشگری در منطقه ارسباران

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از محور تبریز- اسپیران گفت: با تکمیل این محور علاوه بر کاهش ۵۰ کیلومتری مسیر نسبت به محور موجود، با اتصال شهر تبریز به مرز کشور ارمنستان رونق گردشگری منطقه ارسباران و بهبود ترانزیت بین‌المللی کالا و مسافر را شاهد خواهیم بود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی  و امور بین‌الملل شرکت ساخت وتوسعه زیربناهای حمل و نقل کشور، خیراله خادمی به همراه نایب رییس مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم تبریز و عضو هیات رییسه مجلس شورای اسلامی در بازدید از محور تبریز- اسپیران با تاکید بر اهمیت این محور در ترانزیت بین‌المللی کالا و مسافر گفت: محور تبریز- اسپیران- آق‌بابا- خاروانا- نوردوز به طول ۱۴۵ کیلومتر، شهر تبریز را به نوار مرزی و کشور ارمنستان متصل می‌کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی کاهش زمان سفر را از مزایای مهم این محور برشمرد و افزود:‌ کاهش ۵۰ کیلومتری فاصله در مقایسه با محور موجود موجب کاهش مدت زمان سفر و صرفه‌جویی در سوخت می‌شود.

وی بهبود وضعیت حمل ونقل بین‌المللی را به مزایای بهره‌برداری از این محور اضافه کرد و گفت: محور تبریز- اسپیران در افزایش و بهبود ترانزیت کالاو  مسافر بین ایران و کشور ارمنستان موثر است و موجب رونق صنعت گردشگری منطقه ارسباران و بهره‌مند شدن ۶۰۰ روستای حدفاصل تبریز و منطقه ارسباران از مزایای این محور  خواهد شد.

خادمی در توضیح وضعیت قطعات این پروژه اشاره کرد: این بزرگراه شامل ۵ قطعه است که بیشترین عملیات اجرایی در قطعه دو به طول ۱۲ کیلومتر در محدوده اسپیران در حال اجرا است و پیشرفت فیزیکی آن ۹۰ درصد است.

وی افزود:  ۹۷ درصد از عملیات خاکی و حدود هشت کیلومتر سابگرید در این محدوده اجرا شده، اساس و زیراساس با ۸۵ درصد پیشرفت فیزیکی و اجرای ابنیه فنی نیز با ۹۸ درصد پیشرفت فیزیکی در این قطعه در حال انجام است.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص قطعه ۳ این محور اظهار داشت: این محدوده از منطقه اسپیران تا آق بابا به طول ۱۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۵ درصد است که تاکنون ۳۱۱ هزار مترمکعب خاکبرداری، ۱۰ هزار مترمکعب خاکریزی و ۴۰۰ متر مکعب بتن‌ریزی در آن صورت گرفته است.

مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه هزینه‌های تملک اراضی ومستحدثات این محدوده را بالا دانست و کمبود اعتبار را از عوامل اساسی کند شدن روند علمیات اجرایی اعلام کرد.

خادمی در پایان بیان داشت: قطعه ۴ پروژه به طول ۳۳ کیلومتر در مرحله بازنگری مطالعات و طراحی مسیر است و مطالعات باقی محور نیز به طول ۸۰ کیلومتر از طرف اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان شرقی صورت گرفته و در صورت تخصیص اعتبار کافی و تامین مالی به مناقصه خواهد رفت./

نظر شما