شناسهٔ خبر: 58696 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

بیت اللهی مطرح کرد؛

ضرورت پایش دماوند از منظر زمین‌شناسی، زلزله، هواشناسی و اقلیم/ تاکید بر اتخاذ تدابیر مناسب در صورت مخاطرات جاده‌ای و قطع شدن پل‌های موجود در هراز

علی بیت اللهی رئیس کارگروه زلزله و مخاطرات طبیعی، گفت: مطالعات تمامی نهادهای ذی مدخلی که امروز در نشست حضور دارند همگی موید این مطلب است که ضرورت دارد تا دماوند از منظر زمین‌شناسی، زلزله، هواشناسی و اقلیم، پایش شود.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی بیت‌اللهی رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و مدیرکارگروه زلزله و مخاطرات طبیعی نشست ویژه ریسک آتشفان دماوند؛ وضعیت موجود و چه باید کردها، با تاکید بر اینکه از طرف کارگروه ملی زلزله و مخاطرات طبیعی این قول را می‌دهد که نتایج حاصل از نشست را به مسئولان ارشد ارایه دهد و نتایج را پیگیری کند، گفت: با سیل گزنک و ایجاد شایعه‌ای مبنی بر اینکه فعالیت آتشفشان دماوند آغاز شده است.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ادامه داد: اگرچه به نظر می‌رسد دولت به دلیل ارز، مشکلاتی دارد اما معتقدم اتفاقا وضع دولت خوب است و می‌تواند از این تحقیقات و نتایجی که از آن استخراج می‌شود حمایت لازم را داشته باشد.

این مقام مسئول پیشنهادات سازمان زمین‌شناسی را مناسب ارزیابی کرد و گفت: با همکاری و هم‌افزایی می‌توان بار مسائل مالی را کم کرد و بهترین نتیجه را از هم‌افزایی برای پیشبرد نتایج مطالعات به دست آورد.

بیت‌اللهی یادآور شد: سیل چند وقت اخیر گزنک و مسیر سیل نشان می‌دهد که رودخانه تلخ آب به هراز می‌ریزد و در صورت بروز سیل، شدت آب بیشتر خواهد شد، به همین دلیل ضرورت دارد تا در مورد واحدهای مسکونی این منطقه توجه بیشتری صورت بگیرد.

وی خساراتی را که بر اثر سیل گزنک به آن منطقه وارد شد را در مورد پارک نشاط ۵۰۰ میلیون تومان تخمین زد و با اعلام اینکه این میزان خسارات از سوی شهرداری اعلام شده است، گفت: پیشنهاد شهرداری همچنین برای احداث دیواره‌های شمالی رود هراز ۳ میلیارد تومان است که پیگیری می‌کنیم تا این میزان، تامین شود.

این محقق و استاد دانشگاه با اشاره به اینکه بومهن، رودهن و مسیرهایی که در مسیر سیل گزنک و همچنین فعالیت احتمالی آتشفشان دارند از نظر مراکز جمعیتی باید مورد توجه ویژه قرار بگیرند، گفت: تا شعاع ۵۰ کیلومتری از دماوند در صورت بروز آتشفشان خطرات جدی وجود دارد و میزان خسارات حتی تا شعاع ۱۰۰ کیلومتری همانطور که دکتر زارع مطرح کردند نیز مشهود خواهد بود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی همچنین توجه به راه ها را در مسیر سیل گزنک به دلیل فعالیت آتشفشان دماوند، مهم خواند و گفت: در جاده هراز که در فاصله نزدیکی نسبت به قله دماوند قرار دارد حدود ۵ پل را نیز داریم که جایگزینی ندارند و  باید برای آنها جایگزین های مناسبی تعبیه شود و راهداری‌ها باید این موضوعات را مورد توجه قرار دهند.

وی با اعلام این مطلب که مطالعات سازمان زمین‌شناسی موید این مطلب است که قله دماوند پتانسیل فعالیت آتشفشان را دارد، تصریح کرد: مطالعات تمامی نهادهای ذی مدخلی که امروز  در نشست حضور دارند همگی موید این مطلب است که ضرورت دارد تا دماوند از منظر زمین‌شناسی، زلزله و دیگر مخاطرات مورد پایش قرار بگیرد. همچنین، ضرورت دارد دماوند از منظر هواشناسی و اقلیم شناسی نیز پایش شود.

بیت اللهی بر ضرورت آگاهی مسئولان محلی نیز در این امر تاکید کرد.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در بیان چه باید کردها، گفت: پایش آتشفشان دماوند با محوریت سازمان زمین‌شناسی و همکاری موسسه ژئوفیزیک مرکز تحقیقات، پژوهشگاه زلزله، سازمان زمین‌شناسی، سازمان نقشه‌برداری می‌تواند راهگشا باشد و در این رابطه نیز مطالعات زمین‌شناختی، توسعه ایستگاه‌های لرزه‌نگاری و شتاب‌نگاری، ایستگاه‌های ترمومتری، سنجه‌های گاز، GPS و ایستگاه‌های ترازسنجی از جمله پیشنهاداتی است که مدنظر است.

بیت‌اللهی ادامه داد: پایش اقلیمی دماوند توسط سازمان هواشناسی، کاهش ریسک سیل در مسیل‌های اطراف دماوند توسط وزارت نیرو و آموزش عمومی مردم از طریق رسانه‌ها و مسئولان از طریق مدیریت بحران با همکاری صدا و سیما و رسانه ها از دیگر پیشنهاداتی است که ارائه می‌شود.

رئیس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، تصریح کرد: مدیریت بحران با همکاری صدا و سیما و رسانه ها نقش مهمی در آموزش عمومی مردم دارد.

نظر شما