شناسهٔ خبر: 58703 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

آشنايی با دهكده لجستيك بولونيا

دهكده لجستيك دهكده لجستیك بولونیای ایتالیا یكی از اولین و بهترین نمونه‌های عملیاتی دهكده‌های لجستیك در جهان است.

 این پروژه نتیجه پیگیری اهداف دولت در ارتقای حمل‌ونقل چندوجهی، كاهش ترافیك وسایل نقلیه سنگین از بزرگراه‌ها، بهبود توزیع كالاهای شهری و توسعه پایدار اقتصادی در منطقه است.

دهكده لجستیك بولونیا از زمان آغاز به كار در سال ۱۹۷۱، تبدیل به یكی از پرترددترین مراكز لجستیك اروپا شده است. این مركز پس از دهكده سوگاریس[۲] فرانسه دومین مركزی است كه در این سطح در اروپا راه‌ اندازی شده است. سرمایه‌گذاران اولیه دهكده بولونیا استانداری، اتاق بازرگانی بولونیا و انجمن‌های راهداری ایتالیایی بودند.

در سال ۱۹۷۳ توافقی با شركت راه‌آهن ایتالیا صورت پذیرفت تا اتصال ریلی برای این مركز برقرار شود و از آن زمان نام این مركز به دهكده چندوجهی بولونیا تغییر یافت تا نشان‌دهنده رویكرد جدید آن باشد. نكته جالب توجه در مورد این مركز، عملیات احداث آن است كه فاز اول آن ظرف مدت ۱۰ سال تكمیل گردید.

دهكده لجستیك بولونیا

دهكده لجستیك بولونیا در فاصله ۱۲ كیلومتری از مركز شهر بولونیا قرار گرفته و دسترسی مستقیم به شبكه ریلی و شبكه بزرگراهی دارد. موقعیت این مركز به صورتی انتخاب شده است كه امكان خدمات‌رسانی به یك منطقه دارای حدود ۶۰۰ واحد تجاری صنعتی را داشته باشد.

محوطه مركز دارای انبارهای بزرگ تفكیك‌شده، ساختمان‌های اداری، انبارهای عمومی، پایانه‌های چندوجهی و خدمات پشتیبانی است. در حال حاضر ۲۰۰ هكتار از این مركز ساخته شده و ۲۵۰ هكتار نیز برای توسعه‌های آتی در نظر گرفته شده است. نكته قابل توجه در این مركز، اهمیت عملیات زیباسازی در این مجموعه است. به‌طوریکه ۸ هكتار از آن به فضاهای سبز اختصاص داده شده است تا پذیرش این مركز را برای ساكنین منطقه تسهیل نماید.

نقشه دهكده لجستیك بولونیا

خدمات ارائه شده در این مركز شامل تشریفات گمركی، تامین امنیت، پست،‌ بانك، پاركینگ، محوطه‌های تخلیه و بارگیری،‌ ایستگاه سوخت، رستوران، محوطه تعمیرگاهی وسایل نقلیه، محوطه تعمیر و نگهداری كانتینر، حمل‌ونقل همگانی و زیرساخت‌های ارتباطی است. علاوه بر این‌ تسهیلات ردگیری و ردیابی محمولات نیز در اختیار بهره‌برداران خرد كه به تنهایی امكان ارائه چنین خدماتی را ندارند قرار می‌گیرد.

مالكیت دهكده لجستیك بولونیا به صورت مشاركت بخش خصوصی و دولتی است. یك شركت سهامی با ۲۰ سهامدار دولتی و خصوصی مالكیت این مركز را به عهده دارند. ۵۲ درصد سهام متعلق به نهادهای دولتی و به خصوص شهرداری و استانداری است. سهامداران بخش خصوصی نیز شامل بانك‌ها، شركت‌های بیمه، اتاق بازرگانی، انجمن‌های صنعتی و انجمن‌های حمل‌ونقلی هستند.

مدیریت این مركز توسط هیات مدیره‌ای متشكل از چهار نماینده شهرداری، دو نماینده استانداریو یك نماینده از بانك‌ها، یك نماینده از اتاق بازرگانی بولونیا،‌ یك نماینده انجمن صنایع بولونیا و یك نماینده از شركت‌های جاده‌ای بولونیا اداره می‌شود. این شركت مدیریتی علاوه بر فعالیت‌های مربوط به گردانندگی دهكده لجستیك، فعالیت‌های مرتبط با املاك،‌ خدمات مدیریت پایانه‌های دیگر و آموزش توسعه مركز لجستیك در سطح ایتالیا را نیز انجام می‌دهد.

بیش از ۱۰۰ شركت در دهكده لجستیك بولونیا مستقر هستند. گروه‌های اصلی این شركت‌ها شامل شركت‌های خدمات لجستیك،‌ پست، توزیع،‌ فورواردرهای حمل‌ونقل هوایی،‌ شركت‌های حمل، پیمانكاران گمركی، ‌فورواردرها، انبارهای عمومیو راه‌آهن ایتالیا هستند. هم‌زمان با پیشرفت و توسعه دهكده بولونیا بسیاری از شركت‌های لجستیكی نیز با استفاده از امكانات مركز طی هفت سال توسعه یافته و از ۲PLبه ۳PLارتقا یافتند.

عملكرد دهكده لجستیك بولونیا در سال‌های اخیر بیش از ۵/۴ میلیون تن بوده و كمی بیش از نیمی از آن توسط جاده و مابقی توسط ریل جابجا شده است. در حدود ۲۵ درصد از بار عبوری از این مركز مربوط به منطقه شهری بولونیا بوده و بقیه آن متعلق به سایر مناطق ایتالیا و اروپا است. كالاهای عبوری از این دهكده عموما شامل مواد غذایی بسته‌بندی‌شده،‌ انواع منسوجات و‌ كاغذ، به عنوان كالاهای خرده‌فروشی است و انواع فلزات،‌ كالاهای معدنی،‌ گچ، سیمان، سرامیك،‌ ماشین‌آلات و سایر كالاهای صنعتی كالاهای سنگین و حجیمی هستند كه از پایانه‌های چندوجهی مركز استفاده می‌نمایند. محصولات دامی و كشاورزی با توجه به كمبود سردخانه و انبارهای كنترل دما در این مركز وارد نمی‌شوند.

برچسب‌ها:

نظر شما