شناسهٔ خبر: 58735 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیرکل راهداری چهارمحال و بختیاری:

لزوم ارتقای هندسی جاده‌های قدیمی برای کاهش تصادف‌ها/ جاذبه‌های گردشگری همراه با مسیرهای صعب‌العبور در استان

احمد جمشیدی مدیرکل راهداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه استان دارای جاذبه‌های گردشگری و مسیرهای صعب‌العبور است، گفت: وضعیت هندسی راه‌ها با توجه به ظرفیت‌های روز ارتقا پیدا نکرده‌اند و اغلب تصادف‌ها ناشی از قدیمی بودن محورهاست، ولی به تازگی با اقدامات موثر راهسازی در بزرگراه شهرکرد و چند نقطه پرحادثه، سعی شده ایمنی راه‌های استان تا حدودی افزایش یا بد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، احمد جمشیدی، مدیرکل راهداری استان چهارمحال و بختیاری درباره وضعیت ایمنی راه‌ها و اقدامات صورت گرفته در این باره در راهداری استان توضیح داد: غیر از تجدید خط‌کشی‌ها، نصب علایم و لکه‌گیری‌ها، اقدامات دیگری را به اتفاق فرماندگان پلیس راه انجام دادیم و بر این اساس در شهرستان‌های مختلف استان به اتفاق اعضای محترم کمیته ایمنی حضور یافتیم و به صورت عملیاتی نقاط ضعف شبکه راه آن شهرستان را بررسی کردیم و تصمیم‌گیری شد که چه اقداماتی را در اولویت‌های نخست قرار دهیم که باعث کاهش تصادفات شود.

وی افزود: این بررسی‌ها بیشتر در شهرستان‌های شهرکرد، بروجن، لردگان، کوهنرگ و شهرستان سامون که شهر گردشگری ما هم هست و در این ایام شاهد روند رو به رشد تردد در محورهای آن به سمت اصفهان هستیم، صورت گرفت. 

این مدیر استانی در ادامه با اشاره به بررسی حفاظ های خاکی در راه‌های استان توضیح داد: یکی از موضوعات مورد تاکید سازمان با توجه به وضعیت خاص توپوگرافی و هندسی راه‌ها، مساله حفاظ های خاکی در لبه پرتگاه‌ها بود که در اولویت فعالیت همکاران در اداره‌های راهداری شهرستا‌ن‌ها قرار داده شد تا بر موضوع حفاظ های خاکی و اصلاح شیب شیروانی‌ها متمرکز شوند. در کنار این اقدامات شناسایی و اصلاح نقاط پر تصادف بود که تعداد ۱۰ نقطه در اولویت اجرا قرار گرفت که تا کنون در ۴ نقطه نیز عملیات اجرایی به پایان رسید و رفع شد.

جمشیدی با بیان اینکه اداره راهداری برنامه گشت مشترک با پلیس را در دستور کار دارد، گفت: مقرر شد راهداری اکیپ‌های مشترکی با پلیس در محورهایی که با تجزیه تحلیل وضعیت تصادفات شناسایی شد داشته باشد و علاوه بر گشت پلیس گشت مشترک هم داشته باشیم و از ابتدای شهریور این هدف‌گذاری را انجام دادیم. این گشت های مشترک تا پایان شهریور به کارشان ادامه خواهند داد.

مدیرکل راهداری چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: ساعت فعال بودن این گشت‌ها را نیز با هماهنگی پلیس بررسی کردیم که از ساعت ۱۷ عصر تا ۱۰ شب است. مرکز مدیریت راه‌ها نیز به صورت ۲۴ ساعته بر گشت‌های پلیس و وقایع جاده‌ای نظارت می‌کنند که در کمترین زمان ممکن بتوانیم اکیپ های عملیاتی را در محل‌های مورد نیاز اعزام  و رفع اثر داشته باشیم.

جمشیدی وضعیت راه‌های استان را نیز به لحاظ نقاط حادثه‌ای توضیح داد: وضعیت راه‌های استان که در دامنه‌های زاگرس است، صعب‌‌العبور و کوهستانی‌اند. متاسفانه مشخصات هندسی راه‌ها هم هنوز بسیار پایین است و متناسب با ترافیک بسیار سبک و درون بخشی ساخته شده‌اند و هنوز با وجود توسعه بیشتر استان وضعیت هندسی راه‌ها ارتقا پیدا نکرده‌ و این موضوع از مشکلات جدی راههای استان است.

وی اضافه کرد: موضوع افزایش ظرفیت محورها نیز از موضوعاتی است که به کار و توسعه بیشتری نیاز دارد. باندهای دوم قدیمی بهسازی نشده‌اند. این جاده‌ها اغلب برای طرح سرعت ۷۰ کیلومتر ساخته شده‌اند و  در حال حاضر سرعت طرح بالا رفته و این مساله نیز از موضوعاتی است که در کنار علت های دیگر سبب تصادف  و حادثه می‌شود و موجب نگرانی است.

مدیرکل راهداری چهارمحال و بختیاری همچنین با اشاره به مقایسه وضعیت تصادف در ۵ ماه اخیر سال جاری با مدت مشابه در سال گذشته گفت: متاسفانه در راه‌های فرعی و روستایی با افزایش تصادف مواجه بوده‌ایم، به این دلیل که استان ما دارای جاذبه گردشگری است و اغلب مسافران آشنایی زیادی به وضعیت محورها ندارند و متاسفانه شاهد افزایش تصادف در محورهای روستایی و فرعی هستیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده در محل‌های پرتصادف افزود: البته اقدامات بسیار موثری در اداره راه و شهرسازی در حال انجام است. به عنوان مثال دو قطعه از بزرگراه شهرکرد در محور بروجن-لردگان تبدیل به بزرگراه و افتتاح شد که حداقل چهار یا پنج نقطه پرتصادف با تبدیل راه‌های اصلی به بزرگراه خود به خود مرتفع شد. البته در دو سه نقطه دیگر هم با این نقاط مواجه هستیم که عملیات اجرایی برای رفع آن‌ها تاکنون پیشرفت بسیار خوبی دارد که با افتتاح آن‌ها بار تصادف‌ها در آن نقاط هم کاهش می‌یابد.

جمشیدی در ادامه افزود: در محور شهرکرد به سامون هم نقطه پرتصادف داشتیم که خوشبختانه در ورودی آن که نقطه پر تصادف بود، با احداث باند دوم به پایان رسید. کمربندی سامون هم پیشرفت فیزیکی خوبی دارد و در برخی اوقات که پیک ترافیک هست. به طور موقت از آن استفاده می‌کنیم.

مدیرکل راهداری چهارمحال و بختیاری گفت: اقدمات خوبی در حوزه راهداری و راهسازی با این نگاه که به کاهش تصادفات و افزایش ایمنی در راه‌های استان منجر شود. در  حال انجام است./

نظر شما