شناسهٔ خبر: 58774 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

بررسی اقدامات شرکت ساخت در آذربایجان شرقی/ افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه به زودی/ تحقق حمل‌ونقل چند وجهی با اتصال بندر انزلی به راه‌آهن

گزارش آخر هفته مروری بر اخبار هفته گذشته در حوزه حمل و نقل استان ها نشان می دهد که افزایش جابجایی کالا در بنادر هرمزگان از ۴۰میلیون تن، بررسی اقدامات شرکت ساخت در آذربایجان شرقی، افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه به زودی، تحقق حمل‌ونقل چند وجهی با اتصال بندر انزلی به راه‌آهن، لزوم نگاه ویژه به بحث آزادراهی در استان مازندران و انجام ۱۲ پروژه بزرگراهی در استان و پیشرفت ۸۵ تا ۹۰ درصدی خط آهن میانه - بستان آباد از مهمترین اخبار حمل و نقل جاده ای در استان ها طی هفته گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مروری بر اخبار هفته گذشته در حوزه حمل و نقل استان ها نشان می دهد که افزایش جابجایی کالا در بنادر هرمزگان از ۴۰میلیون تن ،  ثبت ۷.۹میلیون نفر سفر در پایانه‌های دریایی، بررسی اقدامات شرکت ساخت در آذربایجان شرقی و احداث ۳۳۰ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی در این استان، افتتاح راه آهن مراغه - ارومیه به زودی، تحقق حمل‌ونقل چند وجهی با اتصال بندر انزلی به راه‌آهن، افزایش تخصیص اعتبارات ملی و استانی و تسریع در پروژه‌های جاده‌ای و ریلی چهارمحال و بختیاری، لزوم نگاه ویژه به بحث آزادراهی در استان مازندران و انجام ۱۲ پروژه بزرگراهی در استان، نقش مهم محور گلوگاه- دامغان در کریدور- شمال جنوب کشور و پیشرفت ۸۵ تا ۹۰ درصدی خط آهن میانه - بستان آبادو بهره‌برداری از پروژه در نیمه دوم سال جاری از مهمترین اخبار حمل و نقل جاده ای در استان ها طی هفته گذشته بوده است.

خراسان جنوبی

مدیر کل راه و شهرسازی استان در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل خراسان جنوبی که در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی خراسان جنوبی برگزار شد از روند آماده سازی آسفالت باند دوم و بزرگراه‌های استان خبر داد.

مدیر کل راه و شهرسازی استان در نشست کمیسیون اجرایی مدیریت ایمنی حمل و نقل خراسان جنوبی که در دفتر معاونت هماهنگی امور عمرانی خراسان جنوبی برگزار شد با بیان این مطلب گفت: علاوه بر این ۸۴کیلومتر، ۱۴۱.۵کیلومتر از باند دوم راه‌های خراسان جنوبی از ابتدای سال ۹۶ آسفالت شده  که تا کنون ۶۶کیلومتر آن به بهره‌برداری رسیده و ۷۵.۵ کیلومتر آن هم آسفالت شده و آماده بهره‌برداری است که باید علائم  آن نصب شود.

لرستان

مدیر کل راه و شهرسازی استان، درباره تسریع در عملیات اجرایی محور چهارخطه چغابل به سوری خبر داد

خالقی ضمن بازدید از محور چغابل به سوری، از نزدیک در روند اجرای این پروژه قرار گرفت.

وی در جریان این بازدید ضمن بررسی مشکلات این پروژه با پیمانکاران، بر تسریع در روند اجرایی آن تاکید کردند.

پروژه چهارخطه چغابل به سوری ۱۴کیلومتر بوده که هم اکنون عملیات تعریض و روسازی آن در حال انجام می‌باشد.

خراسان شمالی

رئیس اداره ایمنی راه ها و حریم اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: اعتبار مورد نیاز برای حذف ۱۰ نقطه جدید پرتصادف که امسال در جاده های خراسان شمالی شناسایی و مصوب شده ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال برآورد شده است.

علی پرتونیا با بیان اینکه در سالجاري  ۱۰نقطه پرتصادف جدید در جاده­‌های استان شناسایی و مصوب شده است اظهارداشت: ۳ نقطه از این نقاط پرتصادف در جاده­های شهرستان اسفراین و در حوزه استحفاظی شهرستان­های بجنورد و شیروان ۴ نقطه و در حوزه استحفاظی شهرستان های مانه و سملقان، جاجرم و گرمه هم هر کدام ۱ نقطه پرتصادف شناسایی و مصوب شده است.

همچنین رئيس اداره ايمني راه وحريم اداره كل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان شمالی گفت: امسال ۱۳ نقطه پرتصادف در محورهای مواصلاتی استان حذف شده است.

علي پرتونيا ا اظهار داشت: بر اساس طرحی که دو سال گذشته در محورهای استان انجام شد، ۹۷ نقطه به عنوان پرتصادف شناسایی شد که تا کنون ۱۳ نقطه حذف شده است.

هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری بالغ بر ۴۰ میلیون تن کالا و ترابری بیش از هفت میلیون و ۸۷۰ هزار نفر سفر در بنادر این استان طی پنج ماه نخست سال جاری خبر داد.

اله مراد عفیفی پور با اشاره به آخرین آمار و ارقام از وضعیت عملیاتی مجموعه بیش از ۷۰ بندر استان هرمزگان طی پنج ماه نخست سال ۹۷، اظهار داشت: از رقم ۴۰ میلیون و ۱۶۶ هزار  تن مجموع کالای تخلیه و بارگیری شده در این بنادر،  بالغ بر ۲۶میلیون تن مربوط به کالاهای غیر نفتی و ۱۴میلیون تن به فرآوردهای نفتی اختصاص دارد.

آذربایجان شرقی

مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور آخرین وضعیت پروژه‌های مربوط به این منطقه در حوزه استان آذربایجان شرقی را تشریح کرد.

محمدصادق وجدی مدیرکل ساخت و توسعه شمال غرب شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی درباره فعالیت‌های این اداره کل در حوزه استان آذربایجان شرقی اظهار کرد: شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور با تغییراتی که از دو سال گذشته روی داده تمام پروژه‌های ملی وزارت راه و شهرسازی طبق دستور وزیر راه و شهرسازی برعهده شرکت ساخت قرار گرفته است

همچنین مدیر کل راه‌آهن آذربایجان اعلام کرد: پروژه اتصال راه‌آهن میانه - بستان آباد با پیشرفت ۸۵ تا ۹۰ درصدی در بخش زیربنایی، احتمالاً در نیمه دوم امسال به بهره برداری می‌رسد.

شاپور ارصلانی، مدیر کل راه‌آهن آذربایجان با اعلام این خبر گفت: بهره برداری از پروژه اتصال ریلی مرکز استان آذربایجان غربی (ارومیه ) به خط مراغه نیز در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت.

وی همچنین از پایان پروژه توسعه ایستگاه مسافری تبریز خبر داد و افزود: با پایان این پروژه، فضای ایستگاهی راه‌آهن در تبریز از ۱۶۰۰ متر مربع به ۲۷۰۰ متر مربع افزایش یافت و ۱۱۰۰ متر به فضای ایستگاهی افزوده شد.

آذربایجان غربی

معاون فنی و زیر بنایی راه آهن از افتتاح قریب الوقوع خط آهن مراغه- ارومیه خبر داد.

مازیار یزدانی معاون فنی و زیر بنایی، موسوی معاون مسافری و تفقدی معاون ناوگان راه آهن به اتفاق خطیبی معاون مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل ونقل کشور، شاپور ارصلانی مدیرکل راه آهن آذربایجان و جمعی از مدیران ستادی، از مراحل اجرای پروژه راه آهن مراغه به ارومیه بازدید کردند

گیلان

معاون وزیر راه و شهرسازی در بازدید از عملیات اجرایی راه‌آهن رشت- انزلی گفت:‌ تصمیماتی در خصوص نحوه اتصال اسکله بندر انزلی به شبکه ریلی گرفته شده که با تکمیل مطالعات و طراحی احداث ۳.۸ کیلومتر انتهایی این خط ریلی، حمل و نقل چند وجهی در این بندر محقق خواهد شد.

خیراله خادمی به همراه رییس و اعضای کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از پروژه‌های راهسازی استان گیلان و راه‌آهن رشت- انزلی بازدید کرد.

خادمی احداث خط‌ریلی رشت- انزلی را در راستای تکمیل کریدور ریلی شرق به غرب مهم ارزیابی کرد و گفت: راه‌آهن قزوین- رشت در ادامه مسیر به ایستگاه انزلی  می‌رسد و قطعه انتهایی این پروژه به طول ۳.۸ کیلومتر به اسکله بندر انزلی متصل می‌شود.

همدان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: ۱۲۳کیلومتر از راه‌های آسفالته استان در پنج ماهه نخست امسال روکش شدند.

حمید پرورشی خرم اظهار داشت: عملیات روكش آسفالت در راه‌های شریانی، اصلی و فرعی و روستایی انجام شده است.

وی افزود: عملیات اجرای روکش آسفالت در مسیرهای ارتباطی استان به منظور رفع خرابی‌های موجود، نگهداری مطلوب و بهینه و ارتقای کیفی سطح راه‌های استان انجام شده است.

همچنین معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جابه‌جایی ایستگاه راه‌آهن فامنین به منظور رفاه حال مردم این شهرستان، گفت: در نظر است این جابجایی در نزدیک‌ترین نقطه این شهر و در کمترین زمان ممکن انجام گیرد.

خیراله خادمی در جریان در بازدید از پروژه‌های شهرستان فامنین، اظهار کرد: پیمانکار این پروژه انتخاب شده و عملیات اجرایی پروژه پس از آزادسازی زمین‌های دارای معارض آغاز خواهد شد.

وی با بیان اینکه به احتمال قوی بعد از بررسی در کمیته فنی ظرف ۴۰ روز آینده این جانمایی قطعی می‌شود، تصریح کرد: با کمک مردم، نمایندگان و مسئولان امیدواریم جابجایی ایستگاه که دستور صریح وزیر راه و شهرسازی است، هر چه زودتر انجام گیرد.

زنجان

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان زنجان گفت : طی نيمه نخست شهريور ماه سال‌جاری بالغ بر ۷ميليون و ۳۶۵هزار تردد وسايل‌نقليه در محورهای مواصلاتی استان زنجان ثبت شده كه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۱۷.۴۳درصد افزايش را نشان می‌دهد.

ایرج دست نشان با اعلام این خبرافزود: بررسی آماری از سامانه‌های ترددشمار و سامانه‌های نظارت تصویری حاکی از آن است که از روزهای ابتدایی شهریور ماه سال جاری در دو تخلف سرعت غیر مجاز و عدم رعایت فاصله طولی دارای نرخ افزایشی بوده‌ایم و با توجه به این موضوع رانندگان باید سرعت مجاز و مطمئنه را رعایت کرده و با فاصله طولی مناسب از خودری مقابل حرکت کنند تا در موقع بروز هر مشکل بتوانند بهترین عکس‌العمل از خود بروز دهند.

خوزستان

استاندار خوزستان از مدیرکل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به پاس موفقیت‌های متوالی در کسب رتبه‌های برتر در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی خوزستان تقدیر کرد.

درجریان برگزاری جشنواره شهید رجایی ضمن معرفی اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان به عنوان دستگاه اجرایی برتر در زمینه‌های رعایت حقوق شهروندی، مناسب‌سازی محیط ویژه معلولین، نظام آموزشی کارکنان و اجرای مدیریت سبز، با اهدای لوح سپاس به عادل دریس از وی به پاس کسب موفقیت‌های متعدد توسط این اداره کل همچون سال‌های گذشته تقدیر به عمل آمد.

چهارمحال و بختیاری

مدیرکل راه وشهرسازی چهارمحال و بختیاری در مسیر توسعه از عملکرد اداره راه وشهرسازی ، اهداف و کارهای صورت گرفته در حوزه راه و راه آهن را تشریح کرد.

حسینی در ابتدای این برنامه از وضعیت راه‌های کشور و سهم استان از این راه‌ها مطالبی عنوان کرد.وی خاطر نشان کرد در استان حدود ۲۱۵کیلومتر بزرگراه و ۷۹۲کیلومتر راه اصلی و همچنین ۲۹۱کیلومتر راه فرعی و ۶۷۶کیلومتر راه خاکی در حال استفاده می‌باشد.همچنین از مجموع ۳۷۳۲ کیلومتر از راه‌های استان ۲۳۸۱ کیلومتر آن راه روستایی می‌باشد.

ایلام

مدیركل راه وشهرسازی استان ایلام ازمراحل احداث پروژه چهارخطه چوار- تونل پیامبر اعظم بازدید كرد.

مدیركل راه وشهرسازی استان در این بازدید از تكمیل این طرح تا اربعین خبر داد.

كاظمی در خصوص این پروژه گفت: طول پروژه ۴ كیلومتر است و تا كنون بیش از ۶۵درصد پیشرفت فیزیكی دارد.

مازندران

استان مازندران با داشتن حجم عظیمی از بار ترافیکی کشور به خصوص در تعطیلات به مناسبت های مختلف یکی از استان های پرتردد کشور در حوزه حمل مسافر و بار به شمار می‌آید. به همین خاطر پروژه‌های مختلفی در این راستا در استان صورت گرفته است.

سیدمحمد نظری، معاونت مهندسی و ساخت اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در ابتدا با اشاره به پروژه‌های بزرگراهی در دست اقدام، احداث و بهره‌برداری در این استان اظهار داشت: کلا تعداد پروژه‌های استان ۱۲ پروژه با بخش‌های مختلف است. اولین پروژه محور نور در استان به طول ۴۲ کیلومتر است که ۲۵ کیلومتر آن به شکل دوطرفه با جداکننده میانه به انضمام شش پل بزرگ در حال انجام است.

کهگیلویه و بویراحمد

مدیر اداره کل راهداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان ما به لحاظ کوهستانی بودن، شرایط خاصی دارد و از این جنبه اعتبارات مقتضی برای ایمنی راه‌های وسیع تونلی و پل‌های بزرگ باید با جدیت در قراردادهای راهسازی لحاظ شود.

علی خوان‌پایه، مدیر اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان کهگیلویه و بویراحمد، با اشاره به موقعیت خاص راه‌های این استان از نظر کوهستانی بودن، گفت: به دلیل کوهستانی بودن استان، بخشی از آن در مناطق تپه‌ ماهوری و دارای شرایط خاص است. به همین دلیل وضعیت نقاط حادثه‌خیز در استان قابل توجه است و ما از سال ۹۲ نسبت به شناسایی آنها اقدام کردیم و آن‌ها را در قالب نقاط دیربازده و پرهزینه و زودبازده و کم‌هزینه شناسایی و نسبت به رفع‌شان اقدام کردیم.

نظر شما