شناسهٔ خبر: 58934 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

توسعه حمل‌ونقل همگانی تنها راه برون‌رفت از مشكلات حمل‌ونقلی

مرضیه باریکانی مرضیه باریکانی*: توسعه حمل‌ونقل همگانی تنها راه برون‌رفت از مشكلات حمل‌ونقلی در كشورهای در حال توسعه است و سیستمLRT MRT و BRT در توسعه حمل‌ونقل همگانی به‌عنوان یک روش زودبازده و کم‌هزینه در هماهنگی کامل با سیستم حمل‌ونقل غیر ‌موتری (NMT) مورد تاکید قرار دارد.

كارگاه «حمل‌ونقل شهری و شاخص‌های حمل‌ونقل شهری پایدار» با همكاری كمیته اقتصادی و اجتماعی آسیا و اقیانوسیه ملل متحد UN ESCAP در روزهای ۲۱ و ۲۲ شهریورماه در شهر داكا پایتخت بنگلادش برگزار گردید. در این كارگاه كه نمایندگانی از كشورهای جمهوری اسلامی ایران، هند،‌ چین، اندونزی، مالزی، ویتنام، فیلیپین، بنگلادش حضور داشتند، به تبادل تجارب خود در زمینه توسعه حمل‌ونقل شهری و کاهش آلودگی هوا پرداختند.

كارگاه حاضر به‌نوعی بیانگر اهداف توسعه پایدار (SDGs) از منظر اهمیت دسترسی، همه‌شمولی و پایداری در یك شبكه حمل‌ونقل همگانی بود و اعلام نمود می‌توان اهداف مذكور را در یك چشم‌انداز ناحیه‌ای تا شهری در شهرهای آسیایی از طریق روش ساده و مؤثر در سیاست‌های شهری و ملی فراهم نمود.

سرپرست اداره کل ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل بیان کرد: این كارگاه بر اهمیت برنامه‌ریزی و طراحی شهری در راستای توسعه حمل‌ونقل همگانی شهری و اهمیت تهیه طرح‌های جامع حمل‌ونقل یكپارچه با تضمین سرمایه‌گذاری برای اجرا، هماهنگی و روش‌های مناسب پایش، تأکید داشت.

همچنین در این كارگاه ۱۰ شاخص برای شناسایی وضعیت سیستم حمل‌ونقل همگانی شهری تحت عنوان «شاخص حمل‌ونقل همگانی شهری پایدار» ((SUSTAINABLE URBAN TRANSPORT INDEX) یا SUTI توسط UNESCAP مطرح گردید كه برخی از کشورهای عضو شرکت‌کننده به ارائه وضعیت سیستم حمل‌ونقل همگانی شهری در تطابق با توسعه شهر و الزامات زیست‌محیطی در شهرهای خود پرداختند.

از نكات بسیار ارزشمند در این دوره از دوره‌های UNESCA، تأکید بر سیستم LRT، MRT و BRT در توسعه حمل‌ونقل همگانی به‌عنوان یک روش زودبازده و کم‌هزینه در هماهنگی کامل با سیستم حمل‌ونقل غیر ‌موتری (NMT) بود.

یکی از نکات بارز و کلیدی در این کارگاه ضرورت تهیه استراتژی جهت برنامه‌ریزی حمل‌ونقل یكپارچه در تعامل با طرح‌های توسعه عمران شهری بود که از طریق پیاده‌سازی اصول توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل همگانی قابل اجراست.

در این دوره نماینده جمهوری اسلامی ایران نیز به بیان مشکلات حمل‌ونقل درون و برون‌شهری در شهرهای ایران پرداخت و عنوان شد وزارت راه و شهرسازی در تعامل با سایر سازمان‌ها در صدد می‌باشد تا از طریق تغییر طرح‌ها، قوانین و مصوبات، نگرش را از خودرو محوری به حمل‌ونقل همگانی سوق و در زمینه اجرا نیز اقدامات ارزشمندی را دنبال می‌کند.

*سرپرست اداره کل ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل در معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی

نظر شما