شناسهٔ خبر: 58939 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

عضو هیئت عامل سازمان راهداری و حمل‌ؤنقل جاده‌ای خبر داد:

تحلیل تخصصی و همه جانبه تصادف كاشان-نطنز در كمیسیون ایمنی راه‌ها

مهران قربانی نماینده تام‌الاختیار رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در حوزه ایمنی گفت: در پی اعلام نظر اولیه مبنی بر قصور عامل انسانی تصادف اتوبوس با تانكر سوخت كه مقصر بودن راننده كشنده تانكر سوخت از سوی كارشناسان پلیس راهور، به‌طور رسمی اعلام شد، اما تهیه گزارش بررسی تخصصی و همه‌جانبه این سانحه تا روشن شدن زوایای مختلف آن در كمیسیون ایمنی راه‌ها انجام می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مهران قربانی عضو هیات عامل نماینده این سازمان در امور ایمنی راه و حمل‌ونقل با اعلام این مطلب افزود: پس از بررسی سناریوهای مطرح درنحوه شكل‌گیری تصادف اتوبوس اسكانیا با كشنده تانكر سوخت كه در مورخ ۹۷.۶.۲۶ در محور آزادراهی كاشاننطنز به وقوع پیوست و منجر به كشته شدن ۱۹ نفر و مصدوم  شدن ۲۶ نفر گردید، نهایتاً جمعبندی كارشناسان پلیس راهور بر قصور راننده كشنده تانكر در انحراف به چپ ناگهانی به‌عنوان علت تامه تصادف قرار گرفت

وی  اظهار داشت: در گزارش كارشناسی تهیه شده، زنجیره شكل‌گیری این تصادف مورد بررسی قرار گرفته و جدا از علت تامه، به احتمال وجود خستگی راننده كشنده تانكر به علت ساعات رانندگی پیش از تصادف، با توجه به مسیرهای طی شده، اشاره شده است. در كنار شواهد و مستندات موجود، اظهارات افراد شاهد كه به فاصله كمی از محل وقوع حادثه، در حین حركت در آزادراه ناظر بر نحوه شكل گیری تصادف بوده‌اند در راستای تشخیص كارشناسان پلیس راهور در تعیین علت تامه تصادف است.

قربانی تصریح كرد:این تشخیص به‌عنوان تشخیص كارشناسی پلیس راهور تلقی می‌شود و طی مراحل رسیدگی قضایی، امكان طرح درخواست تجدید نظر برای راننده كشنده تانكر و استفاده از امكان اخذ نظریه هیئت‌های كارشناسان رسمی دادگستری وجود خواهد داشت.

نماینده سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در امور ایمنی حمل‌ونقل  با اشاره به فرایند معمول رسیدگی نهایی به تصادف یاد شده و موارد مشابه گفت: در كنار مراحل یادشده، بنا به دستور وزیر محترم راه و شهرسازی بررسی و تهیه گزارش تخصصی این تصادف در كمیسیون ایمنی راه‌ها در دست انجام است و در مورد سایر موارد مشابه نیز، پس از وقوع تصادفات عمومی مهم  و ازجمله تصادفات مربوط به اتوبوس‌ها، جدا از گزارش پلیس كه از آن به گزارش و كروكی پلیس یاد می‌شود كه ملاك بررسی‌های قضایی و اقدامات پرداخت خسارات و تعهدات بیمه‌ای است، گزارش دیگری و با ماهیت موشکافانه‌تر و تحلیلی در دبیرخانه كمیسیون ایمنی راه‌ها به‌منظور شناسایی سایر عوامل غیرمستقیم و تأثیرگذار تهیه می‌گردد.

وی افزود: عمدتاً مراحل بررسی و تهیه این‌گونه  گزارشات تحلیلی زمان‌برتر است و مبنایی برای تغییرات در رویكردها، فرآیندها و دستورالعمل‌ها و تكنیكهای انجام امور ذی‌ربط در حوزه‌های مدیریت ایمنی، زیرساخت‌ها، ناوگان و رانندگان است. البته در بسیاری از كشورهای پیشرو در عرصه حمل‌ونقل مدت‌زمان به نتیجه رسیدن این‌گونه تحلیل‌ها ماه‌ها و حتی به بیش از یک سال نیز    می‌رسد، لیكن عمدتاً در ایران سعی بر آن است كه حسب پیچیدگی و وضعیت تصادف، حتی‌الامكان در كمتر از سه ماه  نتیجه این‌گونه تحلیل‌های تخصصی همه‌جانبه با رویكرد پیشگیرانه در حوزه جاده‌ای مشخص شود.

 قربانی با اشاره به مصادیق گزارش  مشابه كه نیازمند  تحلیل در  كمسیون ایمنی راه‌ها می‌باشند، یادآور شد:  به‌عنوان نمونه در تصادف پیشین مربوط به برخورد تانكر با اتوبوس در شهر سنندج كه در مورخ ۹۷.۴.۲۰ به وقوع پیوست، بررسی‌های كارشناسی انجام گرفته است و فهرستی از اقدامات پیشنهادی برای ارتقای فرآیندهای موجود پیشنهاد گردیده كه مراحل پایانی تدقیق و نهایی سازی آن‌ها ازجمله در خصوص ارتقای فرآیندهای كنترلی و نظارتی در حال طی شدن است كه نتیجه آن متعاقب طرح در جلسات رسمی كمیسیون ایمنی راه‌ها تصمیم‌گیری خواهند شد

نظر شما