شناسهٔ خبر: 58940 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن مطرح کرد؛

واگذاری زمین برای ایجاد مجتمع های گردشگری- رفاهی منوط به مجوز سازمان میراث‌فرهنگی است/ جزئیات واگذاری زمین برای طرح‌های گردشگری- رفاهی

حمید رضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن ارایه آمار زمین‌های واگذار شده به طرح گردشگری- رفاهی از ابتدای سال ۹۵ تاکنون، اعلام کرد: واگذاری زمین برای ایجاد مجتمع‌های گردشگری- رفاهی، منوط به مجوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، است.

حمیدرضا عظیمیان معاون وزیر راه و شهرسازی، برنامه‌های سازمان ملی زمین و مسکن را برای تخصیص زمین به منظور ساخت مجتمع‌های تفریحی و گردشگری و همچنین آمار زمین‌های واگذاری طرح‌های گردشگری-رفاهی را از ابتدای سال ۹۵ تاکنون، تشریح کرد و به خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، گفت: یکی از موضوعاتی که سازمان برای آن تبلیغ می‌کند، واگذاری زمین به منظور ساخت مجتمع‌های تفریحی و گردشگری است.

عظیمیان با یادآوری اینکه طبق ماده ۲۲ قانون، سازمان برای طرح‌های گردشگری، زمین با اقساط بلندمدت واگذار می‌کند، اعلام کرد: سازمان ملی زمین و مسکن مطابق قانون، زمین را با مجوز، واگذار می‌کند. کاربری‌های همچون ورزشی، درمانی، آموزش‌متوسطه و آموزش‌عالی از جمله کاربری‌هایی هستند که برای آنها زمین واگذار می‌شود و برای گردشگری نیز مطابق برنامه سازمان باید مجوزِ سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری موجود باشد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، تصریح کرد: سازمان ملی زمین و مسکن برای واگذاری زمین به مجوز نیاز دارد و برای کاربری‌های گردشگری نیز مانند سایر کاربری‌ها باید مجوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ارایه شود. به همین دلیل از همین جا اعلام می‌کنم که سازمان گردشگری و میراث فرهنگی، صدور مجوز را منوط به دادن زمین نکند.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: سازمان ملی زمین و مسکن، واگذاری زمین را برای احداث بیمارستان، مدرسه و دانشگاه منوط به صدور مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و همچنین وزارت ورزش و جوانان می‌داند و در مورد گردشگری نیز حتما مجوز سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیاز است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: به دلیل احترام به تخصص و کارشناسی کارشناسان سازمان میراث‌فرهنگی، سازمان ملی زمین و مسکن، درخواست افرادی را که سازمان میراث‌فرهنگی واجدصلاحیت معرفی می‌کند، بررسی کرده و مراحل واگذاری زمین آنها را انجام می‌دهد.

عظیمیان در عین حال یادآور شد: ایجاد مجتمع‌ها و مکان‌های گردشگری جزو طرح‌های عمومی هستند که مورد بهره‌برداری عامه مردم قرار می‌گیرد و به همین دلیل و با توجه به نیازی که کشور برای احداث مجتمع‌های تفریحی و گردشگری دارد، نیازمند همکاری بیشتر سازمان میراث فرهنگی در این زمینه هستیم تا مردم بتوانند به صورت سالم، اوقات فراغت خود را بگذرانند.

وی از اعلام آمادگی سازمان ملی زمین و مسکن برای تخصیص زمین به متقاضیانی که مجوز فعالیت از سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری دارند، خبر داد.

عظیمیان همچنین در ادامه آمار زمین‌های واگذاری طرح‌های گردشگری-رفاهی را از ابتدای ۹۵ طبق جدول زیر اعلام کرد:

زمین‌های واگذار شده توسط سازمان ملی زمین و مسکن جهت اجرای طرح های گردشگری به تفکیک استانها

استان/شهر

مساحت

پروژه

تهران (اراضی جاده امامزاده داوود)

۲ هکتار

احداث رستوران سنتی و اجرای طرح گردشگری

بوشهر

۵۹۸۷۳ متر مربع (۵.۹۸۷۳هکتار)

احداث مجتمع تفریحی فرهنگی

تهران- دماوند (محور تهران فیروزکوه)

۵/۶ هکتار

مجتمع خدمات بین راهی

اردبیل

۵ واحد

مجتمع تجاری الماس شرق

کرمان (جاده چترود)

۶۵۰۰۰مترمربع (۶.۵ هکتار)

احداث مجتمع خدماتی رفاهی بین راهی

فریدونکنار

۱۸۳۳۰ متر مربع

(۱.۸۳۳ هکتار)

احداث مجتمع رفاهی جهت بهره وری و فعالیت صیادان

سنندج

۲۱۰۱۹مترمربع

(۲.۱هکتار)

احداث هتل ۵ ستاره

کرمان (بافت)

۷/۱۳ هکتار

احداث هتل و مجموعه گردشگری

همدان

۵/۸ هکتار

اجرای طرح گردشگری

قم (عوارضی قم- تهران)

۹۸ هکتار

اجرای طرح گردشگری

بوشهر

۱۴۰ هزارمترمربع (۱۴هکتار)

احداث مجتمع رفاهی فرهنگی

کرمان

۴۵ هزار متر مربع (۴.۵ هکتار)

احداث مجتمع رفاهی بین راهی

همدان

۳۶ هزار متر مربع (۳.۶هکتار)

احداث و ایجاد تله کابین گنجنامه و پارکینگ

 

نظر شما