شناسهٔ خبر: 58975 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل عمران پردیس مطرح کرد

پیشرفت مسکن مهر پردیس ۸۰ درصد است/ برای ساخت خط انتقال آب در پردیس باید از کوهستان خشن عبور کرد

حبیب الله چغاروندی مدیرعامل شرکت عمران پردیس با تاکید بر اینکه پیشرفت مسکن مهر پردیس ۸۰ درصد  است گفت: با توجه به اینکه در حال حاضر مقداری از تعهدات دولت در شهر جدید پردیس باقی مانده است انتظار می رود که دولت به پردیس نگاه ویژه‌ای داشته باشد و اعتبارات از طریق آن ها تامین شود.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، حبیب‌الله چاغروندی  مدیرعامل شرکت عمران پردیس به تشریح آخرین وضعیت پروژه‌ها در شهر جدید پردیس پرداخت و اظهار کرد: مسائل تزریق منابع مالی پردیس به دو بخش دولتی و مردمی تقسیم می‌شود. در خصوص دولت باید گفت مساعدت‌ها به صورت نسبی انجام شده، اما مشخصه مسکن مهر این است که نمی‌توان از منابع بانک مرکزی برای آن هزینه کرد. یا باید از طریق تسهیلات بانکی تامین شود یا از آورده متقاضیان باشد. در هر دو حالت از جیب متقاضیان این هزینه‌کرد انجام می‌شود.

وی افزود: علت این‌که پروژه مسکن مهر پردیس طولانی شده این است که این شهر با پرند و هشتگرد کاملا متفاوت است. اولا مسکن مهر پرند و هشتگرد در سال‌های ۱۳۸۶-۱۳۸۷ آغاز شد و زمانی که بنده در پرند مسوولیت داشتم تا سال ۱۳۹۱ بیش از ۴۰ هزا واحد را افتتاح کردیم و بخش عمده‌ای از واحدها با جهش قیمت‌ها مواجه نشدند. اما کلنگ پردیس در سال ۱۳۹۱ زمین خورد. زمانی که اولین جهش قیمت‌ها در دولت دهم بر اساس نوسانات ارزی اتفاق افتاد، تازه در نیمه دوم سال ۱۳۹۱ پروژه مسکن مهر پردیس شروع شد ولی با قیمت‌های سال ۱۳۸۷ قراردادها را بستند که ایراد داشت؛ زیرا منطقی نبود در سال ۱۳۹۱ با قیمت‌های سال ۱۳۸۷ مسکن مهر را آغاز کنند.

مدیرعامل شرکت عمران پردیس در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: مشکل دیگر به توپوگرافی خشن پردیس برمی‌گردد. در پرند و هشتگرد با زمین مسطح مواجه بودیم و برای احداث زیرساخت‌ها مشکل چندانی وجود نداشت. اما در پردیس باید چند کیلومتر بروید تا به یک زمین برسید. از آن بافت سنگی با گرفتاری‌های خاص خودش عبور کنید که هزینه‌ها بسیار بالا می‌رود. همان موقع مشخص بود امکان تسریع پروژه وجود ندارد و این مشکل تا همین امسال ادامه پیدا کرد. با وجودی که طی چهار پنج سال گذشته تلاش‌های زیادی شده که کار جلو برود، ولی حجم پروژه‌ها خارج از توان بوده و طولانی شدن پروژه باعث شد مجددا با جهش قیمت نهاده‌ها مواجه شویم. در زمستان ۱۳۹۶ بر روی قیمت‌ها با سازنده‌ها توافق صورت گرفت و یکدفعه در سال ۱۳۹۷ قیمت نهاده‌های ساختمانی چند برابر شد و نمی‌توان پیمانکار را به حال خود رها کرد.

چاغروندی با بیان این‌که بخش عمده تسهیلات و آورده مردم تمام شده است و نمی‌توان دیگر روی آن چندان حساب کرد،‌ افزود: منابعی که نیاز داریم در بخش خدمات و زیرساخت‌ها است که دولت باید آن را تامین کند. شبکه‌ها را می‌توان ایجاد کرد و انصافا دولت هم با وجود کمبود منابع مالی در حال پیگیری این مسائل است اما همان‌طور که گفتم شرایط جغرافیایی پردیس، روند پیشرفت کارها را کند می‌کند. در معابر شهری می‌توان خدمات را به راحتی ارایه داد ولی در پردیس اگر بخواهید یک خط انتقال آب ایجاد کنید باید از یک کوهستان خشن بگذرید که این کلی پول نیاز دارد و رقمش بسیار بالاست. با این حال معتقدم اگر دولت، کماکان پای کار باشد می‌توانیم حداقل‌هایی برای اسکان ایجاد کنیم تا مردم ساکن شوند و بعد به تدریج مسائل را جلو ببریم.

دولت نگاه ویژه‌ای به پردیس داشته باشد

وی تاکید کرد: بخشی از کار، باقی‌مانده که با هزینه‌ها همخوانی ندارد. الان هم بازار در تلاطم است و نمی‌دانیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد. با این حال نباید پروژه را نگه داریم. در روزهای آینده باید با پیمانکاران صحبت کنیم. از سوی دیگر با بانک هم در تعامل هستیم که ببینیم چه کمک‌هایی می‌تواند انجام دهد. مجموعه دولت تا این لحظه کمک کرده ولی انتظار ما این است که به پردیس نگاه ویژه‌ای داشته باشد. باید پروژه‌ها را رصد کنیم و اعتبارات را از طریق دولت تامین کنیم.

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس با اشاره به این‌که شرکت عمران بخش کوچکی از دولت است، اظهار کرد: شرکت عمران طبیعتا نمی‌تواند همه‌ی کارها را انجام دهد بلکه تمامی دستگاه‌های دولتی باید به شهروندان خدمات ارایه دهند. متاسفانه در پردیس همه شرکت عمران را می‌شناسند که این معضل شده است. ما به طور جدی پیگیر هستیم که دستگاه‌های مختلف متناسب با شرح وظایفشان کارشان را انجام دهند.

درخصوص برداشت ۸۵۰ میلیارد تومان از آورده مردم برای احداث تونل اغراق شده است

چاغروندی در پاسخ به این سوال که آیا صحت دارد دولت قبل ۸۵۰ میلیارد تومان از آورده متقاضیان را برای احداث تونل و زیرساخت‌های پردیس اختصاص داده است، گفت: معتقدم در این خصوص اغراق شده است. مگر یک تونل چقدر هزینه دارد؟ سرجمع هزینه‌ی تمام معابری که به تونل مربوط می‌شدند حدود ۲۰۰ میلیارد تومان بوده و نمی‌دانم این ۸۵۰ میلیارد تومان از کجا آمده است. اصلا فرض را بر این بگذاریم که این رقم خرج شده است؛ اگر نمی‌شد الان باید با رقم‌های بسیار بیشتری هزینه صورت می‌گرفت. بنابراین شاید آن زمان با توجه به شرایط تصمیم درستی اتخاذ شده است. ضمن این‌که در چارچوب قانون ساماندهی مسکن، هزینه‌های مربوط به آماده‌سازی و خدمات شهری باید از آورده متقاضی باشد. همان زمان که برای تونل هزینه شد تعدادی از متقاضیان به دیوان عدالت اداری شکایت کردند ولی دیوان به نفع آنها رای نداد.

وی اظهار کرد: اگر دولت به زیرساخت‌های مسکن مهر کمک می‌کند علتش این است که هزینه‌ها از حوزه توانایی مردم خارج است. اما قانون‌گذار این مسوولیت را بر عهده دولت نگذاشته است. کما این‌که هم‌اکنون در فاز ۸ به جهت هزینه‌ای که از قبل در این راستا صورت گرفته تمام حیاط خانه‌ها را از اعتبارات دولتی هزینه کردیم.

پیشرفت مسکن مهر پردیس ۸۰ درصد است

مدیرعامل شرکت عمران شهر جدید پردیس گفت: هم‌اکنون متوسط پیشرفت واحدهای مسکن مهر در کلیه فازها حدود ۸۰ درصد است و شرایط تقریبا یکسانی در فازها وجود دارد و حدود ۳۰ هزار واحد افتتاح شده است.

چاغروندی، برآورد هزینه‌ها برای ایجاد شرایط حداقلی در شهر جدید پردیس را ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: اگر این رقم اختصاص پیدا کند بخش عمده مشکلات حل می‌شود و می‌توانیم به اسکان اولیه برسیم. بعد از این‌که سکونت انجام گرفت می‌توان به تدریج خدمات را افزایش داد.

وی درباره مترو پردیس هم که گفته می‌شود در مرحله مطالعاتی قرار دارد گفت: فعلا موضوع مترو در حد برنامه است و به شرکت عمران مرتبط نیست. البته هر کمکی که لازم باشد برای احداث مترو انجام می‌دهیم اما ظرفیت این کار در حوزه قانونی ما نیست.

چاغروندی افق جمعیتی پردیس را حدود ۴۵۰ هزار نفر دانست و گفت: برآورد این است که در حال حاضر ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار نفر در این شهر ساکن شده‌اند و اگر بعد خانوار را ۳.۳ در نظر بگیریم با ۸۵ هزار واحد مسکن مهر تقریبا افق جمعیتی این شهر تکمیل می‌شود و برای تعداد بیشتر از این رقم زمین وجود ندارد. درخصوص تامین آب هم تا کنون گزارشی از کمبود آب گزارش نشده اما برای افق ۴۵۰ هزار نفر نیاز است که وزارت نیرو تمهیدات بهتری بیاندیشد.

نظر شما