شناسهٔ خبر: 59003 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران:

بازآفرینی شهری در سیستان و بلوچستان اولویت دولت است/ افزایش سهم بازآفرینی استان نسبت به سال قبل

هوشنگ عشایری معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران گفت: سیستان و بلوچستان اولویت اول دولت در حوزه بازآفرینی شهری در راستای بهبود شرایط زندگی برای ساکنان بافت های فرسوده و حاشیه نشین است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از ایرنا، هوشنگ عشایری در نشست ستاد بازآفرینی شهری سیستان و بلوچستان اظهار داشت: این استان هم از نظر نسبت جمعیت و هم از لحاظ مساحت در زمینه حاشیه نشینی شرایطی خاص دارد که نیازمند توجه ویژه است.

وی ادامه داد:خوشبختانه ظرفیت های خوبی به دلیل مشارکت عمومی مردم سیستان و بلوچستان و خصوصیات فرهنگی آنان در حوزه اجرای برنامه بازآفرینی شهری وجود دارد.

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: توجه خاص مردم سیستان و بلوچستان به توسعه محلات زندگی توجه ما را به این استان دو چندان می کند.

وی با اشاره به ظرفیت عظیم بندر چابهار اظهار داشت: در این استان شهری مانند چابهار وجود دارد که از آن به عنوان دروازه ملل یاد می کنند به همین دلیل وزارت راه و شهرسازی توجه ویژه ای را به این شهر معطوف کرده است بنابراین در حوزه تعریف برنامه ریزی شهری نگاه خاص و ویژه ای نسبت به چابهار وجود دارد.

عشایری خاطر نشان کرد: در زاهدان به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان ۴۱ درصد از جمعیت آن در محلات هدف بازآفرینی شهری زندگی می کنند و بالغ بر ۳۰ درصد مساحت این شهر در این حوزه قرار دارد.

وی با بیان اینکه این آمار نسبت به میانگین کشوری بالاست و توجه ویژه ای را می طلبد، تصریح کرد: سال گذشته ۴۵ میلیارد تومان برای بازآفرینی شهری سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شد که قطعا اعتبار امسال با توجه به قابلیت ها و ظرفیت های این استان بیشتر از این خواهد بود.

زاهدان طراحی مهندسی شده ندارد

استاندار سیستان و بلوچستان نیز در این نشست اظهار داشت: اضافه شدن به مساحت و تعداد محلات و شهرهای دارای معضل حاشیه نشینی نشان دهنده آن است که در مبدا یعنی روستاها به درستی کار نکرده ایم و اکنون بعد از مهاجرت به شهرها باید به فکر حل مشکلات در مقصد یعنی شهرهای بزرگ باشیم.

سید دانیال محبی افزود: تنوع قومی، مذهبی و فرهنگی در شهر زاهدان سبب شده تا معضلات و مشکلات حاشیه نشینی به نسبت دیگر شهرهای کشور بسیار بیشتر باشد به همین دلیل در بازآفرینی شهری و ارتقای کالبدی محلات هدف باید همه ظرفیت ها و شرایط فرهنگی، اجتماعی، انسانی و عمرانی را در نظر گرفت.

وی ادامه داد: شهر زاهدان به عنوان مرکز سیستان و بلوچستان فاقد شکل هندسی در طراحی شهری است و این موضوع نشان می دهد نگاه مهندسی در طراحی این شهر وجود ندارد.
استاندار سیستان و بلوچستان به اهمیت نقش تسهیل گران در برنامه بازآفرینی شهری اشاره کرد و گفت: همه کارها باید براساس برنامه و به تسهیل گرانی که فعالیت آن ها در ستاد بازآفرینی شهری به تصویب رسیده است، سپرده شود.

وی فرمانداران و شهرداران را محور اصلی ستاد بازآفرینی دانست و گفت: این مسئولان شهرستانی باید همه مسایل را در ستاد بازآفرینی هر شهرستان بررسی و با دیگر اعضا داد و ستد فکری انجام دهند تا بهترین تصمیم و مصوبه از این نشست ها استخراج شود.

محبی همچنین به اهمیت توجه به نظرات مردم در تصمیم گیری ها اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می شود فرمانداران و شهرداران در موضوعات شهرستانی فراخوان عمومی صادر کنند و از مردم برای حل مشکلات و یا استفاده از قابلیت ها ایده دریافت کنند.

الحاق محلات قاسم آباد و کارخانه نمک زاهدان به محلات هدف برنامه بازآفرینی شهری، افزودن شهرهای خاش، دلگان و سراوان به شهرهای هدف در این برنامه از جمله مصوبات نشست ستاد بازآفرینی شهری سیستان و بلوچستان بود که با اکثریت آرا به تصویب رسید.

نظر شما