شناسهٔ خبر: 59024 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

دیدار مشترک روسای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه نیرو/ تشکیل سامانه جامع اطلاعات پژوهشی در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

جلسه روسای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و پژوهشگاه نیرو در دیداری مشترک پیرامون توسعه همکاری‌ها به بحث و تبادل نظر پرداختند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی،  دکتر شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و جمعی از معاونین و مدیران تحقیقاتی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، دکتر قاضی‌زاده رئیس پژوهشگاه نیرو و هیات همراه در این دیدار پیرامون توانمندی‌ها و پتانسیل‌های موجود و راهکارهای مدنظر در جهت توسعه و تعامل بیشتر به گفتگو پرداختند.

شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در ابتدای این دیدار پیرامون تاریخچه ایجاد مرکز تحقیقات  و شاخص‌ترین اقدامات و فعالیت‌های این مجموعه توضیحاتی را در اختیار حاضران در جلسه قرار داد.

در ادامه بختیاری معاون تحقیقات و فناوری مرکز نیز ضمن تشریح چهارچوب فعالیت‌های مرکز خاطرنشان ساخت که مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در قالب چهار پژوهشکده ساختمان و ابنیه فنی، معماری و شهرسازی، حمل و نقل و اقتصاد و مالی، فعالیت‌های علمی و پژوهشی خود را برنامه‌ریزی و به انجام می‌رساند.

وی، تبدیل شدن به برترین کانون تفکر و تحقیق در حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی، مشارکت فعال در سیاستگذاری‌های مربوط به حوزه‌های راه، مسکن و شهرسازی و آموزش و ترویج در حوزه‌های یاد شده را در زمره چشم‌اندازهای کاری این مرکز عنوان نمود و افزود: در این مسیر تلاش داریم تا ماموریت‌های خود را در محورهای پژوهش، ضوابط و مقررات، ترویج و انتشار نتایج دستاوردها و صدور گواهینامه و تاییدیه فنی به نحو مطلوب به انجام برسانیم.

بختیاری در بخش دیگری از سخنان خود به معرفی آزمایشگاه‌های تحقیقاتی مرکز، دفاتر منطقه‌ای و بانک‌های تخصصی پرداخت و ادامه داد: یکی دیگر از کارهای شاخص مرکز تشکیل سامانه جامع اطلاعات پژوهشی است که تمامی پروژه‌های مرکز در ۴۰ سال اخیر در این سامانه جمع‌آوری شده است و در اختیار عموم قرار می‌گیرد و به زودی امکان دانلود ۵۰۰ تا ۶۰۰ گزارش پژوهشی را ایجاد خواهیم کرد.

وی صدور گواهینامه و نظریه فنی، تدوین مقررات ملی ساختمان و انتشار کتب، آیین‌نامه‌ها و ضوابط را از دیگر محورهای مهم کاری مرکز عنوان کرد و افزود: تدوین و بازنگری مباحث مقررات ملی ساختمان، مسئولیت تدوین آیین‌نامه آبا، استاندارد ۲۸۰۰ و نشریه‌های ۵۵ و ۱۰۱ از جمله مهمترین این اقدامات است.  

معاون تحقیقات و فناوری مرکز، انجام اقدامات و فعالیت‌های آموزشی و تلاش در جهت ایجاد روابط بین‌المللی در حوزه‌های مختلف پژوهشی و تحقیقاتی را در زمره دیگر فعالیت‌های مرکز برشمرد.

در ادامه هر یک مدیران بخش‌های تحقیقاتی مرکز و همچنین نمایندگان حاضر از پژوهشگاه نیرو  پیرامون محورهای پیشنهادی جهت گسترش همکاری‌ها به ارائه توضیحات پرداختند.

قاضی‌زاده رئیس پژوهشگاه نیرو نیز در این دیدار خاطرنشان ساخت: بحث‌هایی که در این جلسه مطرح شد، طیف وسیعی از کارها بویژه مباحث انرژی در ساختمان و هوشمندسازی را شامل می‌شود. نگاه اصلی ما این بوده که چطور می‌توانیم از ظرفیت‌های این مرکز استفاده کنیم و در مباحثی مثل هوشمندسازی بتوانیم اقدامات مثمرثمری را به انجام برسانیم.

وی ادامه داد: با توجه به ظرفیت‌های موجود پژوهشگاه نیرو و مجموعه اقدامات صورت گرفته تا به امروز، محورها و زمینه‌های بسیار زیادی برای انجام کارهای مشترک وجود دارد و به این جهت علاقمندیم با مجموعه‌هایی از جنس مجموعه شما در حوزه‌ طرح‌های کلان تحقیقاتی و پروژه‌های ملی ارتباط برقرار کنیم.

علاقمندیم که این جلسات و تعاملات را به صورت مستمر و در راستای انجام اقدامات شاخص و تاثیرگذار در سطح کشور دنبال نماییم.

خاطرنشان پس از این نشست، دکتر قاضی زاده و هیات همراه با همراهی معاون تحقیقات و فناوری مرکز از برخی بخش‌های تحقیقاتی و آزمایشگاه‌های تخصصی مرکز بازدید به عمل آوردند.

نظر شما