شناسهٔ خبر: 59030 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه هوایی:

آغاز مطالعات طرح جامع ۴ فرودگاه‎ بين‎المللی/ تشریح شیوه‌های برخورد با بازار سیاه و متخلفان بلیت‌های اربعین

آخر هفته بهره‌برداری از نخستین مرکز جست‌وجو و نجات هوایی در جنوب شرق کشور، آغاز مطالعات طرح جامع ۴ فرودگاه‎ بين‎المللی، امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بنیاد سعدی از اهم اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، هستند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مهم‌ترین اخبار حوزه هوایی در هفته‌ای که گذشت، به شرح زیر است:

بهره‌برداری از نخستین مرکز جست‌وجو و نجات هوایی در جنوب شرق کشور

حسن اعرابی‌مقدم، مدیر فرودگاه بین‌المللی زاهدان از بهره‌بردای نخستین مرکز نجات هوایی در ایران خبر داد و گفت: به زودی نخستین مرکز جست‌وجو و نجات هوایی در کشور در زمان بروز سوانح در فرودگاه بین‌المللی زاهدان به بهره‌برداری می‌رسد.

آغاز مطالعات طرح جامع ۴ فرودگاه بينالمللی

مديرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مديريت بحران و پدافند غيرعامل، اقدامات اساسی در حوزه استانداردسازی فرودگاه‌ها و مديريت بحران گفت: در ۶ ماه اول سال ۹۷ قرارداد مطالعات طرح جامع ۱۵ فرودگاه کشور منعقد و به مشاوران ذیصلاح ابلاغ شده است. همچنين فرآيند انتخاب مشاور خارجی برای مطالعات طرح جامع فرودگاههای بينالمللی مهرآباد، مشهد، اصفهان و شيراز نيز شروع شده است.

فرشید گلیج، مديرکل دفتر مقررات فرودگاهي، ضمن گراميداشت هفته دفاع مقدس و شهداي جنگ تحميلي گفت: در زمینه مطالعات طرح جامع پیش گفته، طبق برنامه زمانبندی، مقرر شد فصل اول آن در مهرماه سال جاری به سرانجام برسد.

امضاء تفاهم‌نامه همکاری میان هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران و بنیاد سعدی

تفاهم‌نامه همکاری بین 'هما" و بنیاد سعدی برای توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری‌ها در چارچوب اسناد و برنامه های بالادستی با هدف گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان و استفاده بهینه از توان و ظرفیت های موجود کشور و با توافق رییس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و ریاست بنیاد سعدی به امضاء رسید.

با هدف گسترش زبان و ادبیات فارسی در جهان و استفاده بهینه از توان و ظرفیت های موجود کشور و با توافق رییس هیات مدیره و مدیرعامل هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران "هما" و ریاست بنیاد سعدی، یادداشت تفاهم نامه همکاری بین 'هما" و بنیاد سعدی برای توسعه، تحکیم و تعمیق همکاری ها، در چارچوب اسناد و برنامه های بالادستی به امضاء رسید.

تشریح وضعیت پروازهای عتبات عالیات از فرودگاه زاهدان

مدیرکل فرودگاه سیستان و بلوچستان از کاهش تعداد کاروان‌های سفر به عتبات عالیات در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر داد و گفت: با وجود آنکه این فرودگاه آمادگی تجهیزاتی و زیر ساختی کامل نسبت به پروازهای خارجی و عتبات را دارد، در سال جاری به دلیل نوسانات ارزی در کشور تعداد پروازها و مسافران با کاهش مواجه بوده است.

حسن اعرابی‌مقدم، مدیر فرودگاه سیستان و بلوچستان درباره وضعیت پروازها به عتبات عالیات در سال ۹۶ نسبت به سال جاری گفت: سال گذشته جمعا ۶۸ پرواز ورودی و خروجی به عتبات داشتیم، ولی سال جاری ۱۴ پرواز تاکنون انجام شده است و با کاهش قابل توجهی نسبت به سال گذشته مواجه بودیم.    

سه فرودگاه قطب گردشگری ايران در چند قدمی پيوستن به رنکينگ جهانی

مدير پروژه نظارت برکيفيت خدمات فرودگاهی (ASQ) با بيان اينکه رتبه فرودگاههای مهرآباد و مشهد در رنکينگ جهانی آبرومندانه است، از پيوستن فرودگاه های اصفهان، شيراز و تبريز به رنکينگ جهانی در آينده نزديک خبر داد.

بهمن باقري با اعلام اين خبر عنوان كرد: در اين راستا پيش ارزيابي لازم براي سنجش قابليت فرودگاه اصفهان در پيوستن به رنكينگ جهاني انجام شده و از ابتداي فصل دوم سال ۲۰۱۹ (بهار ۱۳۹۸) اين فرودگاه وارد رنكينگ جهاني خواهد شد.

وي گفت: تا پايان سال جاري مقدمات لازم براي انجام پيش ارزيابي دو فرودگاه شيراز و تبريز را فراهم مي كنيم تا اين فرودگاه ها نيز در فصل هاي دوم  يا سوم سال ۲۰۱۹ وارد رنكينگ جهاني شوند.

برای ۴۴۰ هکتار از اراضی فرودگاه مهر‌آباد سند قطعی صادر شد

مدیرکل راه‌ و شهرسازی استان تهران از جانمایی ایستگاه دوم راه‌آهن تهران در محدوده جنوب غرب میدان آزادی خبر داد و گفت: این ایستگاه علی رغم قرار گرفتن در نزدیکی پایانه مسافربری غرب تهران و فرودگاه مهرآباد با خطوط مترو تهران نیز در ارتباط خواهد بود و قابلیت اتصال فرودگاه امام خمینی (ره) به فرودگاه مهر‌آباد را نیز

نادر محمدزاده در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازیاز صدور سند قطعی برای ۴۴۰ هکتار از زمین‌های فرودگاه مهرآباد خبر داد و گفت: از مجموع این اراضی، ابتدا مشکلات حقوقی ۱۷۰ هکتار مشاء و اخیرا ۲۷۰ هکتار دیگر برطرف شد و تنها مقدار کمی باقیمانده تا مشکلات حقوقی فرودگاه مهرآباد به طور کامل برطرف شود.

به زودی ضريب ايمنی پروازها به سطح بینظيری ارتقا میيابد

رئيس هيأت مديره و مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايي ايران در مراسم افتتاح و بهرهبرداری رسمی از سامانه راداری فرودگاه بندرعباس گفت: تعداد ايستگاه‌های راداری کشور به ۱۷ ايستگاه فعال و تعداد سامانه‌های رادارهای عملياتی به ۲۴ سامانه و تعداد ايستگاه‌هاي کمک ناوبري به ۱۲۴ ايستگاه افزايش يافته است.

رحمتاله مهآبادی ضمن گرامیداشت ایام محرم و هفته دفاع مقدس، از حضور رئیس مجلس شوراي اسلامي، استاندار و نمایندگان استان هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در آیین آغاز به کار این سامانه راداری قدردانی کرد و گفت: کمتر از دو هفته پیش ترمینال جدید فرودگاه لارستان افتتاح و بهره‌برداری شد. پروژه‌ای که یکی از ده‌ها پروژه عمرانی با سرمایه‌گذاری ۱۰۰۰ میلیارد تومانی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بود که تنها طی حدود ۳.۵سال گذشته اجرایی شده است.

تشریح شیوه‌های برخورد با بازار سیاه و متخلفان بلیت‌های اربعین

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری گفت: در مورد سفر نجف و بغداد به غیر از مشهد و تهران از دیگر شهرهای کشور هم بسته به تقاضای شرکت‌های هواپیمایی است. با این حال این نرخ اعلام شده به پرواز و نجف است و در صورت پرواز از دیگر شهرها هم همین نرخ بوده و تغییر نمی‌کند.

رضا جعفرزاده مدیرروابط عمومی و سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری درخصوص نرخ نهایی اعلام شده جهت بلیت‌های سفر اربعین اظهار داشت: شرکت‌های هواپیمایی روز بیست و پنجم شهریورماه جلسه‌ای را با رئیس سازمان هواپیمایی کشوری داشتند و نرخ نهایی را اعلام کردند.

وی افزود: نرخ نهایی سفر تهران – نجف – تهران و تهران – بغداد – تهران ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان که یک طرف مسیر نصف این قیمت و برای مشهد – نجف – مشهد و مشهد – بغداد – مشهد این عدد ۲میلیون و ۸۰۰ هزار تومان است که برای یک طرف مسیر این میزان یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان خواهد بود.

لاریجانی سامانه راداری فرودگاه بندر عباس را افتتاح کرد

با حضور رئيس مجلس شورای اسلامی سامانه راداري فرودگاه بندرعباس افتتاح و مورد بهرهبرداری رسمی قرار گرفت.

طی مراسمی با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، فریدون همتی، استاندار هرمزگان و سه تن از نمایندگان استان هرمزگان آقایان آشوری، هاشمی و مرادی، رحمتاله مهآبادی، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، سامانه راداری فرودگاه بندرعباس مورد بهره برداری رسمی قرار گرفت.

برنامه ريزی برای ساخت ترمينال جديد فرودگاه بوشهر

مديرکل فرودگاه های استان بوشهر با اشاره به تصويب و ابلاغ طرح جامع ۲۰ ساله فرودگاه، يکی از برنامه های کوتاه مدت اين طرح را، ساخت ترمينال جديد با مساحت ۱۰ هزار مترمربع عنوان کرد.

كمال دهقان منشادی با اعلام اين خبر عنوان كرد: پيش از اين سال ۹۵ تفاهمنامه ساخت ترمينال ۱۰ هزار مترمربعي فرودگاه بوشهر ميان شركت فرودگاه ها و ناوبري هوايي ايران و استانداري منعقد شد كه به زودي با فراهم شدن مقدمات لازم عملياتي مي شود.

تحقق صرفه جويی ارزی ۷۸۰ هزار يورويی با نصب رادار فرودگاه بندرعباس

مديرکل ارتباطات و ناوبری هوايي شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوايي ايران از تحقق صرفه جويی ارزی به ميزان ۷۸۰ هزار يورو با استفاده از توان و دانش بومی خبر داد.

محمد حبيب الهي درباره پروژه نصب رادار فرودگاه بندرعباس اظهار داشت: این رادار سال ۸۴ به همراه رادارهای پروژه آریا خریداری شد، در عين حال با شروع تحريم ها، کشور فرانسه از ارسال آن به ایران خودداری کرد. بعد از تصویب برجام این رادار به کشور ما ارسال شد ولي با توجه به اتمام دوره قرارداد کشور فرانسه از نصب آن خودداری کرد و در آن شرایط دشوار متخصصان داخلی با توکل به خدا و ایمان به دانش خود نصب این رادار را به عهده گرفتند و مسئولان را از دغدغه نصب رها کردند.

مراحل نهايی نصب پل‌های تلسکوپی فرودگاه مهرآباد

مديرکل فرودگاه بین‌المللی مهرآباد تهران از اتمام پروژه pier و بهرهبرداري از ايربريجهای(پلهای تلسکوبی) فرودگاه مهرآباد تا قبل از فرا رسيدن فصل زمستان خبر داد.

میرسعید صفینیا گفت: پیرو پروژههای توسعه و بهسازي و ساماندهی و زیباسازی فرودگاه مهرآباد و به منظور تسریع در عملیات اعزام و پذیرش مسافران ۵۰۰ متر مربع از پروژه pier بتنریزی شده و با این اقدام ۵۰۰ متر مربع به مساحت سالن ترانزیت ترمینال ۱ افزوده شده است.

نظر شما