شناسهٔ خبر: 59045 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

حمل‌ونقل ریلی در هفته‌‌ای که گذشت:

صرفه جویی حاصل از تامین ناوگان ریلی بیشتر از تولید است/ ۴۰ واحد صنعتی به خطوط ریلی متصل می شوند/ وزارت صمت در حوزه نوسازی ناوگان ریلی همراه وزارت راه و شهرسازی باشد

گزارش اخر هفته صدور مجوز تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرما برای تعدادی از طرح های ریلی، شاه‌راه ریلی ایران و اروپا در چند قدمی افتتاح و بهره‌برداری، برقراری قطار رفت و برگشت تهران-مشهد به مبلغ ۶۰ هزار تومان، راه‌آهن میزبان کنفرانس بین‌المللی OSJD و کشورهای اوراسیا، تولیدات داخلی واگن جوابگوی نیاز صنعت ريلی کشور نیست

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مهمترین اخبار حوزه حمل‌ونقل ریلی در هفته گذشته به شرح زیر است؛

صرفه جویی حاصل از تامین ناوگان ریلی بیشتر از تولید است

وزیر راه و شهرسازی در شورایعالی هماهنگی ترابری از دستور اخیر رئیس جمهوری در زمینه تامین ناوگان ریلی خبر داد و گفت: در حالیکه صرفه‌جویی حاصل از تأمین ناوگان ریلی در اقتصادی ملی نسبت به تولید بیشتر است، اما به خاطر دستیابی به یک صرفه‌جویی احتمالی در تولید، میلیارد‌ها دلار به سوخت یارانه تعلق می‌گیرد.

به دستور رئیس شورایعالی هماهنگی ترابری کشور مقرر شد، بند ذیل به پیشنهاد‌های شرکت راه‌آهن جهت تأمین ناوگان ریلی اضافه شود؛ «شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران پس از تأمین ناوگان نسبت به واگذاری مالکیت و بهره‌برداری در قالب اجاره یا اجاره به‌شرط تملیک به بخش خصوصی اقدام خواهد نمود.»

۴۰ واحد صنعتی به خطوط ریلی متصل می شوند

معاون بهره‌برداری و سیر و حرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: پیش بینی می شود سال جاری در مجموع ۴۰ واحد صنعتی کشور به خطوط ریلی متصل شوند.

وی اظهارداشت:با اجرای این خطوط ریلی نزدیک به ۲۰ میلیون تن ظرفیت بار جدید از جاده ها به روی حمل و نقل ریلی کشور افزوده می شود.

صدور مجوز تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرما برای تعدادی از طرح های ریلی

هیئت وزیران همچنین با صدور مجوز به سازمان برنامه و بودجه کشور به منظور تأمین ۱۵ درصد سهم کارفرما مربوط به تسهیلات مالی خارجی (فاینانس) برای تعدادی از طرح های ریلی کشور شامل برقی کردن راه آهن های تهران – مشهد و گرمسار – گرگان – اینچه برون، توسعه حمل و نقل با راه آهن – بهینه سازی مصرف انرژی، بهسازی، نوسازی و نگهداری خطوط راه آهن، احداث راه آهن های قزوین – رشت – انزلی آستارا، شیراز – بوشهر، راه آهن غرب کشور و خط آنتنی نهاوند، احداث و برقی کردن راه آهن تهران – همدان – سنندج، احداث قطار شهری تبریز، احداث قطار حومه کلانشهر مشهد به شهر جدید گلبهار، تأمین و تهیه تجهیزات و واگن قطار شهری و حومه و احداث و تکمیل خطوط اولویت دار متروی تهران موافقت کرد.

شاه‌راه ریلی ایران و اروپا در چند قدمی افتتاح و بهره‌برداری

عباس خطیبی معاون ساخت و توسعه راه‌آهن شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور با اشاره به آخرین وضعیت طرح راه‌آهن مراغه-ارومیه اظهار داشت: این خط‌ ‌آهن به طول ۱۸۲ کیلومتر در ۸ قطعه تعریف شده است که شاهد افتتاح و بهره‌برداری از حدفاصل مراغه تا مهاباد در سال‌های گذشته بوده‌ایم.

وی افزود: زیرسازی حدفاصل مهاباد تا ارومیه نیز حدود ۹۸ درصد و بخش روسازی و ساختمان نیز بیش از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی حاصل شده است.

برقراری قطار رفت و برگشت تهران-مشهد به مبلغ ۶۰ هزار تومان

شرکت حمل‌و‌نقل ریلی رجا در تداوم ارائه‌ی تسهیلات رفاهی به هم‌وطنان عزیز، امكان سفر ارزان و ایمن با واگن‌های «مهر صبا» را فراهم کرده است.

ظرفیت ایجاد شده با نام واگن «مهر صبا» روزانه یك حركت در مسیر رفت و برگشت داشته و بلیت آن تحت همین عنوان از طریق كلیه مراكز فروش بلیت (آژانس‌ها) و سامانه ۱۵۳۹ عرضه می‌شود.مجموع قیمت بلیت (رفت و برگشت) برای هر نفر در واگن «مهر صبا» ۶۰۰ هزار ریال بوده و ساعت حركت آن ۱۵:۵۰ از تهران و ۱:۴۰ از مشهد مقدس می‌باشد.

راه‌آهن میزبان کنفرانس بین‌المللی OSJD و کشورهای اوراسیا

راهکارهای توسعه و تکمیل حمل و نقل بین‌المللی باری ریلی در منطقه اوراسیا، روز سه‌شنبه (۱۰ مهرماه) در کنفرانس بین‌المللی OSJD، به میزبانی راه‌آهن بررسی می‌شود.

بر پایه این گزارش، نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی حمل و نقلی، به همراه شرکت کنندگانی از راه آهن‌های آسیای میانه، اروپای شرقی، روسیه و چین همچنین شرکت‌های حمل و نقل باری داخلی و ... در این رویداد حاضر خواهند بود.

وزارت صمت در حوزه نوسازی ناوگان ریلی همراه وزارت راه و شهرسازی باشد

فتخاری در خصوص جلوگیری وزارت صمت از ورود واگن‌های خارجی توسط شرکت‌های فعال ریلی به بهانه حمایت از تولید داخل نیز گفت: وزارت صمت نباید در حوزه ریلی منتظر واگن‌سازان داخلی بماند زیرا در شرایط فعلی کشور درنگ و تعلل پذیرفته نیست و هر روزه شاهد افزایش تحریم‌های یک‌جانبه هستیم که ورود کالاها را به کشور دچار مشکل می‌کند و اگر ظرفیت‌های داخلی واگن‌سازی جوابگوی نیاز داخل نیست باید این وزارتخانه بلافاصله مجوزها و شرایط را برای ورود کالا فراهم کند چون‌که همان‌گونه که رهبری نیز تأکیددارند نباید معیشت و آسایش مردم را منتظر تولید داخل گذاشت بلکه حمایت از تولید به این معنی است که ظرفیت‌های تولید داخل را نیز مدنظر قرار دهیم. پس به همین منظور انتظار این است که وزارت صمت در این زمینه همراه وزارت راه و شهرسازی باشد.

تولیدات داخلی واگن جوابگوی نیاز صنعت ريلی کشور نیست

نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: البته علت مخالف وزارت صمت، عدم استفاده از کالاهای خارجی دارای تولید مشابه داخلی است  ما هم معتقد به استفاده از توان داخل هستیم، اما به نظر من، نه در گذشته و نه در شرایط کنونی تولید داخل، جوابگوی نیازهای کشور نیست.

وی ادامه داد: بر همین اساس و با بررسی ظرفیت تولید داخلی واگن، مقرر شد که قراردادی میان ایران و روسیه برای خرید واگن منعقد شود، که این مسئله سال گذشته محقق شد، اما در شرایط کنونی وزارت صنعت، معدن و تجارت با توجه شرایط روز کشور از اجرای قرارداد مذکور جلوگیری کرده است.

نظر شما