شناسهٔ خبر: 59091 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

سفیر جمهوری فدرال آلمان مطرح کرد؛

حفظ توافق هسته‌ای از اولویت‌های نخست آلمان است/ تاکید بر سابقه طولانی ایران و آلمان در تبادل هنر و اندیشه

کلور سفیر جمهوری فدرال آلمان سفیر جمهوری فدرال آلمان، گفت: حفظ توافق هسته‌ای اولویت نخست ما است و ما می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم، چراکه این توافق برای همه ما خوب و مهم است، زیرا در غیر اینصورت با منازعات و بحران‌های پیچیده‌ای در سرتاسر خاور نزدیک و خاورمیانه روبرو خواهیم شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، کلور- برشتولد سفیر جمهوری فدرال آلمان در سیمنار طراحی با گفت و شنود ضمن اظهار خرسندی از حضور در سمپوزیوم مشترک طراحی با گفت و شنود ضمن اعلام این مطلب که گردهمایی ایران و آلمان توسط سفارت آلمان در ایران با هدف گردهمایی مردمان این دو کشور طراحی شده است، گفت: از ایجاد چنین گردهمایی قصد داشتیم تا جامعه مدنی دو کشور با یکدیگر روبرو و آشنا شوند و این امر باید به دور از مباحث سیاسی و مسائل پیچیده ای باشد که گاه و بیگاه در زندگی روزمره مردم نمود پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: موضوعات سیاسی به ویژه در این منطقه، زندگی روزمره ما را تعیین می‌کند. بنابراین، حفظ توافق هسته‌ای اولویت نخست ما است. ما می‌خواهیم این توافق را حفظ کنیم، چراکه این توافق برای همه ما خوب و مهم است. در غیر اینصورت با منازعات و بحران‌های پیچیده‌ای در سرتاسر خاور نزدیک و خاورمیانه روبرو خواهیم شد.

سفیر جمهوری فدرال آلمان تاکید کرد: برای راضی نگه داشتن هموطنان‌مان لازم است نگاه خود را از سیاست سنتی و کلاسیک به چپ و راست بگردانیم. به همین دلیل نیز به نگاهی نیاز داریم که ابعاد فرهنگی را هم در بربگیرد.

این مقام با اعلام اینکه مردم امید و آرزوهای خود را دارند، خاطرنشان کرد: اما هرکس زندگی روزمره و نگرانی‌هایش را نیز دارد. این بُعد هم باید در سیاست خارجی در نظر گرفته شود؛ از همین جاست که تغییر نگاه، آغاز می‌شود. هر سیاستی از انسان‌ها شروع می‌شود و سیاست خارجی هم از این قاعده مستثنی نیست. برای ما روشن است که سیاست خارجی بدون فرهنگ راه به جایی نمی‌برد. سیاست خارجی نیاز به فرهنگ دارد.

سفیر جمهوری فدرال آلمان در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه می‌خواهد راجع به آزادی هنر سخن بگوید، گفت: آزادی هنر در قانون اساسی ما سخت ریشه دوانده است. این آزادی در میان سایر حقوق اساسی تنها حقی است که حکومت به صورت آگاهانه در آن ورود نمی‌کند. و این امر به همین شکل خوب و البته عامدانه است. باید فضایی ناشناخته‌تر از آنچه که هست خلق و از آن حفاظت شود که در آن تفکر و اقدامی قبلا نفوذ نکرده باشد. فضایی که از محتوای آن نه دولت و نه جامعه می‌توانند و نه می‌خواهند اطلاعی داشته باشند.

وی ادامه داد: دقیقا این پیش‌شرط لازم برای هنر و نوآوری برای مدرنیزه کردن جامعه است. هنر و نوآوری تنها می‌توانند در جایی ظهور کنند که ما هنوز در آنجا قدم نگذاشته‌ایم.

به گفته کلور، سابقه طولانی روابط بین کشورهای ما مدام به ما یادآور می‌شود که ایرانیان و آلمانی‌ها در این فضای خلاقیت به خوبی با هم روبرو می‌شوند و سابقه طولانی در تبادل هنر و اندیشه دارند. و البته اثبات این ادعا فقط نمونه دوستی میان گوته و حافظ و عشق مشترک آنها به شعر نیست.

سفیر جمهوری فدرال آلمان افزود: و اینک معماری نمونه بهتر برای این ادعا است. چراکه ما را به این فضای خلاقیت می برد و بیشتر از آن، عمارت ها و شهرها فضای ملموسی برای همگی ما ایجاد می کند که زندگی ما در آن جریان دارد و ما در آن با خودِ خود مواجه می شویم.

نظر شما