شناسهٔ خبر: 59126 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

میان شورای عالی مناطق آزاد و شرکت راه آهن منعقد شد؛

امضای تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن جلفا- پلدشت- چشمه ثریا

مراسم تفاهم‌نامه احداث مسیر ریلی جلفا- پلدشت- چشمه ثریا میان شورایعالی مناطق آزاد و شرکت راه‌آهن با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس جمهوری و سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن امضا شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مراسم امضای تفاهم‌نامه احداث مسیر ریلی جلفا- پلدشت- چشمه ثریا در مسیر اتصال ریلی ایران و ترکیه با حضور مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و سعید محمدزاده معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت راه‌آهن در دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد برگزار شد.

نظر به اینکه راه‌آهن به استناد قوانین جاری کشور و بند ۲۴ و ۲۵ سیاست‌های کلی برنامه ششم توسعه قصد دارد کریدور اتصال چشمه ثریا به مسیر ریلی ایران- ترکیه از طریق منطقه آزاد ارس و منطقه آزاد ماکو را با انعقاد سرمایه‌گذاری و با رعایت قوانین و مقررات مربوطه و اخذ مجوزها به انجام رساند.

نظر به اینکه سازمان به جهت ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو علاقه‌مند به حمایت از سرمایه‌گذاری در احداث خط راه‌آهن ترکیه- ایران از مسیر چشمه ثریا است.

نظر به اینکه به‌موجب ماده ۶۵ قانون احکام دائمی برنامه‌های ششم توسعه کشور که تمام اختیارات دستگاه‌های اجرایی مستقر در مناطق آزاد واگذارشده، سازمان قبول کرد به جهت حمایت از سرمایه‌گذاری در طرح احداث خط راه‌آهن ترکیه- ایران از مسیر چشمه ثریا و ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی مناسب برای مناطق آزاد ارس و ماکو، خطوط احداثی در این مناطق در مالکیت راه‌آهن باشد.

طرفین به شرح زیر تفاهم کردند:

۱- انجام کلیه عملیات طراحی، مطالعات مسیر، طرح و تأسیسات جانبی، ساختمان ایستگاه‌ها، خطوط فرعی و ایستگاه‌های تشکیلاتی موردنیاز تا مرحله اول(فاز یک) در مناطق آزاد ارس و ماکو، علائم و ارتباطات و مطالعات اقتصادی و ارائه پیشنهاد مدل مشارکت و سرمایه‌گذاری با اولویت BOT با نظر و تائید شرکت راه‌آهن ج.ا.ایران بر عهده سازمان منطقه آزاد ماکو (با تأمین مالی برابر توسط سازمان‌های مناطق آزاد) است.

-۲-طرفین براساس طرح توجیهی اقتصادی و مدل مشاركت و سرمایه‌گذاری مورد تایید، تلاش می‌نمایند نسبت به جذب سرمایه‌گذار جهت اچرای پروژه مذكوئر اقدام نمیاند و حمایت‌های لازم را برای تامین مالی از طریق ساز و كارهای مختلف از جمله آورده سرمایه‌گذار، فاینانس خارجی، تسهیلات صندوق توسعه ملی را بعمل آورند.

۳-۲-در صورت تامین مالی كل یا بخشی از پروژه از محل فاینانس خارجی و الزام طرف خارجی به دریافت ضمانتنامه دولت، راه‌آهن پیگیری‌های لازم از شورای محترم اقتصاد را بعمل خواهد آورد.

۴-۲- مالكیت، مدیریت و بهره‌برداری از شبكه راآهن ج.ا.ایران در منطقه آزاد در طول اجرای قرارداد سرمایه‌گذاری و پس از آن طبق قوانین و مقررات بر عهده راه‌آهن است.

۵-۲- راه‌اهن موافقت خود را با اختصاص منافع حاصل از بهره‌برداری پروژه مذكور برای یك دوره زمانی مشخص متناسب با دوره بازگشت سرمایه به سازمان براساس مدل مشاركت و سرمایه‌گذاری مربوطه اعلام می‌نماید.

۶-۲- در طی فرآیند انجام مطالعات، نیاز به هماهنگی با راه‌آهن كشور تركیه می‌باشد، لذا مكاتبات و هماهنگی‌های لازم توسط راه‌آهن انجام می‌پذیرد.

۷-۲- مدت اعتبار این تفاهم‌نامه از تاریخ ابلاغ به مدت (۹) نه ماه می‌باشد. این مدت می‌تواند با توافق‌ طرفین تمدید گردد، نمایندگن دو طرف ظرف مدت (۴) چهار هفته از تاریخ ایلاغ این تفاهم‌نامه برنامه زمان‌بندی مراحل جاری شدن شروط مقدم را با توجه به اولویت‌ها به اتفاق تهیه و براساس آن اقدام خواهند نمود.

۸-۲- حقوق و تعهدات مشترك سازمان‌های آزاد ارس و ماكو مطابق با تفاهم‌نامه، در قرارداد نهایی تعیین می‌شود.

نظر شما