شناسهٔ خبر: 59129 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی مطرح کرد؛

تلاش بر ایجاد پیوند و تداوم بین گذشته و امروز در معماری/ آماده تداوم برنامه های خلاقانه معماری با صاحبنظران داخلی و بین‌المللی هستیم

محمد سعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی آمادگی خود را برای حمایت از این برنامه (طراحی گفت و شنود) و تداوم آن و فراهم کردن شرایطی برای ارایه برنامه‌های جدید و خلاقانه‌ که بتواند چالش‌های جدی امروز ما را که ما امروزه در شهرهایمان با آنها مواجه هستیم را حداقل کاهش دهد، اعلام می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی در سمینار طراحی گفت و شنود که در سالن خلیج فارس فرهنگسرای نیاوران برگزار شد، ضمن خیرمقدم به میهمانان شرکت‌کننده در این سمینار، گفت: جای خوشوقتی است که برنامه‌ای مشترک بین ایران و سایر کشورها برگزار می‌شود و از طریق چنین برنامه‌های مشترکی امکان گفتگو و تبادل تجربه فراهم می‌شود.

ایزدی با اعلام این مطلب که پیشنهادهای ارایه شده توسط استادان آلمانی حاضر در نشست همچون پروفسور مارگ پیشنهادهای قابل‌توجهی است که به آن‌ها پرداخته خواهد شد، اظهار امیدواری کرد تا این پیشنهادات سرفصلی برای ادامه گفتگوهای بین دو کشور ایران و‌ آلمان باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی ضمن اعلام این مطلب که روندی که در دنیا طی شده، متاسفانه گسست از گذشته را نشان می‌دهد، گفت: بی‌توجهی به گذشته آثار مخربی را به جای گذشته است. ایران نیز با برخورداری از پیشینه فرهنگی و تمدنی و مابه‌ازاهای کالبدی خود در شهرها و روستاهای مختلف، متاسفانه روند تنزلی را طی کرده است و متاسفانه ایران به نوعی به آثار به جای مانده از تاریخ خود کم‌توجهی کرده است.

ایزدی با تاکید بر اینکه گسست از گذشته مساله ای جدی است که باید مورد توجه قرار گیرد، خاطرنشان کرد: آنچه که امروزه در دنیا مطرح است ضمن استقبال از خلاقیت و نوآوری‌ها در نوساخته‌های معماری، تلاش بر ایجاد پیوند و تداوم بین گذشته و امروز است.

این مقام مسئول معتقد است: یکی از ویژگی‌های مهمی که باید در برنامه‌های خود به آن توجه کنیم، ایجاد هم‌پیوندی مجدد از طریق بازخوانی گذشته خودمان است. ما در وزارت راه و شهرسازی تلاش داریم تا این مسیر را دنبال کنیم و اندیشه‌ای را تحت‌عنوان ایرانشهر، مدت‌هاست که از سوی وزیر راه و شهرسازی مطرح شده و هدف آن عمدتا دنبال کردن همین موضوع؛ هم‌پیوندی مجدد از طریق بازخوانی گذشته تاریخی است.

وی تصریح کرد: با بازخوانی گذشته ولی با نگاه به آینده می‌توانیم هم‌پیوندی، فاصله و انقطاعی که به وجود آمده را برطرف کنیم.

ایزدی همچنین گفت: به عنوان یکی از نکات کلیدی فکر می‌کنم که باید روی این مساله پرچالش کار کنیم. باید بتوانیم ضمن فراهم‌کردن شرایطی برای بروز خلاقیت‌های معمارانه و بروز افکار جدید و مدرن بتوانیم هم‌پیوندی ایجاد کنیم و این جریان جدید را با گذشته ای که به آن افتخار می‌کنیم، پیوند بزنیم.

وی عنوان این نشست را؛ گفت و شنود، نکته‌ای بسیار حائز اهمیت خواند و با اشاره به اینکه عموما همه عادت به گفت دارند و کمتر می‌شوند، خاطرنشان کرد: امیدواریم بتوانیم شرایطی را فراهم کنیم تا با شناخت مخاطبان اصلی؛ مخاطبانی که می‌توانند و حرف‌های خوبی برای همگان و تاثیرگذاری در روند خلق فضاهای معمارانه دارند را بیشتر بشنویم.

ایزدی: تصریح کرد: فکر می‌کنم این مسیر، مسیر درستی است که در این برنامه هم مورد توجه قرار گرفته است و امیدوارم این مسیر را در برنامه‌های آتی دنبال کنیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: مجددا ضمن تشکر از همه کسانی که در برگزاری این برنامه سهیم بودند به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی آمادگی خود را برای حمایت از این برنامه و تداوم آن و فراهم کردن شرایطی برای ارایه برنامه‌های جدید و خلاقانه‌ که بتواند چالش‌های جدی امروز ما را که ما امروزه در شهرهایمان با آنها مواجه هستیم را حداقل کاهش دهد، اعلام می‌کنیم.

وی حضور پیروز حناچی را در شهرداری تهران فرصتی مناسب برای اجرای برنامه های مشترک وزارتخانه با شهرداری در شهر تهران عنوان کرد.

نظر شما