شناسهٔ خبر: 5913 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس خبر داد:

برپایی کمپین شادی برای کاهش تصادفات جاده‌ای/ رکورد فارس در کاهش تصادفات نوروزی

هوشنگ عشایری مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس از کاهش ۱۵ درصدی تصادفات جاده‌ای در طرح نوروزی امسال خبر داد و گفت: برای نوروز ۹۵ با برپایی کمپین شادی در نقاط حادثه خیز محورهای استان، حداقل ۵۰ درصد از آمار تصادفات کاهش خواهد یافت.

هوشنگ عشایری در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با بیان این‌که در طرح نوروزی امسال حدود ۸۵۰ پرسنل راهداری در قالب ۹۸ اکیپ به همراه ۵۸۰ دستگاه سبک و سنگین مشغول به خدمات رسانی بودند، اظهار کرد: در نیمه نخست تعطیلات در مقایسه با سال گذشته، به دلیل بارندگی با کاهش تردد در محورهای مواصلاتی مواج شدیم اما در نیمه دوم که منتهی به ۱۳ فروردین شد، به دلیل مطلوبیت هوا نسبت به سال گذشته، یک درصد رشد در تردد جاده‌ای داشتیم.

مدیر کل راه و شهرسازی استان فارس گفت: امسال طی طرح نوروزی، در ۶۶ محور استان که عملکرد ملی دارند، حدود ۱۳ میلیون و ۱۱۵ هزار تردد و در شهر شیراز حدود سه میلیون و ۴۰۰ هزار تردد خودرو انجام شد. اگر مسافران هر خودرو را به طور میانگین چهار نفر فرض کنیم، جمع خروج و ورود مسافر به شهر شیراز حدود ۱۳ میلیون نفر برآورد می‌شود.

عشایری با بیان این‌که مطابق آمار میراث فرهنگی و گردشگری استان فارس، حدود سه میلیون نفر در شهر شیراز اسکان موقت شبانه داشتند و از اماکن تاریخی این شهر بازدید کردند، یادآوری کرد: متاسفانه قبل از سال تحویل (۲۷ اسفند)، دو فقره تصادف جاده‌ای در استان رخ داد و طی آن ۱۸ نفر جانشان را از دست دادند.

به گفته وی بیشتر این افراد، تبعه افغانستان را داشتند و به‌طور قاچاق وارد کشور شده بودند. همچنین یک عدد پراید و یک عدد زانتیا نیز با تریلی برخورد کردند و باعث فوت راننده و سرنشینان آن شد.

عشایری خاطر نشان کرد: با توجه به تصادف رخ داده، امسال با ۳۲۰ درصد رشد (تلفات) نسبت به سال گذشته، طرح نوروزی را آغاز کردیم اما با تلاش پرسنل راهداری، هلال احمر، پلیس، اورژانس و احتیاط رانندگان تا ۱۵ فروردین، این آمار به ۱۵ درصد کاهش پیدا کرد.

وی با بیان این‌که کاهش چشمگیر آمار تلفات از ۳۲۰ درصد به ۱۵ درصد یک رکورد قابل توجه در کشور محسوب می‌شود، افزود: امسال نسبت به سال ۹۳ حدود  ۱۵ درصد و نسبت به سال ۹۲ حدود ۴۵ درصد کاهش داشتیم. در واقع امسال طی طرح نوروزی، حدود ۶۳ متوفی، سال گذشته ۷۴ متوفی و دو سال پیش، حدود ۱۱۵ نفر جانشان را در اثر تصادف در محورهای استان فارس از دست دادند.

معاون حمل و نقل ستاد نوروزی ۹۴ استان فارس با یادآوری این‌که امسال حدود ۴۰ درصد از تلفات ناشی از واژگونی خودرو بوده، تاکیدکرد: این تصادفات نه به دلیل برخورد خودرو با خودرو، بلکه به دلیل عدم کنترل و خستگی راننده به وقوع پیوسته است.

برپایی کمپین شادی به منظور کاهش تصادف جاده‌‌ای

عشایری با بیان این‌که در نوروز سال آینده در نقاطی که بیشترین واژگونی خودرو رخ داده، کمپین‌های شادی به منظور کاهش تصادف جاده‌ای برپا می‌شود، افزود: در نقاطی که امکان اصلاح شیب شیروانی وجود ندارد، با برپایی چادر و ایجاد کمپین شادی می‌توان رانندگان را به اجبار ترغیب یا تشویق به توقف کرد تا پس از رفع خستگی و تجدید قوا، به سفر خود ادامه دهند.

وی با اشاره به این‌که طرح کمپین شادی در سال‌های گذشته در استان اصفهان نیز برپا شده، اظهار کرد: می‌خواهیم فضایی ایجاد کنیم تا رانندگان و خانواده‌هایشان ترغیب شوند تا  در این کمپین‌ها توقف کنند؛ با توجه به این‌که در استان فارس ۱۰ محور با این شرایط وجود دارد، در نتیجه امیدواریم که در این محورها، کمپین شادی نوروزی برای سال آینده برپا شود. معتقدیم که این کمپین‌ها می‌توانند حداقل ۵۰ درصد از آمار تصادفات را کاهش دهند./

نظر شما