شناسهٔ خبر: 59138 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان کرد:

صرفه‌جویی ۶۰۰ میلیون دلاری با انتقال بار از جاده به ریل/ تشريح توسعه حمل‌ونقل ریلی در ۵ سال گذشته

جلسه مدیرعامل شرکت راه‌آهن با بیان اینکه « به راحتی می‌توان ۳۰ میلیارد تن بار به ریل منتقل کرد» گفت؛ این عدد به ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم ۶۰۰ میلیون دلار صرفه جویی داشته باشیم که در شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه کشور بسیار موثر است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در مراسم امضا تفاهم‌نامه احداث راه‌آهن جلفا- پلدشت- چشمه ثریا اظهار داشت: مزیت‌های حمل‌ونقل ریلی در سراسر جهان غیر قابل رقابت است اما در داخل ایران، بی توجهی به یکپارچگی بین دستگاه‌ها وعملکرد جزیره‌ای باعث تحمیل هزینه‌های زیاد به کشور می‌شود.

وی افزود: سازمان مناطق آزاد که نقش جدی، مولد و ارزشمند در مناطق آزاد دارند همواره به حمل‌ونقل برای توسعه ارتباطات پایدارخود نیازمندند.

معاون وزیر راه و شهرسازی از بعد اقتصاد ملی به حمل‌ونقل ریلی اشاره کرد و گفت: اگر هر مقدار موفق شویم بار و مسافر را به ریل منتقل کنیم برای پایداری اقتصاد در کشور به صورت جدی اثر بخش و اثر گذار خواهیم بود.

محمدزاده با توجه به اینکه فعلا دولت تصمیمی برای افزایش قیمت سوخت ندارد گفت: طبیعتا اگر در طراحی کشور بتوان کاری کرد که انرژی مصرفی در کشور به حد اقل ممکن برسد، سبب کمک به اقتصاد کشور خواهد شد. زمانی که یک تن‌کیلومتر بار از جاده به ریل منتقل می‌شود از منظر صرفه جویی سوخت در اقتصاد حمل‌ونقل، حد اقل ۳۵ سی سی صرفه جویی حاصل می‌شود که اگر در ۵۷ سنت قیمت گازوئیل ضرب شود ۲ صدم دلار به ازای هر تن‌کیلومتر خواهد بود.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خاطرنشان کرد: اگر بدانیم که حد اقل به راحتی می‌توان ۳۰ میلیارد تن بار به ریل منتقل کرد. این عدد به ما نشان می‌دهد که ما می‌توانیم ۶۰۰ میلیون دلار صرفه جویی داشته باشیم. حال حساب کنیم که این اقدام چقدر می‌تواند با توجه به تحریم‌های ظالمانه موجود علیه کشور موثر باشد.

وی با بیان اینکه «تمام هم و غم این بوده است که انتقال بار از جاده به ریل به هر مقدار ممکن انجام شود» اظهار داشت: در کشورهایی که قیمت سوخت ۱.۲ یورو محاسبه می‌شود، برای کامیون این طور مقرر شده اگر کامیون در ماه به یک پارک لجستیک بیش از ۳۰ مرتبه مراجعه کند از مالیات معاف می‌شود و در مقابل به حمل‌ونقل ریلی پیشنهاد می‌کنند حق دسترسی از ۳۰ به ۱۵ درصد کاهش یابد و در مقابل دولت ۱۵ درصد را تامین می‌کند.

وی افزود: این اقدامات به دلیل صرفه جویی در اقتصاد ملی انجام می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اقدامات راه‌آهن طی چند سال اخیر اظهار داشت: بسیاری از اقدامات طی سال‌های اخیر سبب توسعه حمل‌ونقل ریلی شده است اما سبب توسعه بنگاهی شرکت راه‌آهن نشده، در واقع درآمد ریلی افزایش پیدا نکرده اما در بعد ملی موثر واقع شده ایم.

وی گفت: تغییر سیاست تعرفه‌ای راه‌اهن در سال گذشته باعث شد میزان ۱۴۰ میلیون دلار اضافه بر روال سال‌های گذشته صرفه جویی سوخت در حوزه بار انجام شود، علی رغم اینکه در حوزه اقتصادی باید درآمد و هزینه داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه بیان داشت: یکی از اقدامات عملیاتی شرکت راه‌آهن، طراحی برای اتصال منطقه آزاد اروند به بندر ماهشهر بود که راه‌آهن در این زمینه ۱۵۰ میلیارد تومان برای تشکیل شرکت پروژه آورده خود را تامین کرد که امیدواریم این کار به سر انجام برسد.

محمدزاده خاطرنشان کرد: در مناطقه آزاد سلفچگان و سایر نقاط نیز لازمه تدبیر دبیر شورایعالی مناطق آزاد و دقت بیشتر شرکت راه‌آهن هستیم تا به موفقیت‌های بیشتر دست یابیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی مستقل از دو منطقه ازاد ارس و ماکو تصریح کرد: اتصال ریل به چشمه ثریا از جهت استراتژیک برای کشور حائز اهمیت است، زیرا از مرز رازی اگرچه به کشور ترکیه و ارووپا متصل می‌شویم اما به دلیل عبور از دریاچه وان با یک گلوگاه ظرفیتی مواجه خواهیم شد به همین دلیل عبور از چشمه ثریا به طور حتم سبب توسعه حمل ونقل می‌شود.

وی تاکید کرد: اتصال ایران و ترکیه برای هر دو کشور حائز اهمیت است و امیدواریم با همت و حمایت مشاور رئیس جمهوری و دبیر شورایعالی مناطق ازاد بتوانیم این اقدام صورت بگیرد.

مدیرعامل شرکت راه آهن بیان داشت: تلاش می‌شود مدت زمان مطالعه طرح احداث راه‌آهن جلفا- پلدشت- چشمه ثریا کمتر از ۹ ماه به پایان برسد.

محمدزاده با بیان اینکه «مهمترین موضوع طراحی مدل اقتصادی برای اجرای این پروژه است» گفت: شاید مجبور به انجام پروژه به صورت مشارکتی همانند پروژه‌های آزادراهی و پروژه اتصال ماهشهر به منطقه ازاد اروند باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ظرفیت‌های قانونی راه آهن گفت: در برنامه ششم احکامی اخذ شد که سرمایه‌گذاری در حمل‌ونقل ریلی مطابق سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته باشد. همچنین صندوق توسعه ملی آماده همکاری و حمایت است و ما آمادگی داریم برای این پروژه در صورتی که شرکت خصوصی وارد عمل شود حمایت کنیم.

وی یادآور شد: در قانون دائمی حکمی اتخاذ شده که راه‌آهن می‌تواند برای سرمایه‌گذاری در حوزه ریلی ضمانت‌نامه منتشر کند و ما از این ظرفیت برای دریافت وام‌های داخل و خارج از ایران استفاده کرده‌ایم. حتی با این مدل در بورس اوراق منتشر کرده و راه‌آهن ضمانت را پذیرفته تا هزینه‌های سرمایه‌گذاری کاهش یابد.

نظر شما