شناسهٔ خبر: 59155 - سرویس بنادر و دریانوردی
نسخه قابل چاپ

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح کرد:

ایجاد شهرک‌های صنعتی در مجاورت بنادر/ ضرورت ارایه مشوق‌ها به سرمایه‌گذاران/ سودده شدن صنعت با سرمایه‌گذاری در مجاورت بنادر

بیژن پناهی‌زاده معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: در صورت وجود امکانات مناسب در نقاط ساحلی و بندری، مواد اولیه به راحتی به کشور وارد می‌شود و تولیدکننده می‌تواند کالای مربوطه را تولید و در نهایت صادر کند.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، بیژن پناهی زاده درباره وضعیت بنادر کشور به ارایه توضیحاتی پرداخت و گفت: در صورت وجود امکانات مناسب در نقاط ساحلی و بندری، مواد اولیه به راحتی به کشور وارد می شود و تولیدکننده می‌تواند کالای مربوطه را تولید و در نهایت صادر کند، بنابراین بنادر می‌توانند شرایط صادرات را تسهیل کنند و به کانون صادرات هم تبدیل شوند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی بدون وجود زیرساخت‌هایی نظیر آب، برق، گاز و اراضی مناسب حاضر به فعالیت در مناطق ساحلی و بندری نیستند. در خیلی از بنادر زیرساخت‌های لازم فراهم شده است اما برای حضور صنایع به تجهیزات و امکانات بیشتری نیاز است.

معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بر آمایش سرزمینی و اولویت سنجی در بنادر تاکید کرد و گفت: از این طریق می‌توان در راستای تاسیس شهرک‌های صنعتی در نزدیکی بنادر و سواحل کشور گام برداشت و با ارائه مشوق‌های لازم حضور پررنگ واحدهای تولیدی و صنعتی را در این نواحی رقم زد.

وی اعلام کرد: یکی از علل بالا بودن قیمت تمام شده محصولات در کشور این است که از پتانسیل و ظرفیت دریایی خود به نحو مطلوب استفاده نکرده ایم.

پناهی‌زاده با بیان اینکه پس از تولید نیازمند آن هستیم که محصول را به پایانه‌های صادراتی برسانیم و این اقدام با هزینه‌های حمل و نقل همراه است، افزود: اگر در نواحی ساحلی و دریاها تولید داشته باشیم و پایانه‌های صادراتی در مجاورت واحدهای تولیدی واقع شده باشند، درنتیجه هزینه‌های حمل و نقل کاهش می‌یابد و سرمایه‌گذار به فعالیت در این نقاط علاقمند می‌شود و در نهایت تولید سودده می‌شود.

به گزارش سازمان بنادر و دریانوردی، وی خاطرنشان کرد: باید به تولیدکنندگان و صنعتگران تسهیلات مختلف ارائه کرد و با در نظر گرفتن معافیت‌های مالی، شاهد فعالیت واحدهای تولیدی در بنادر و سواحل باشیم تا با انجام تولید، صادرات نیز رقم بخورد.

نظر شما