شناسهٔ خبر: 59273 - سرویس هوایی
نسخه قابل چاپ

رحمت‌الله مه‌آبادی مطرح کرد:

افزایش تاب‌آوری صنعت هوایی برای ۳ دهه آینده/ کاهش هزینه پرواز با افتتاح مسیرهای هوایی جدید/ استفاده مناسب شرکت فرودگاه‌ها از فرصت برجام

جلسه مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به تجهیز و توسعه ۲۰۰۰ میلیارد تومانی فرودگاه‌ها و ایستگاه‌های کمک ناوبری کشور در فرصت برجام گفت: با انجام این پروژه‌ها تاب‌آوری صنعت هوایی ایران برای ۳ دهه آینده تضمین شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیر عامل و رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در آیین بهره‌برداری از ۶ پروژه مرتبط با ناوبری و کنترل فضای کشور ضمن خیر مقدم به رییس سازمان انرژی اتمی و هیات همراه، و همچنین مدیران سازمان هواپیمایی کشوری، به تحول در عملکرد شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی کشور اشاره کرد و گفت: طی ۴.۵ سال گذشته تحولات بسیار زیادی در حوزه ناوبری هوایی کشور و فرودگاهی شاهد بودیم.

وی ادامه داد: ۵۴ فرودگاه فعال و دو فرودگاه در حال ساخت کشور و ۱۵۲ ایستگاه کمک ناوبری کشور به به کارگاه سازندگی تبدیل شدند. این ایستگاه‌ها در نقاط کوهستانی و اغلب صعب العبور فعال هستند که در آنها سامانه های گیرنده و فرستنده و دستگاه های کمک ناوبری را نصب کرده‌ایم.

مه آبادی با اشاره به استفاده این شرکت از فرصت برجام گفت: در فاصله کوتاهی که به واسطه برجام ایجاد شد، نزدیک به ۱۰۰۰ میلیارد تومان تجهیزات وارد کشور کردیم و ۱۰۰۰ میلیارد تومان عمرانی انجام دادیم. امروز چهره مهرآباد عوض شده، اما زوایای پنهانی نیز مانند پروژه‌های ناوبری و کنترل هوایی وجود دارد که دیده نمی شود.

این مقام مسئول با اشاره به بی نیازی کشور به نوسازی سامانه های راداری و کمک ناوبری در سال های آینده  افزود: با اجرای این پروژه ها تاب آوری  سامانه های ناوبری و فرودگاهی کشور به سه دهه می رسد و در جنگ اقتصادی بیشترین فرصت را در اختیار تصمیم گیران گذاشته می‌شود که با قدرت چانه زنی بیشتر بتوانند کشور را از بحران عبور دهند.

وی ادامه داد: در همین سال نوسازی کلیه سامانه های کمک ناوبری، ارتباطی و سنسورهای راداری به اتمام خواهد رسید.

افزایش تاب آوری صنعت هوایی

 مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه اولین پروژه ای که افتتاح می شود، بهره برداری از فاز اولسامانه جامع تجمیع و تحلیل اطلاعات ایمنی «سما» است، گفت:اولویت اصلی ایکائو و سازمان هواپیمایی کشوری ایمنی مسافران است و مهمترین ماموریت ما برقراری ایمنی و مدیریت ریسک است.

مه آبادی با اشاره به افزایش ایمنی پروازها با استفاده از سامانه سما، ادامه داد: افزایش ضریب ایمنی با افتتاح این سامانه نباید به این تعبیر شود که پیش از این فعالیت‌ها غیر ایمن بوده است. چراکه سامانه‌ها یا تجهیزات و حتی رادارها ایمنی نخواهد آورد. آنچه ایمنی می‌آورد دستورالعمل هاست

وی افزود: اما سامانه مدیریت ایمنی به ما و سازمان هواپیمایی کشوری اطمینان می دهد که هیچ خطری در عملیات پروازی رخ نمی‌دهد و شرایط ایمنی با تهدیدی متوجه نمی‌شود.

این مقام مسئول سامانه مدیریت ایمنی یک رویکرد پیشگیرانه دانست و گفت: هدف از استقرار این سامانه به کارگیری یک سیستم یکپارچه، پویا و تعطیل ناپذیر است.

وی ادامه داد: هر خطر بزرگ یا کوچک و یا پیدا و پنهان موجود باید شناسایی و تحلیل شود. این اقدامات کنترلی حتی می‌تواند به تعویق یا تعلیق فعالیت یک فرودگاه نیز منجر شود، چنانچه به تازگی فعالیت پروازی یکی از فرودگاه‌های کشور را در شب بر اساس اطلاعات این سامانه که به طور آزمایشی فعال است، تعلیق کردیم.

مه آبادی با اشاره به اینکه هر شخص، در هر سمت، با هر وظیفه باید بتواند در خصوص رویدادهای مرتبط با ایمنی گزارشاتی را ثب و پیگیری کند تا امکان بهبود مستمر شاخص‌های ایمنی ایجاد شود، گفت: این سیستم جدای از افزایش ایمنی، زمینه ساز جلب اعتماد بیشتر جامعه جهانی و مشتریان نیز شده و به افزایش درآمد کشور منجر می‌شود.

وی افزود: تا پیش از این سامانه مدیریت ایمنی در شرکت فرودگاه‌ها وجود نداشت، بنابراین یکی از ماموریت‌های این شرکت استقرار این سیستم تعریف شد.

رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه این سامانه در همه کشورهای عضو ایکائو وجود دارد، گفت: می‌توانستیم نرم افزار را از خارج از کشور تهیه کنیم، اما این سامانه با توان داخلی و همت متخصصان آی تی شرکت فرودگاه‌ها ساخته شده و مورد بهره‌برداری آزمایشی قرار گرفته است.

توجه به اقتصاد مقاومتی با کاهش طول مسیرهای هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران بهره‌برداری از یکی از مسیرهای هوایی جدید که کوتاه سازی شده، دیگر دستاورد این شرکت دانست و گفت: مسیر Q۱۶ از زابل به زاهدان امتداد دارد، این مسیر ۳۸۰ کیلومتر طول داشت با کوتاه سازی به ۲۰۷ کیلومتر کاهش پیدا کرده است. اگر هواپیما بدنه متوسط در این مسیر پرواز کند، مدت پرواز ۱۵ دقیقه کوتاه می‌شود.

وی ادامه داد: این رویداد تاثیرات جانبی زیادی دارد. کوتاه شدن زمان سفر برای مسافران، کاهش مصرف سوخت وکاهش مصرف موتور و قطعات تایمی هواپیما از جمله تاثیرات این اقدام است که در واقع پیاده سازی اقتصاد مقاومتی به شمار می آید.

 مه آبادی با اشاره به افزایش طول مسیرهای پروازی از ۶۰ هزار کیلومتر به ۹۵ هزار کیلومتر گفت: به دنبال این هستیم که ایران نقطه تعادل منطقه شود. تا سه سال پیش هیچ مسیر هوایی موازی نداشتیم و توانسته ایم در سال های اخیر راه های موازی را راه اندازی و ۳۵ هزار کیلومتر مسیر جدید ایجاد کنیم که یک انقلاب در صنعت هوانوردی به شمار می رود.

استفاده از توان بومی در تولید نرم افزارهای هوایی

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها سپس به سایر طرح‌های افتتاح شده اشاره کرد و گفت: بهره برداری از فاز اول سامانه بریفینگ مرکزی و الکترونیکی کردن و یکپارچه سازی طرح پرواز اقدام دیگر شرکت فرودگاه ها است.

وی افزود: این اقدام اثرات بسیار زیادی را در سیستم و خطوط هوایی به دنبال دارد. حذف واحدهای بریفینگ فرودگاهی، کاهش نیاز به نیروی انسانی، تسهیل دسترسی شرکت‌های هواپیمایی به اطلاعات،  کاهش خطای نیروی انسانی در ورود و اصلاح اطلاعات از جمله اثرات این اقدام است.

مه‌آبادی ادامه داد: در فاز دوم این طرح، این امکان پیش می‌آید که تمام پروازهای داخلی و بین المللی انجام شده در کشور  از جمله پروازهای عبوری را هم از طریق این سامانه مدیریت کنیم.

رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از افتتاح مرکز آموزش کنترل‌های ترافیک هوایی بهره‌برداری از سامانه  شبیه ساز تقرب و بهره‌برداری از مرکز آزمون به عنوان سایر دستاورد‌های این شرکت یاد کرد و گفت: فارغ از تاثیر آموزش بر حوزه های مرتبط با ایمنی، تمام آموزش‌ها در کشور انجام خواهد گرفت و حتی این امکان به وجود می‌آید که از سایر کشورها برای آموزش دانشجو جذب کنیم. نرم‌افزار مورد استفاده در این شبیه ساز بومی است و با استفاده از توان متخصصان داخلی.طراحی شده است.

وی افزود: پروژه های بسیار زیادی را در صف افتتاح و بهره‌برداری داریم. مشکل وقت مقامات کشور است که نمی‌توانند در مراسم افتتاحیه این پروژه‌ها شرکت کنند.

استفاده مناسب شرکت فرودگاه‌ها از فرصت برجام

علی اکبر صالحی، معاون رییس جمهور و رییس سازمان انرژی اتمی نیز در این مراسم ضمن ابراز خرسندی از حضور در جمع خدمتگزاران این صنعت که وظایف حساسی را برعهده دارند، گفت: خوشحالم که به عنوان یک هموطن، با وجود محدودیت های موجود، شاهد این مقدار تحولات و دستاوردها در صنعت هوانوردی هستم و از شما تقدیر و تشکر میکنم که این مجموعه را به جایگاه مناسب و در شأن جمهوری اسلامی ایران رساندهاید.

وی با تأکید بر اینکه خریداری تجهیزات راداری و کمک ناوبری و اجرای عملیات عمرانی در فرودگاهها به میزان ۲۰۰۰ میلیارد تومان کار بزرگی است، گفت: من وقتی در سفرهایم به فرودگاههای مختلف کشور میرفتم بسیار تأسف میخوردم که چرا یک کشور دیرینه و تمدنساز و اندیشهپرور، در زمینه فرودگاهی حتی نسبت به کشورهای تازه تأسیس نیز عقب مانده است و اکنون خدارا شکر میکنم که در این زمینه قدمهایی برداشته شدهاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به اینکه یکی از پروژههای افتتاح شده در این مراسم مربوط به بحث ایمنی است، گفت: ایمنی وجه اشتراک شما و ما در سازمان انرژی اتمی است. در صنعت ما ایمنی مرز نمیشناسد چراکه بروز هر حادثهای میتواند اثراتی را حتی در خارج از مرزهای کشور به وجود بیاورد بنابراین ما  استانداردهای ایمنی را در حد اعلای آن در نظر میگیریم چراکه مردم به ما اطمینان کردهاند. شما هم چنین مسئولیتی دارید و یقین دارم که اگر حادثهای در زمینه کاریتان رخ دهد شما نیز خود را در آن سهیم میدانید و متأثر میشوید.

صالحی در پایان سخنان خود ضمن تبریک به فعالان صنعت هوانوردی به خاطر افتتاح این طرحها گفت: از شما تشکر میکنم که توانستهاید در زمان کوتاه سه و نیم ساله این قدمهای بزرگ را بردارید و با توجه به زیرساختهایی که فراهم کردهاید باعث شدهاید این صنعت بتواند تا دو دهه آینده مصون بماند.

گفتنی است در حاشیه این نشست مه‌آبادی و صالحی از مرکز کنترل فضای کشور و پروژه‌های افتتاح شده بازدید کردند.

نظر شما