شناسهٔ خبر: 59288 - سرویس شرکت‌ها
نسخه قابل چاپ

سازمان هواشناسی اعلام کرد:

تحلیل بارش، دما و خشکسالی کشور در نیمه اول سال ۱۳۹۷/ افزایش ۲۳ درصدی بارش‌ها نسبت به نیمه نخست سال گذشته

باران میزان بارش در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به بلندمدت در ۱۷ استان افزایش، در ۱۰ استان کاهش و در ۴ استان درحد نرمال بوده است و نسبت به سال ۱۳۹۶ در این بازه زمانی ۱۹ استان با افزایش بارش و ۶ استان با کاهش بارش مواجه بوده‌اند و ۶ استان نیز بارش نرمالی داشتند.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی طبق بررسی داده‌های ثبت شده از ۱ فروردین تا ۳۱ شهریور ۱۳۹۷ مجموع بارش کل کشور ۷۰.۸ میلی متر به ثبت رسیده که در مقایسه با مدت مشابه در بلندمدت (۶۶.۷ میلی متر) ۶.۲ درصد کاهش و در مقایسه با دوره مشابه در سال گذشته (۵۷.۵ میلی متر) ۲۳.۲ درصد افزایش داشته است.  

میزان بارش در ۶ ماه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به بلندمدت در ۱۷ استان (یزد، ایلام، همدان، اصفهان، مرکزی، قم، کرمانشاه، سمنان، خراسان جنوبی، لرستان، خوزستان، کردستان، آذربایجان غربی، زنجان، کهگیلویه‌‌و‌‌بویراحمد، تهران و آذربایجان‌شرقی) افزایش، در ۱۰ استان (هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان، گلستان، مازندران، خراسان‌شمالی، بوشهر، فارس و اردبیل) کاهش و در ۴ استان (البرز، قزوین، چهارمحال‌و‌بختیاری و خراسان‌رضوی) درحد نرمال بوده است و نسبت به سال ۱۳۹۶ در این بازه زمانی ۱۹ استان با افزایش بارش و ۶ استان با کاهش بارش مواجه بوده‌اند و ۶ استان نیز بارش نرمالی داشتند.

استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، گیلان، کرمان و گلستان دارای بیشترین کاهش بارش در نیمه اول سال ۱۳۹۷ نسبت به نرمال بلندمدت خود بوده‌اند.

طی شش ماه اول سال ۱۳۹۷ به غیر از اردیبهشت ماه که کاهش ۰.۶ درجه سانتی گرادی نسبت به بلندمدت داشت، بقیه ماه‌ها با افزایش دما نسبت به بلندمدت خود مواجهه بوده اند.

براساس شاخص SPEI، ۶ ماهه منتهی به پایان شهریور۱۳۹۷، در مجموع حدود ۸۰.۶ درصد از مساحت کشور با درجات مختلف خشکسالی کوتاه مدت مواجه بوده‌اند که شدت خشکسالی در ۲۵.۳ درصد آن شدید و بسیار شدید بوده است. نواحی شمال، جنوب و جنوب‌شرق کشور درگیر خشکسالی شدید و بسیارشدید بوده‌اند./

نظر شما