شناسهٔ خبر: 59313 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داد:

پیگیری مستقیم آخوندی برای اختصاص ارز کالاهای اساسی به حمل‌ونقل ریلی/ ارسال بسته حمایتی از ناوگان ریلی به ستاد اقتصاد مقاومتی/ احداث راه‌آهن رشت- آستارا در سال جاری

محمدزاده در جمع مدیرعامل شرکت راه‌آهن از پیگیری مستقیم وزیر راه برای اختصاص ارز کالاهای اساسی به حمل‌ونقل ریلی خبر داد و گفت: پیگیری تخصیص ارز کالاهای اساسی برای تامین قطعات و نگهداری حمل‌ونقل ریلی به طور مستقیم از سوی وزیر راه و شهرسازی و شرکت راه‌آهن در دست اقدام است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سعید محمدزاده در حاشیه یازدهمین کنفرانس بین‌المللی بار سازمان همکاری راه‌آهن‌ها ( OSJD) در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در طول چند سال گذشته شاهد اتفاقات ارزشمندی در کشور بوده‌ایم و موفق شدیم رشد بسیار خوبی در حوزه حمل‌ونقل ریلی داشته باشیم.

 وی افزود: طی ۴ سال قبل از ۹۲ به‌طور متوسط حدود ۱.۵ میلیارد تن کیلومتر حمل ریلی رقم خورد اما  مشاهده آمار ۹۲ تا ۹۶ نشان‌دهنده افزایش عملکرد ۸ میلیارد تن کیلومتر است.

صرفه جویی 250 میلیون دلاری در سوخت در سال گذشته

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: در سال گذشته راه‌آهن توانست با تغییر رفتار حدود  بیش از ۲۵۰ میلیون دلار صرفه‌جویی سوخت را رقم زند و در صورت تحقق برنامه ششم و دستیابی به سهم ۳۰ درصدی حمل بار، می‌توان در پایان برنامه گزارش صرفه‌جویی نزدیک به ۱ میلیارد دلاری در حوزه حمل‌ونقل ریلی را ارائه کرد.

مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه گفت: مجموع سرمایه‌گذاری مستقیم داخلی در ایران طی ۴ سال گذشته ۱ تا ۱.۵ میلیارد دلار در هرسال بود و طی ۴ سال آینده مجموع سرمایه‌گذاری در بخش ریلی بیش از ۵ میلیارد دلار خواهد بود.

برنامه‌ای برای افزایش نرخ بلیت قطار نداریم

محمدزاده با اشاره به قیمت بلیت بخش مسافری تصریح کرد: هیچ برنامه‌ای برای افزایش  نرخ بلیت نداریم و تمام ابعاد آن از سوی شرکت راه‌آهن در دست پیگیری است که البته در مقابل چند بسته حمایتی برای بخش مسافری در نظر گرفته شده است.

وی افزود: همچنین شرکت راه‌آهن واگنی خریداری نمی کند و تمام برنامه دولت برای حمایت از توسعه  حمل‌ونقل ریلی از طریق بخش خصوصی و استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون سال ۹۷ برای ساخت واگن در داخل کشور است.

گزینه‌های مختلف حمایت از ناوگان ریلی روی میز راه‌آهن

مدیرعامل شرکت راه آهن گفت: بحث تامین ارز بخش‌های خدماتی و تامین قطعات ناوگان ریلی همانند کالاهای اساسی به صورت مستقیم از سوی وزیر راه و شهرسازی و هم از طریق شرکت راه‌آهن بر اساس مصوبه شورایعالی هماهنگی ترابری در دست پیگیری قرار دارد و در صورتی که  مورد تصویب قرار نگیرد روشی در حال بررسی  است تا از رسیدن آسیب به حوزه نگهداری جلوگیری شود.

محمدزاده یادآور شد: این بسته حمایتی به ستاد اقتصاد مقاومتی ارسال شده و در صورت تصویب اطلاع رسانی خواهد شد.

 مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه به میزان قابل بهره‌برداری از خطوط ریلی مرزی اشاره کرد و گفت: مجموع ظرفیت بار وارداتی و صادراتی از  مرزهای ریلی کشور در زاهدان، خواف، سرخ، لطف اباد، اینچه برون و امین اباد و جلفا و رازی، مرزهای بندری، بیش از ۷۰ میلیون تن در سال بوده و تمام دغدغه ما استفاده از ظرفیت است.

بهره‌برداری از راه‌آهن قزوین-رشت در آینده نزدیک

معاون وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: اتصال راه‌آهن قزوین-رشت به انزلی جزو پروژه‌های اولویت داری است که در آینده نزدیک شاهد بهره برداری از آن خواهیم بود.

محمدزاده با اشاره به  اتصال ریل ایران و آذربایجان گفت: خطوط دو کشور از طریق آستارا-آستارا برقرار است اما امتداد آن بین رشت تا آستارا با منابع کشورهای همسایه و سرمایه‌گذاری مشترک در حال پیگیری است و امسال شاهد کلنگ زنی این پروژه خواهیم بود.

نظر شما