شناسهٔ خبر: 59350 - سرویس ریلی
نسخه قابل چاپ

با اجرای روسازی دال خط بتنی برای اولین بار در کشور صورت گرفت؛

اتمام روسازی طولانی‌ترین پل راه‌آهن قزوین- رشت

پل ریلی سرپرست معاونت ساخت و توسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها در بازدید از راه‌آهن قزوین- رشت خبر داد: اجرای روسازی دال خط بتنی برای اولین بار در طولانی‌ترین پل راه‌آهن قزوین- رشت در حاشیه دریاچه سد سفیدرود به طول ۱۴۲۹متر با تلاش و پشتکار مهندسان ایرانی به اتمام رسید.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌و‌نقل کشور، عباس خطیبی  نحوه عبور راه‌آهن از سد و رودخانه سفید رود که پس از کارون پر آب‌ترین رودخانه ایران به شمار می‌رود را یکی پیچیدگی‌های اجرا در راه‌آهن قزوین- رشت ذکر کرد و گفت: عبور راه‌آهن از فضای محدود موجود بین اراضی شهری و سد سفید رود از یک طرف و وارد شدن به منطقه کوهستانی سخت از سوی دیگر، اجرای پل در این محدوده را به عنوان گزینه ارجح و نهایی مطرح کرد.

وی افزود:‌ در تقاطع مشترک راه اصلی و آزادراه قزوین- رشت با راه‌آهن و سد منجیل واقع در شهر منجیل که فصل مشترک شبکه‌های مختلف حمل و نقل منطقه است این پل اجرایی شد.  

خطیبی این پل را یکی از شاهکارهای مهندسی در راه‌آهن قزوین- رشت دانست و افزود:‌ توپوگرافی خاص مسیر راه‌آهن قزوین- رشت، کوهستانی بودن مسیر، مسایل زیست محیطی و بافت کشاورزی موجب شد تا در اجرای این خط ریلی اقدامات ویژه‌ای برای اولین بار نظیر اجرای همین پل صورت گیرد.

سرپرست معاونت ساخت وتوسعه راه‌آهن، بنادر و فرودگاه‌ها اجرای روسازی این پل به روش سیستم دال خط بتنی را برای اولین بار در کشور اعلام کرد و گفت:‌ روش اجرای روسازی بتنی به صورت درجا بوده و برای کاهش ارتعاشات ناشی از حرکت قطار و جلوگیری از ایجاد پدیده تشدید، از یک لایه محافظ گرانولی به ضخامت ۳ سانتی متر زیر اسلب بتنی مسیر استفاده شده است.

وی اظهارد اشت: این پل دارای دو قوس افقی با شعاع ۵۰۰  است که در ارتفاعی بالاتر از آزادراه قرار گرفته و در ساخت آن حدود ۱۴۰ تن آرماتور برای مسلح کردن ۱۵۰۰متر مکعب بتن با مقاومت ۳۵۰ کیلوگرم بر سانتی متر مربع به کار رفته است.

نظر شما