شناسهٔ خبر: 59397 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مرور هفتگی اخبار حوزه حمل و نقل استان ها:

ارسال لاستیک از اردبیل به سراسر کشور/ سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی درTOD راه‌آهن اهواز/ دستگیری عوامل ناامنی جاده‌های هرمزگان

گزارش آخر هفته رشد صادرات در بندر خرمشهر، عبور جابجایی کانتینر در بندر شهید رجایی از مرز یک میلیون، رشد صادرات سیمان به آسیای میانه از مسیر ریلی، سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی درTOD راه‌آهن اهواز، راه‌اندازی خط کشتیرانی میان بندر بوشهر و قطر و دستگیری عوامل ناامنی جاده‌های هرمزگان از اهم اخبار طی هفته گذشته بوده است.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، مروری بر اخبار هفته گذشته در حوزه حمل و نقل استان ها نشان دهنده این است که در همه حوزه های از جمله حوزه دریایی اتفاقات خوبی رخ داده است. رشد صادرات در بندر خرمشهر، ارسال لاستیک از آرتاویل تایر اردبیل به سراسر کشور،عبور جابجایی کانتینر در بندر شهید رجایی از مرز یک میلیون، رشد صادرات سیمان به آسیای میانه از مسیر ریلی، رشد صادرات غیر نفتی در بندرامام، سرمایه‌گذاری هزار میلیاردی درTOD  راه‌آهن اهواز، سهم راه‌آهن فارس در برنامه ششم توسعه، راه‌اندازی خط کشتیرانی میان بندر بوشهر و قطر، دستگیری عوامل ناامنی جاده‌های هرمزگان، بندر لنگه میزبان هیأت سرمایه گذاری اتریشی و راه اندازی مجدد خط مسافری دریایی خرمشهر- بصره از اهم اخباری بوده اند که طی این هفته در استان های مختلف کشور رخ داده است.

خوزستان

معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر از رشد ۱۷ درصدی صادرات کالا در این مجتمع بندری خبر داد.

مهران میدری گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون بیش از ۷۲۲ هزار و ۸۴۴ تن کالا از مجتمع بندری خرمشهر صادر شده است که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وی عمده بار صادراتی را مصالح ساختمانی، فلزات و مواد معدنی عنوان کرد و افزود: این میزان کالا به کشورهای عراق، کویت و امارات صادر شده است.

همچنین بارگیری و صادرات کالاهای غیرنفتی از مجتمع بندری امام خمینی(ره) با افزایش ۴ درصدی نسبت به شش ماهه سال قبل به بیش از ۵ میلیون و ۵۰۸ هزار تن رسید.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان و مدیرمنطقه ویژه اقتصادی بندرامام خمینی(ره) با اشاره به تخلیه و بارگیری بیش از ۲۱میلیون تن انواع کالا طی نیمه نخست سال جاری در مجتمع بندری امام خمینی(ره) اظهار داشت: به منظور تحقق اقتصاد مقاومتی و با هدف حمایت از تولید داخلی در جریان رقابت در تجارت بین المللی، شاهد رشد صادرات کالاهای غیز نفتی از منطقه ویژه اقتصادی  بندرامام خمینی(ره)  بوده ایم که از رشد ۴ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال قبل برخوردار بوده است.

در ادامه طرح TOD ایستگاه راه‌آهن اهواز با اعتباری نزدیک به ۱۵۰۰ میلیارد تومان از طریق بخش خصوصی در اهواز اجرا خواهد شد.

عبدالکریم درویش‌زاده مدیرکل راه‌آهن جنوب با اعلام این خبر افزود: تکمیل خطوط ایستگاه بندر ماهشهر در دستور کار این اداره کل قرار دارد، در این زمینه مذاکراتی با پتروشیمی بندر آزاد ماه شهر انجام دادیم که با مشارکت آنها این پروژه را به اتمام برسانیم.

وی با بیان اینکه عملیات ساخت زیرگذر ایستگاه اهواز در حال انجام است افزود: امیدواریم این پروژه کدر بهمن ماه ۹۷ به اتمام رسیده و بهره برداری شود.

در ادامه مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر از راه اندازی مجدد خط مسافری دریایی خرمشهر به بصره خبر داد.

محمد محسنی گفت: با پشتیبانی همه جانبه سازمان بنادر و دریانوردی از راه اندازی کریدورهای گردشگری دریایی به ویژه در بندر خرمشهر و پشتیبانی همه جانبه مسؤلان شهری،خط مسافری دریایی در  مسیر بندر خرمشهر به بصره مجددا فعال شد.      

وی افزود: سفر امروز توسط ۲فروند شناور تندرو با ظرفیت ۸۰ مسافر از بندر بصره به بندر خرمشهر انجام شد.

مدیر کل بندر و دریانوردی خرمشهر مدت زمان سفر در این مسیر دریایی را یک ساعت عنوان کرد و گفت: این شناورها در روزهای زوج هر هفته مسافران را در مسیر دریایی خرمشهر به بصره جابجا می‌کنند.

همچنین معاون بندری و اقتصادی اداره کل بندر و دریانوردی خرمشهر گفت:در صورت رفع موانع متنوع مربوط به سازمان‌های ذیربط، حمل و نقل ریلی با سهولت و سرعت بیشتری انجام می‌شود.

جلسه بررسی مشکلات حمل و نقل ریلی بندر خرمشهر با حضور ادارات کل گمرک و راه آهن خرمشهر،شرکت های بهره بردار و تجار و صاحبان کالا در این بندر برگزار شد.

مهران میدری در این جلسه، زمان بر بودن نسبت به حمل و نقل جاده‌ای، عدم امکان حمل مستقیم به انبار صاحب کالا، کمبود لوکوموتیو، تک خطه بودن ریل و محدودیت زمانی صاحبان کالا برای ارسال کالا به بازار و عدم امتداد ریل تا اسکله‌ها را از جمله مشکلات حمل و نقل ریلی عنوان کرد.

یزد

در راستای پروژه احداث خط دوم بافق زرین شهر ، عملیات اجرایی پروژه تقاطع غیر هم‌سطح خیابان آرمان و کوچه ۶۳ بلوار آزادگان در محدوده امامشهر و فیضیه پایان پذیرفت و آماده ریل‌گذاری است.

سید مصطفی داودی با اشاره به فعالیت های راه آهن در حوزه شهری و همکاری در طرح های عمرانی و زیرساختی به منظور کاهش بار ترافیکی با بیان این مطلب گفت: دو تقاطع غیر همسطح با دو دهانه ۱۰ متر و تخصیص اعتباری بالغ بر ۶۰ میلیارد ریال، در مدت ۶ ماه اجرا و پایان پذیرفت و پروژه احداث تقاطع فیضیه با دو دهانه ۵ متری و با اعتبار ۲ میلیارد و ۲۰۰ ریال آماده ریل‌گذاری است.

مدیرکل راه‌آهن یزد تصریح کرد: تقاطع های مذکور با مشارکت شهرداری یزد و در راستای تسهیل در رفت و آمد شهروندان، حل مشکلات ترافیکی محل تلاقی با خطوط راه آهن و همچنین احداث خط دوم محور بافق – زرین شهر اجرایی می‌شود.

لرستان

مدیرکل راه و شهرسازی لرستان گفت: برای احداث و بهره برداری از طرح تونل اسپژ مسیر الشتر به بروجرد، ۴۱۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

رضا خالقی با اشاره به اینکه تونل اسپژ در یک مسیر ۲۶ کیلومتری دو شهرستان سلسله و بروجرد را به هم متصل می کند، اظهار داشت: طول تونل ۲ هزارو ۲۰۰ متر است که تاکنون ۴۲۰ متر از آن حفاری شده است .

وی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح سال ۹۴ آغاز شده است،افزود:عملیات اجرایی این طرح در حال حاضر به علت نبود اعتبار متوقف شده است.

همچنین در شش ماهه امسال، دو میلیون و ۷۲۴هزار و ۵۴۰ تن انواع کالا توسط ناوگان حمل‌ونقل استان لرستان جابه‌جا شده است.

عباس شرفی مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان گفت: از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه، دو میلیون و ۷۲۴هزار و ۵۴۰ تن انواع کالا در قالب ۲۰۸هزار و ۶۵۴ فقره بارنامه توسط ناوگان حمل‌ونقل استان لرستان جابه‌جا شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل میزان بار ۴درصد و تعداد بارنامه ۳درصد کاهش یافته است.

اردبیل

مدیرکل راهداری وحمل ونقل جاده‌ای استان اردبیل گفت: ۴ هزارو۵۱۱ حلقه لاستیک برای توزیع در بین رانندگان سراسر کشور از کارخانه آرتاویل تایر استان بارگیری و به مناطق مختلف کشور ارسال شد.

علی رحمتی با بیان اینکه همزمان با کشور در مرحله اول توزیع لاستیک ، ۲ هزار و ۲۵۰دستگاه ناوگان استان اردبیل نیز به دو حلقه لاستیک تجهیز شدند افزود:درجهت حمایت از تولید ملی و کالای ایرانی امروز درقالب طرح تنظیم بازار این میزان لاستیک از تولیدات استان به مناطق مختلف کشور ارسال شد تا مشکل رانندگان از بابت کمبود لوازم یدکی و لاستیک از طریق تولیدات وطنی به حداقل برسد.

هرمزگان

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان از تخلیه و بارگیری حجمی بالغ بر یک میلیون TEU کانتینر طی نیمه نخست سال جاری در بندر شهید رجایی خبر داد.

اله مراد عفیفی پور ضمن اعلام این خبر اظهار داشت: بندر شهید رجایی با بهره مندی از پیشرفته ترین پایانه‌‌های کانتینری و برخورداری از تجهیزات روز دنیا، به عنوان بزرگترین و پیشرفته ترین بندر کانتینری ایران محسوب می‌شود که تخلیه و بارگیری بیش از ۸۰درصد کالاهای کانتینری درسطح بنادر کشور را پشتیبانی می‌کند.

همچنین مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندرلنگه از افزایش چشمگیر ترانزیت و صادرات غیرنفتی در بنادر غرب هرمزگان و ترابری ۱۵هزار مسافر دریایی در مسیرهای بین المللی با رشد ۹درصدی طی نیمه نخست سال جاری خبر داد.

قاسم عسکری نسب با ارائه گزارشی از عملکرد شش ماهه بنادر غرب هرمزگان در سال ۹۷ اظهار داشت: در این دوره زمانی، در مجموع چهار میلیون و ۹۲۳ هزار و ۳۰۷ تن کالای نفتی و غیر نفتی در بنادر غرب هرمزگان تخلیه و بارگیری شد و از مجموع یک میلیون و ۸۰۸ تن کالای غیرنفتی در بنادر این منطقه، بندرلنگه با تخلیه و بارگیری بیش از ۶۹۶ هزار تن، رشد ۱۱ درصدی داشته است.

مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای استان از دستگیری سه نفر از عوامل ناامنی درجاده‌های استان هرمزگان خبر داد.

داریوش باقرجوان مدیرکل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان هرمزگان اعلام نمود تعداد سه نفر از عوامل ناامنی درجاده‌های استان طی روز گذشته در محور حاجی آباد - سیرجان دستگیر و تحویل مراجع انتظامی داده شد.

همچنین یک هیأت سرمایه گذاری از کشور اتریش در جریان سفر خود به بندرلنگه، ضمن بازدید از بخش‌های مختلف این بندر با فعالیت‌های جاری، توانمندی‌ها و ظرفیت‌های عملیاتی و سرمایه‌گذاری آن آشنا شدند.

قاسم عسکری نسب مدیر اداره بنادر و دریانوردی بندر لنگه ضمن اعلام این خبر با اشاره به فراهم شدن شرایط مناسب به منظور رونق تجارت دریایی در غرب هرمزگان، اظهار داشت: این بندر هم اکنون به کانونی پر رونق برای فعالیت تاجران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی تبدیل شده است.

وی افزود: بهره‌گیری این بندر از کارشناسان و نیروهای جوان، متخصص و کارآمد و تعامل بسیار خوب با ارگان‌های همکار، موجب شده تا با استفاده حداکثری از امکانات، تجهیزات، تاسیسات، اراضی و امکانات بندری، انبارها و کلیه زیربناها، زیرساخت‌ها و روساخت‌های موجود، نیازهای مشتریان و ذینفعان بندری مرتفع شود.

سیستان و بلوچستان

سیددانیال محبی استاندار سیستان و بلوچستان در جلسه شورای راهبری توسعه مدیریت استان، اظهار کرد: شایسته گزینی باید معیار انتخاب مدیران قرار گیرد و در انتصاب افراد در پستهای مسئولیتی فارغ از هرگونه نگاه جنسیتی این مهم در اولویت باشد.

رئیس شورای راهبری توسعه مدیریت استان افزود: برای عملکرد مثبت و موفق در گزینش مدیران می بایست چینش افراد بر اساس تخصص، استعداد و توانمندی آنان صورت پذیرد.

محبی خاطرنشان کرد: مدیران زن نشان دادند که در انجام وظایف محوله نظم پذیر و قانونمند هستند و در امور مدیریتی حساسیت و دقت بیشتری دارند. لذا می‌طلبد؛ دستگاه‌های اجرایی برای استفاده هر چه بیشتر از توان مدیریتی بانوان برنامه ریزی کنند.

خراسان رضوی

مدیر کل راه‌آهن خراسان گفت: صادرات سیمان از مرز ریلی سرخس به کشورهای آسیای میانه در نیمه نخست امسال به ۱۹۳هزار تن رسید که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۹۱ درصد رشد داشته است.

محمدهادی ضیایی‌مهر، مدیرکل راه‌آهن خراسان با اعلام این خبردرباره دلایل رشد صادرات سیمان از مرز سرخس، گفت: بازار جدید سیمان ایران درکشور ازبکستان برای اجرای پروژه های زیربنایی آن کشور، تلاش درجهت تامین واگن مورد نیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای میانه، توسعه زیرساخت‌ها در ایستگاه شهید مطهری، افزایش تعامل وجلسات چندجانبه با واحدهای تولیدی سیمان و... از جمله مهم‌ترین دلایل رشد صادرات سیمان در سال جاری است.

فارس

مدیرکل راه آهن فارس وضعیت ریلی استان را مناسب دانسته و با اشاره به برنامه های مدنظر به خصوص در بحث برنامه ششم توسعه از چشمگیر بودن توسعه در این حوزه خبر داد.

غلامحسین ولدی، مدیرکل راه آهن فارس در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به اینکه هم اکنون طول خط ریلی ناحیه فارس حدود ۵۰۰ کیلومتر بوده و با اضافه شدن ۲۶۴ کیلومتر خط ریلی اقلید – یزد، ۳۴۵ کیلومتر شیراز – گل گهر و همچنین ۶۴۴ کیلومتر شیراز – بوشهر این عدد در آینده‌ به ۱۷۵۳ کیلومتر خواهد رسید، درخصوص میزان حمل مسافر و بار توسط خط ریلی ناحیه فارس اظهار داشت: راه‌آهن فارس از سال ۱۳۸۸ به شبکه ریلی کشور متصل شد که از ۱۸ هزار نفر مسافر در ابتدای تأسیس به بیش از ۴۳۰ هزار نفر مسافر در سال ۹۶ دست پیدا کرد که ۲۱۳ هزار نفر مسافر ورودی و ۲۲۱ هزار نفر خروجی بوده است.

همچنین مديركل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای فارس در خصوص توزيع لاستيك خودروهای باری در استان فارس گفت: توزيع لاستيك در استان فارس از اواسط تيرماه آغاز شده و تا كنون ۱۳هزار و ۵۰۰حلقه لاستيك با قيمت مصوب توزيع شده است.

علیرضا سیاهپور افزود: توزیع لاستیك خودروهای باری دو دسته لاستیك تولید داخل و دیگری لاستیك‌های وارداتی وجود دارد كه در خصوص لاستیك تولید داخل با استفاده از ظرفیت كارخانجات لاستیك دنا مشكل لاستیك ۱۲-۲۴ حل شده و محدودیت‌هایی در لاستیك‌های ۳۱۵ و ۳۸۵ وارداتی وجود داشت كه با هماهنگی نهادهای ذیربط طی روزهای آینده با ترخیص لاستیك‌های وارداتی مشكل لاستیك در این دو اندازه مورد استفاده در خودروهای باری جدید مرتفع می‌شود.

در ادامه مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان فارس گفت : برخی با ایجاد شایعاتی مبنی بر نا‌امن بودن جاده‌های فارس سعی بر ایجاد اختلال در روند جا به جایی کالا داشته‌اند و این در حالی است که جاده های استان فارس با تلاش شبانه روزی نیروهای انتظامی و راهداری از جمله مطمئن‌ترین و امن‌ترین نقاط کشور است.

علیرضا سیاهپور در ادامه اظهار داشت: عده‌ای شایعاتی مبنی بر ایجاد مشکل در جاده‌های مواصلاتی استان به خصوص شهرستان جهرم در فضای مجازی منتشر نموده‌اند و این در حالی است که طی روزهای گذشته محصولات زراعی از مبدا جهرم به اقصی نقاط کشور به صورت روال عادی و همانند گذشته صورت پذیرفته است.

سمنان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های استان سمنان از ثبت نام ۸۰ درصد از رانندگان حمل و نقل جاده‌ای استان در طرح بیمه تکمیلی رایگان خبر داد.

احسان منصور کیایی با اشاره به اقدامات اداره کل در راستای رسیدگی به مطالبات و درخواست‌های رانندگان افزود : براساس ابلاغ سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مبنی بر اجرای طرح بیمه تکمیلی درمان، عمر و حوادث رانندگان بخش حمل و نقل کالا ، ثبت نام از رانندگان از ابتدای مرداد ماه در استان آغاز شد و این روند همچنان ادامه دارد.

بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر گفت: ۱۳۵هزار لیتر سوخت قاچاق به ارزش هفت میلیارد و ۶۳۰میلیون ریال در بندر بوشهر کشف و ضبط شد.

سیاوش ارجمندزاده مدیر کل بنادر و دریانوردی استان در اینباره افزود: با دریافت گزارشی مبنی بر مشاهده نشتی از یک کانتینر حامل کالای مایع در محدوده کالاهای صادراتی ماموران یگان حفاظت بندر در محل حاضر و به بررسی موضوع پرداختند.

همچنین سیاوش ارجمندزاده گفت: پیگیری‌ها برای راه اندازی خط کشتیرانی میان بندر بوشهر و کشور قطر آغاز شده و امیدواریم بزودی شاهد توافقاتی در این زمینه باشیم

ارجمندزاده مدیر‌کل بنادر و دریانوردی استان در اینباره افزود: برای تحقق این مهم درصدد استفاده از ظرفیت کشتی با قابلیت حمل مسافر و کانتینرهای یخچالی هستیم.
 

وی بیان کرد: در ماه‌های گذشته با سفر چند هیات قطری به بندر بوشهر زمینه تعامل و همکاری خوبی بین بوشهر و قطر فراهم شده و اکنون فعال سازی این خط کشتیرانی به دنبال تعامل برقرار شده، نوید بخش آینده‌ای روشن فراروی بندر بوشهر است.

خراسان شمالی

مدیر کل راهداری وحمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: تاکنون به لحاط تردد رانندگان حمل کالا و کامیونداران مسایل امنیتی خاصی در استان وجود نداشته است و درباره موضوع کمبود لاستیک با مرکز در حال پی‌گیری هستیم.

علی‌اصغر بدیعی‌مقدم، مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان شمالی درباره وضعیت کامیونداران در استان توضیح داد: در استان ما عوامل راهداری همراه با نیروهای انتظامی در محورهای مواصلاتی استان مستقر هستند و درباره تردد کامیونداران تاکنون چالش خاصی در استان وجود نداشته است.

وی افزود: در روزهای اخیر نیز تردد در همه محورهای استان روان و بی‌مشکل بوده است و پلیس راه مستقر کنار عوامل راهداری نیز از راه‌ها محافظت می‌کنند.

همدان

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان همدان گفت: مطالبه کامیون داران باید از راه قانونی پیگیری شود و نباید با حاشیه سازی برخی افراد، گره این صنف تلاش‌گر کورتر شود.

مصطفی پناهنده در گفتگویی اظهار داشت: برخی افراد در فضای مجازی اقدام به حاشیه سازی برای صنف کامیون‌دار می‌کنند که هدف آنها حاشیه سازی است که نه تنها کاری از پیش نمی رود بلکه گرهی به مشکلات امروزی این صنف خواهد زد.

وی با تأکید بر اینکه بررسی و پیگیری مشکلات به حق رانندگان کالا در دستور کار است، تصریح کرد: یکی از مطالبات کامیون‌داران افزایش نرخ کرایه‌ها بود که با افزایش ۲۰درصدی تعرفه حمل و نقل این مطالبه آنها پاسخ داده شد.

قم

رییس اداره حقوقی راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان از تعطیلی سه شرکت حمل مسافر در قم خبر داد.

حسین اعتمادی عنوان کرد : در راستای اجرای رای کمیسیون ماده ۱۲، سه شرکت حمل مسافر به دلیل تخطی از ضوابط و مقررات موضوعه به مدت یک ماه تعطیل شدند .

حسین اعتمادی رییس اداره حقوقی اداره کل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان قم ضمن اعلام خبر فوق مطرح کرد : سه شرکت متخلف از زمان اعلام رای کمیسیون ماده ۱۲به مدت یک ماه تعطیل و سامانه جامع آنها توسط این اداره کل غیر فعال شده است .

نظر شما