شناسهٔ خبر: 5940 - سرویس مسکن و شهرسازی
نسخه قابل چاپ

در گفتگو با پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی مطرح شد:

بازگشت رونق به ساخت‌وساز مسکن و بازار مصالح ساختمانی در سال جاری

ساختمان رئیس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان مصالح ساختمانی از پایان رکود در بازار مصالح ساختمانی و همچنین ساخت‌و‌ساز مسکن در سال جاری خبر داد.

اسماعیل کاظمی در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی با اشاره به وجود تعداد زیادی خانه خالی بدون متقاضی در تهران و سایر شهرهای کشور گفت: با ادامه این روند، در حال حاضر سازندگان حرفه‌ای مسکن و انبوه‌سازان بیشتر مایلند تا تولید انبوه مسکن را پس از پایان فروش واحدهای خالی باقی‌مانده از دوره‌های گذشته آغاز کنند.

رئیس اتحادیه صنف فروشندگان مصالح ساختمانی کشور ادامه داد: در ایران مشکلی از نظر تولید مصالح ساختمانی کانی غیر فلزی مانند سیمان، ماسه، گچ و امثال آنها نداریم زیرا منابع معدنی آنها و کارخانه‌های فرآوری و سازنده این مصالح می‌توانند نیاز داخل و حتی فراتر از آن را هم تولید کنند؛ اما به دلیل کاهش تقاضا در بازار کلی‌فروشی این محصولات، صنایع مرتبط با مصالح ساختمانی غیرفلزی با ظرفیت کمتری فعالیت می‌کنند.

وی با پیش‌بینی انتقال بخشی از رکود ساخت و ساز مسکن در سال ۹۳ به سال جاری، گفت: اگر ساخت و ساز رونق نیابد، وضعیت بازار مصالح ساختمانی همچنان بی‌رونق خواهد بود؛ البته ممکن است بازار خرید و فروش مسکن تا نیمه‌های امسال بهبود یابد؛ اما با توجه به بیشتر بودن تعداد خانه‌های ساخته شده (عرضه) نسبت به تقاضای یک ساله، ساخت و ساز کمی دیرتر از بازار معاملات این کالا رونق مجدد خواهد یافت.

کاظمی با اشاره به آماده بودن برخی دلالان بازار مسکن برای ایجاد بازار کاذب و افزایش بی‌حساب قیمت آن اظهار امیدواری کرد شرایطی فراهم شود تا تنها خریداران و مصرف‌کنندگان واقعی به خرید مسکن بپردازند تا ابتدا ساخت و ساز مسکن و سپس به دنبال آن، بازار مصالح ساختمانی رونق دوباره‌ای بیابد./

نظر شما