شناسهٔ خبر: 59652 - سرویس جاده‌ای
نسخه قابل چاپ

مدیركل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری:

خسارت ۲۰۳ میلیاردی به ابنیه فنی استان‌های گیلان و مازندران/ بارش باران در گیلان طی ۵۰ سال اخیر بی سابقه است

سیلاب مدیركل دفتر نگهداری ابنیه فنی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: در وقوع سيل اخير در روزهاي گذشته در استانهاي گيلان و مازندران به ترتيب ۷۲ ميليارد تومان و ۱۳۱ ميليارد تومان به ابنيه فني و جسم جاده خسارت وارده شده است.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط‌عمومی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، شعبانعلی خاوری مدیركل دفتر نگهداری ابنیه فنی این سازمان گفت:  در وقوع سيل اخير در روزهاي گذشته در استانهاي گيلان و مازندران به ترتيب ۷۲ ميليارد تومان و ۱۳۱ ميليارد تومان به ابنيه فني و جسم جاده خسارت وارده شده است.

وی افزود: تغییرات جوی و آب و هوایی، پدیده‌ای كه در چند سال اخیر در كشور در حال اتفاق است به گونه‌ای كه با شدت بارش در یك مدت بسیار كم روبرو هستیم در حالی كه در گذشته به این شكل بارش صورت نمی‌گرفت و این امر در بروز حوادثی چون سیل به‌ویژه در استان‌های شمالی كشور مؤثر واقع شده و خسارات قابل توجهی به ابنیه فنی وارد شده است.

خاوری ابیان داشت: در استان گیلان وقوع سیلاب به این حجم وجود نداشته است. به عنوان مثال در روزهای اخیر بنا به گزارش سازمان هواشناسی كشور در شهر رودسر ظرف مدت ۲۴ ساعت، بین ۳۰۱ تا ۳۵۱ میلیمتر بارش باران ثبت شده است كه در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

مدیركل دفتر نگهداری ابنیه فنی همچنین گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های انجام‌شده شرایط جوی و احتمال وقوع مشابه در سال جاری، داشتن آمادگی مقابله با این وقایع بسیار حائز اهمیت است و در این زمینه تمامی دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط مسئول هستند و باید بنا به وظایف خود مشاركت داشته باشند.

خاوری اظهار داشت: در كشور ما وقوع این اتفاقات به‌ویژه در سال‌های خیر ضریب وقوعش افزایش یافته است پس عوامل بروز وقایع چون سیل، باید به صورت همه‌جانبه بررسی شود.

 وی افزود: در مورد ابنیه فنی راهها، خسارات وارده در حوادث غیرمترقبه‌ای چون سیل درخصوص بسیاری از پلها، معمولاً از بالادست اتفاق می‌افتد. حفظ جنگلها به‌ویژه تا حد زیادی در كنترل حركتهای سیل و كاهش سرعت آن مؤثر است؛ اما متأسفانه چندین سال است كه در استانهای شمالی كشور پوشش‌های گیاهی و جنگلی در حال تخریب و نابودی است.

خاوری با اشاره به اینكه انجام آبخیزداری در بالا دست پلها نیز سهم قابل توجهی در جلوگیری از سیلاب دارد افزود: علاوه بر این، تجاوز به حریم رودخانه‌ها و بستر آنها نیز به عنوان یكی دیگر از مواردی است كه در وقوع چنین حوادثی تأثیرگذار است و متأسفانه برخورد قاطع با این‌گونه تجاوزات از سوی ارگانها و سازمان‌های مسئول صورت نمی‌گیرد.

 مدیركل دفتر نگهداری ابنیه فنی افزود: حریم ۵۰۰ متری بالا دست پلها و ۱۰۰۰ متری پایین دست پلها، در حیطه وظایف نگهداری سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای است و درخصوص ساخت‌وسازهایی كه در دهانه پلها در طولهای بیش از این انجام می‌شود، دیگر سازمان‌های مسئول باید وارد اقدام جدی با متجاوزان به حریم پل‌ها شوند.

 وی تصریح كرد: با وجود تصرفات صورت گرفته به حریم پلها، گاهی یك پل كه باید ۶۰ متر دهانه داشته باشد، با اشغال ۴۰ متر از دهانه آن، با جریان و حجم بالای ورودی آب، شكستگی و گودالهای عمیق صورت می‌گیرد و به پلها خسارات قابل توجهی وارد می‌شود.

مدیركل دفتر نگهداری ابنیه فنی گفت: در این راستا علاوه بر عدم انجام آبخیزداری در بالا دست پلها، از بین بردن جنگلها كه می‌تواند سرعت سیلاب را افزایش دهد، انجام تصرفات در بالادست پلها، برداشتهای بی‌رویه مصالح از پایین دست پل، محدودیت منابع مالی درخصوص نگهداری از پلها و كمبود نیروهای راهداری از جمله مهمترین عواملی است كه در این خصوص اثرگذار است.

 خاوری همچنین اظهار داشت: در حال حاضر ۳۵۷ هزار پل بزرگ و كوچك در طول راههای كشور وجود دارد كه ۲۳ هزار میلیارد تومان ارزش این پلها می‌باشد این امر مسئولیت نگهدرای از این سرمایه عظیم را برای سازمانها و ارگانهای دست‌اندركار و مسئولان به‌ویژه در شرایط آب و هوایی فعلی كشور و وقوع بحرانها پیش از پیش سنگین‌ می‌كند.

وی بر لزوم انجام بازدیدهای ادواری و مستمر از ابنیه فنی و به‌ویژه پلها تأكید كرد و آن را در اطلاع از وضعیت پلها و دیگر ابنیه فنی امری ضروری دانست

نظر شما