شناسهٔ خبر: 59733 - سرویس وزارتی
نسخه قابل چاپ

آخوندی در حاشیه افتتاح ۳ طرح بازآفرینی شهری مشهد:

باز‌آفرینی شهری راه درست ارتقا کیفیت زندگی شهروندان است/ ثبات اقتصادی بر بازار مسکن‌ هم تاثیر گذار است

آخوندی درجمع وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «یکی از مزایای طرح بازآفرینی شهری این است که کلیه دستگاه‌ها درگیر شده و به توسعه این کار ارزشمند کمک می‌کنند» تصریح کرد: با این روش خودبه‌خود محیط زندگی مردم ارتقا پیدا کرده و عملا بعد از آن خودشان برای خانه‌سازی و ساخت‌و‌ساز اقدام می کنند.

fه گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی صبح امروز عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در سفر به مشهد با حضور جمعی از مدیران و مسئولان استان خراسان رضوی و همچنین نمایندگان شهر مشهد در مجلس شورای اسلامی از ۱۶ پروژه بازآفرینی این شهر بازدید و سه طرح را افتتاح کرد.

وزیر راه و شهرسازی با حضور در مدرسه امام حسن مجتبی (ع) ضمن صحبت با استاندار و مدیرکل آموزش‌وپرورش خراسان رضوی در خصوص مجموعه‌های آموزشی و طرح‌های بازآفرینی شهری استان خراسان رضوی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: اندیشه و بحثی که در بازآفرینی دنبال می‌کنیم عمدتاً بر کیفیت زندگی و افزایش آن استوار است. به‌عنوان‌مثال در مشهد و در مدارسی که در حاشیه این شهر افتتاح شد، طبق اعلام مدیرکل آموزش‌وپرورش استان ۹۶ هزار دانش‌آموز حضور دارند.

وی افزود: با توجه به سرانه آموزشی دو متر برای هر دانش‌آموز در کنار دیگر مباحث این طرح ازجمله فضاهای بهداشتی، معابر، کارهای زیادی در پیش است.

وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: از ابتدا دیدمان این بود که به‌جای رها کردن این محلات و خانه‌سازی در مناطق دیگر، کیفیت زندگی را در همین مناطق بالا ببریم.

آخوندی با اشاره به طرح‌های آموزشی در خراسان رضوی در سال جدید، گفت: در سال ۹۷ حدود ۸ پروژه آموزشی را در خراسان رضوی و مشهد در نظر گرفته‌ایم که در این سفر سه طرح افتتاح و مابقی در حال ساخت است.

به جز این موارد سه پروژه بهداشتی هم که لازمه این مناطق است در نظر گرفته‌شده که یک طرح آن در این سفر افتتاح شد.

وی افزود: حدود ۲۶۰ میلیارد ریال در سال جاری برای این طرح‌ها از سوی وزارت راه و شهرسازی در نظر گرفته شده است که این بودجه اهرمی است. مدیریت این بودجه و بودجه‌هایی که دیگر سازمان‌ها ازجمله اداره آب و برق تأمین می‌کنند به هزار میلیارد ریال خواهد رسید که مدیریت آن با استانداری خواهد بود.

وی ادامه داد: یکی از مزایای طرح بازآفرینی این است که کلیه دستگاه‌ها درگیر شده و به توسعه این کار ارزشمند کمک می‌کنند. با این روش خودبه‌خود محیط زندگی مردم ارتقا پیدا کرده و عملا بعد از آن خود مردم برای خانه‌سازی و ساخت‌و‌ساز اقدام می کنند. فکر می‌کنم راه درستی انتخاب شده است چون اگر نگاهی به فضای اطراف این موارد ساخته‌شده در این طرح بازآفرینی داشته باشیم شاهد هستیم که با آوردن خدمات زیربنایی، خانه‌ها ساخته‌شده و ساختمان‌ها ارتقا کیفیت پیدا می‌کنند.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: به همین خاطر نیازی نیست در بحث خانه‌سازی به‌طور مستقیم دخالت داشته باشیم؛ زیرا مهم ارتقا کیفیت زندگی مردم است و از همین رو نام این طرح را بازآفرینی شهری گذاشتیم. شهر اگر بازآفرینی شود باقی مسائل خودبه‌خود توسط مردم رفع خواهد شد و از این بابت خوشحالیم که یک اتفاق خوب در این حوزه فعال رخ‌داده است.

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه وزارتخانه در بخش مسکن و پرداخت تسهیلات مسکن چه طرحی در نظر دارد؟ اظهار داشت: تسهیلات بانکی برای خانه اولی‌ها و بافت‌های فرسوده از سیستم پس‌انداز با نرخ بهره شش درصد به‌خوبی مورد استقبال قرار گرفت و طبق آمار ارائه شده بیش از ۴۰۰ هزار خانوار در این طرح پس‌انداز داشته‌اند و این طرح در خدمت مردم است. یک زوج مشهدی در حال حاضر می‌تواند ۱۲۰ میلیون تومان وام دریافت کند که عدد خوبی بوده و شاید در ادامه در برخی مناطق ارتقا پیدا کند.

آخوندی در پایان در خصوص جهش قیمت مسکن با افزایش قیمت مصالح که منجر به رکود و عدم ساخت‌وساز شده است، گفت: به‌هرحال بخش مسکن تابعی از اقتصاد کلان بوده و نمی‌توان آن را جدا کرد. صنعت و مسکن به‌هم‌پیوسته است و با ثباتی که در اقتصاد کلان در حال انجام است، با کاهش التهاب بازار ارز و سکه در مسکن نیز این التهاب فروکش کرده و همه بخش‌ها را در بر خواهد گرفت.

گفتنی است، رشيديان استاندار خراسان رضوی، محبتی فرماندار مشهد، خدابنده مديركل آموزش و پرورش خراسان رضوی و هوشنگ عشايری معاون وزير راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری  وزیر راه‌و شهرسازی را در این مراسم همراهی می‌کنند.

نظر شما