شناسهٔ خبر: 59786 - سرویس استان‌ها
نسخه قابل چاپ

مدیر كل راه وشهرسازی استان در مراسم فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان مطرح کرد:

مشاركت مردم و ذينفعان در تهيه طرح جامع شهر اصفهان با رويكرد نوين

حجت اله غلامی برنامه طرح جامع شهر اصفهان با رویكرد نوین: برنامه‌ای كه شهر را فراتر از كالبد، فراتر از مرزهای اداری و ورای بخشی‌نگری، خواهد دید و تلاش خواهد كرد اصفهانی سرزنده و پویا را به آیندگان هدیه دهد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی اداره کل راه وشهرسازی استان اصفهان، طی مراسم اعلام عمومی شروع فرآیند تهیه طرح جامع شهر اصفهان، میثاق‌نامه این طرح قرائت و به امضای مدیر كل راه و شهرسازی استان، شهردار اصفهان و اعضای شورای شهر و مدیران شهری رسید.

حجت اله غلامی مدیركل راه وشهرسازی استان در ابتدای سخن خود با ارائه گزارشی از تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی طی سالهای قبل و بعد از انقلاب و با اشاره به مشكلات و مسائل پیش رو در روند تهیه طرح ها از سال ۱۳۴۷ تاكنون گفت: بیش از ۶ دهه است كه طرح‌های توسعه شهری برای كلان شهر اصفهان به منظور هدایت و كنترل رشد موزون و هماهنگ تهیه می شود كه متاسفانه علیرغم گذر زمان منجر به نتیجه نشده و این طرح‌ها با صرف هزینه و زمان زیادی تهیه شده و هرچند تاثیرات مثبتی در منطقه بندی، رعایت ضوایط ساختمانی و احداث شبكه‌های دسترسی و گسترش و توسعه كالبد شهرها داشته اما موفق نبوده و نتوانسته با شناخت واقعی و همه جانبه به مسائل استراتژیك شهر بپردازد و به اهداف توسعه پایدار شهری دست پیدا كند .

وی در ادامه بیان داشت: عدم توجه به موضوع بازآفرینی شهری، بافت‌های تاریخی و حاشیه‌نشینی از جمله مسائلی است كه در طرح‌های گذشته به آن پرداخته نشده و امروز شاهد خالی شدن بافت‌های تاریخی از سكنه و ایجاد حاشیه نشینی به عنوان بزرگ‌ترین معضل شهری در شهر هستیم و  ۱۵درصد جمعیت شهر اصفهان در این مناطق ساكن و دچار بد مسكنی در شهر هستند.

مدیركل راه وشهرسازی با توجه به فرایند تهیه طرح جامع شهر اصفهان با رویكرد نوین خاطرنشان ساخت: امروز بحث برنامه جامع شهر اصفهان با رویكرد نوین به صورت رسمی آغاز می شود. كاری كه امروز انجام می‌شود با اتفاقاتی كه در دهه‌های گذشته برای شهر اصفهان افتاده كاملا متفاوت است .

در طرح های قبلی نگاه از بالا به پایین بوده و كارشناسان ، مهندسین و برنامه‌ریزان شهری برای شهر تصمیم می‌گرفتند و مردم هیچگونه مشاركتی در تهیه این طرح‌ها نداشته‌اند اما در طرح جدید این نگاه حذف شده و این طرح با حضور و مشاركت مردم و ذینفعان و با اظهار نظر شهروندان تهیه خواهد شد.

غلامی در ادامه درخصوص روند تهیه این طرح اظهار داشت: ۱۴ گام برای تهیه طرح جامع شهر اصفهان تدوین شده كه اولین گام آن اخذ مجوزات لازم از شورایعالی شهرسازی و معماری ایران و گام دوم تشكیل شورای راهبردی متشكل از راه وشهرسازی،شهرداری،شورای شهر و سازمان برنامه و بودجه بوده كه هر دو گام محقق شده و امروز گام سوم آن كه اعلام عمومی برنامه طرح جامع شهر اصفهان هست را پیش خواهیم برد.

قطعا با اجرای این طرح دیگر شاهد احداث هتل در كوه صفه كه بنا بر اعتقادات و سلیقه‌های شخصی برنامه‌ریزان شهری ، شاهد از بین رفتن ناژوان به عنوان ریه تنفسی شهر اصفهان ، شاهد بارگزاری و متمركز شدن در نقطه‌ای از شهر و مختل شدن شبكه معابر شهری با حجم سفرها نخواهیم بود چرا كه در آن لحظه مردم و ذینفعان حضور دارند.

وی ابراز امیدواری كرد تا با حضور و مشاركت صددرصدی مردم و با برداشته شدن ۱۴گام تعریف شده در برنامه، این طرح تهیه و مشكلات توسعه شهری اصفهان مرتفع شود.

گفتنی است در این مراسم كه با حضور شهردار اصفهان، اعضای شورای شهر، رییس سازمان برنامه وبودجه استان و جمعی از مسئولین و مقامات استانی حضور داشتند میثاق نامه تهیه طرح جامع شهر اصفهان امضاء شد، در متن این میثاق نامه آمده:

« آری به اتفاق جهان می‌توان گفت؛ اصفهان امروز، نصف جهان دیروز نیست، اما تسلیم واقعیت تلخ امروز شدن، ندیدن و نساختن روشنایی فردا است؛ پس تسلیم نشدیم و با آغاز مراحل تدوین «برنامه جامع شهر اصفهان» برای ساختن چشم انداز روشن اصفهان فردا همراه شدیم؛ برنامه‌ای كه از تجربه متخصصان و حرفه‌مندان بسیاری بهره گرفته تا ایرادات معمول نظام برنامه‌ریزی و اجرای برنامه در كشور را كم و كمتر كند.

برنامه‌ای كه نه پشت درهای بسته بلكه با حضور و مشاركت تمامی ذینفعان تهیه خواهد شد: نهادهای رسمی، احزاب سیاسی، تشكل‌های صنفی، رسانه‌ها، نخبگان، سمن‌ها و از همه مهم‌تر شهروندان اصفهان. برنامه‌ای كه شهر را فراتر از كالبد، فراتر از مرزهای اداری و ورای بخشی نگری، خواهد دید و تلاش خواهد كرد اصفهانی سرزنده و پویا را به آیندگان هدیه دهد.

براساس این میثاق نامه به عنوان ذینفعان برنامه جامع اصفهان متعهد می‌شویم كه همه منابع و ظرفیت‌های در اختیار خویش را برای تدوین و اجرای موفق برنامه جامع شهر اصفهان به كار گیریم از هرگونه حمایت و تعصب فردی و نهادی بگذریم و قدرت‌ها و منابع در اختیار خود را برای موفقیت این برنامه به كار گیریم، به جای القای بخش‌نامه‌های ملی به اصفهان، تلاش كنیم با اقناع مدیران ملی آنها را با اهداف برنامه جامع اصفهان همراه كنیم؛ در مراحل عادی تدوین برنامه، مشاركت كامل داشته باشیم تا برنامه‌ای مورد اجماع همه ذینفعان تدوین شود و از هركوششی برای موفقیت این برنامه در تدوین و اجرا فروگذار نكنیم تا اصفهان به الگوی برنامه ریزی كشور تبدیل شود.فرد فرد ما ناظران هوشیاری و روند تحقق اهداف برنامه باشیم؛ به امید سپاهانی پاینده، بالنده و زاینده.»

نظر شما